آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

منتظر لایحه استخدام کارکنان دولت هستیم/ سابقه و تجربه بالا جایگزین آزمون است

رئيس كميته طرح ساماندهي استخدام كاركنان دولت در مجلس گفت: دولت کمتر از یک ماه دیگر فرصت دارد تا لایحه استخدام کارکنان دولت را به مجلس ارائه کند.

آقای عباس گودرزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در این باره اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که مربوط به ایجاد شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی و واسطه بین کارگر و کارفرماست در واقع طرحی با هدف کوچک سازی و چابک سازی دستگاه‌های دولتی و اداری و کاهش هزینه‌ها تدوین شد، اما واقعیت این است که امروز نقض غرض شده و هیچ یک از این اهداف محقق نشده، بلکه ما شاهد بروکراسی سایه هستیم.

نماينده بروجرد و عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به اینکه حجم عظیم و نامعلومی از نیروی انسانی پشت این بروکراسی پنهان شده اند گفت: در این بستر حق این افراد پایمال و همچنین ظلم و بی عدالتی و رانت ایجاد شده و پاسخگویی را نیز دچار اشکال کرده است.

اقای گودرزی ادامه داد: این وضعیتی که در نظام اداری و استخدام ما وجود دارد بستر توقعات نابجاست در قانون بالادستی نیرو باید از طریق آزمون جذب شود از طرف دیگر شرکت‌هایی ایجاد کردیم که بدون هیچ حساب و کتاب و ضابطه و آزمونی دارند نیرو جذب می‌کنند و این نیرو‌ها در بدنه می‌مانند و از خدمت شان سی سال هم استفاده می‌شود.

رئيس كميته طرح ساماندهي استخدام كاركنان دولت اضافه کرد: نیرویی که سی سال در خدمت است پس باید عملکردش خوب و طرف قراردادش دستگاه باشد چرا که آن دستگاه به خدمات نیرو نیاز مستمر دارد.

وی یاداور شد: شرایط امروز ما با گذشته تفاوت دارد و آن این است که دولت قبلی با این رویکرد موافق نبود یعنی ما در مجلس دهم وقتی این طرح را استارت زدیم دولت قبلی در قالب لایحه‌ای آن را تقدیم کرده بود بعد‌ها آمد و پس گرفت و مجلس یازدهم در اواخر دولت قبل هم وقتی ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان را در دستور کار قرار دادیم دولت وقت مکتوب نامه زد که هیات وزیران با این طرح مخالف است.

اقای گودرزی گفت:، اما امروز این مسئله دغدغه دولت سیزدهم است و رییس جمهور هم خودش در مناظرات تلویزیونی و هم در سخنرانی هم در ارتباط با مجلس و معرفی هیات وزیران و هم در نشست‌های دیگر گفته اند که این وضعیت شایسته جمهوری اسلامی نیست این تبعیض است و باید ساماندهی شود.

رئيس كميته طرح ساماندهي استخدام كاركنان دولت در مجلس افزود: ما معتقدیم که با ساماندهی استخدام کارکنان دولت هم جذب و استخدام ضابطه‌مند و قوانین عملا محقق می‌شود و هم این نارضایتی‌ها از بین می‌رود و کار سامان پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در یک نظام، در یک اداره، در یک سازمان، چند نفر یک کار مشترک را انجام می‌دهند، با ماموریت مشابه، اما با دریافتی‌های مختلف، که این موارد بستر نارضایتی را فراهم کرده و شایسته نظام اداری جمهوری اسلامی نیست، این‌ها گرته برداری از مدل‌های غربی است، امروز شکست مدیریت دولتی نوین بر کسی پوشیده نیست و بر همگان واضح و مبرهن است.

نماینده مردم بروجرد گفت: چنانچه وضع موجود که محصول همین رویکرد یعنی مدیریت دولتی نوین است، نتوانسته رضایت مندی و رفتار منصفانه با کارکنان را فراهم و ضابطه را حاکم کند پس ما باید طرحی نو در اندازیم و آن هم «طرح ساماندهی کارکنان دولت» است.

وی اضافه کرد: با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در کمیسیون اجتماعی به تفاهم مشترک رسیدیم که دولت ظرف ۴۵ روز طرح ما را ببرد و با جرح و تعدیل تبدیل به لایحه و تسلیم مجلس شورای اسلامی کند به جهت این که می‌توانست مغایرت‌هایی با اصل ۷۵ قانون اساسی پیدا کند.

در صورت بازنشدن فیلم از لینک آپارات ببینید

[aparat id=’Rqw9p’]

اقای گودرزی افزود: نهایتا برای رفع هر گونه مغایرت احتمالی این تفاهم بین کمیسیون اجتماعی و معاون اداری استخدامی رییس جمهور برقرار شده که طرح مجلس ظرف ۴۵ روز به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و ما الان در همان زمان ۴۵ روز قرار داریم که دولت در حال آماده سازی این طرح در قالب یک لایحه برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی است.

وی گفت: طرح تعیین تکلیف نیرو‌های شرکتی، قراردادی و یا نیرو‌هایی که به هر شکلی در مجموعه دولتی فعالیت می‌کنند باید تا آبان ماه تعیین تکلیف شود.

اقای گودرزی افزود: ما مخالف خرید خدمت و سبک سازی، چابک سازی و کوچک سازی نیستیم، عملا چابک سازی اتفاق نمی‌افتد، وقتی کار موقتی را خرید خدمت انجام می‌دهیم لاجرم باید این لایحه ساماندهی کارکنان دولت را در دستور کار قرار دهیم در غیر این صورت ما با تهدید‌های ناشناخته‌ای مواجه خواهیم بود که نظام اداری و استخدامی ما را تهدید خواهد کرد.

وی افزود: شایسته مجلس هم نیست که ما هر از چندگاه به صورت جزیره‌ای عمل کنیم و گروهی را در دستور کار قرار دهیم ما یک بار برای همیشه باید یک نظام عادلانه، حکیمانه، منصفانه و مطابق استاندارد‌ها را در نظام اداری و استخدامی حاکم کنیم و از آن جا به بعد با تشدید نظارت شاهد بهره وری بیشتر در سازمان‌ها و دستگاه‌های مان باشیم.

رئيس كميته طرح ساماندهي استخدام كاركنان دولت در مجلس گفت: در این طرح سابقه بالای خدمت و تجربه بالا، عملا جایگزین آزمون می‌شود در واقع شخص ده سال در یک دستگاهی خدمت ارائه می‌دهد و از طرف دیگر دستگاه به خدمات او نیاز دارد و بنا ندارد که ارتباط کاری اش را قطع کند بنابراین ما هیچ دلیلی نمی‌بینیم که این نیرو را تبدیل وضعیت نکنند و او را از بلاتکلیفی در نیاورند.

در صورت بازنشدن فیلم از لینک آپارات ببینید

[aparat id=’8exwS’]

اقای گودرزی گفت: ما معتقدیم وضع موجود محصول مدیریت دولتی است که شکستش قطعی است و نابسامانی ایجاد کرده و نیاز به ساماندهی دارد و برای پایان دادن به این تبعیض و بی عدالتی هم در استخدام و هم در ارائه خدمت و هم در دریافت حقوق و مزایا باید اقدام کنیم لاجرم و راهش همین است.

وی افزود: ما با هماهنگی رییس مجلس شورای اسلامی و همکاران مجلس تلاش خواهیم کرد در صورت نهایی شدن این لایحه و تقدیم به مجلس شورای اسلامی انشاء الله در اولویت دستور کار قرار بگیرد.

اخبار مربوط به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را از لینک زیر دنبال کنید:

[su_button url=”https://shenasname.ir/tag/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%85″ target=”blank” style=”noise” size=”11″ radius=”0″ icon=”icon: newspaper-o”]آخرین اخبار طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت[/su_button]

مطالب مرتبط:

14 دیدگاه

  1. با سلام وعرض تورو خدا کارکنان طرحهای عمرانی شرکت های آب منطقه ای وزارت نیرو که با شرکتها قرارداد مستقیم دارند رو هم جزو طرح تعیین تکلیف بیارید بعد از 15 سال کارکردن امنیت شغلی نداریم والان بلاتکلیفیم
    برادران بزرگوار خدا خیرتون بده

  2. آیا در مورد تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی (پیمانکاری)مخابرات ؛ تغییرات انجام خواهد شد؟
    چه بسیار نیروهای تحصیل کرده با حداقل ۱۰ یا ۱۵ سال سابقه کار با دریافت حداقلی. امورات زندگی رو میگذرونند.

  3. سلام اگر امکان داشت همه ی نیروها رو به صورت مساوی و همزمان تبدیل وضعیت کنن و یک کار گروه بازرسی هم تشکیل بشه که مثل دوره های قبل از هیچ فردی در زمان تبدیل وضعیت ظلم نشه و یک طرح کلی برای استخدامهای بعدی و جدید پیش بینی و لازم الاجرا بشه که در آن هیچ نیروی شرکتی و قراردادی و… نباشه و فقط در قالب استخدام رسمی آزمایشی صورت بگیره و حداکثر طی ۵ سال زمان کاری مستخدم به رسمی تبدیل بشه که از هیچ کسی ظلم نشه و شرکتی هم باقی نمونه و در این بین پولی حیف و میل نشه چون شرکتها در این واسطه گری که میکنن مبلغی رو از هر مستخدم کم میکنن که در واقع حق فرد مستخدم (استخدام شده )میباشد .

  4. من که چشمم آب نمیخوره این موضوع با موفقیت ب انجام برسه تا بخوادم درست بشه میگن بار مالی داره تمومش میکنن . حالا یسری افراد دنبال اینن که آزمون میزارن یا نه ،اینا ما رو خیلی ساده فرض کردن

  5. من که چشمم آب نمیخوره این موضوع با موفقیت ب انجام برسه تا بخوادم درست بشه میگن بار مالی داره تمومش میکنن . حالا یسری افراد دنبال اینن که آزمون میزارن یا نه ،اینا ما رو خیلی ساده فرض کردن ، ایشالا خدا جواب اینکاراشونو بده

    1. شمایی که میگین همه باید با امتحان جذب بشن
      الان طرف 45 سالشه 15 ساله بصورت شرکتی از صبح تا شب داره کار میکنه
      15 ساله کتاب و دفتر و درس و بسته گذاشته کنار، الان به نظرت این فرد میتونه بیاد توی آزمون استخدامی معادله چند مجهولی حل کنه و قبول بشه ؟ یا انتظار دارین چون توی آزمون قبول نمیشه بعد 15 سال اخراج بشه بره دنبال کار بگرده ؟
      بعد شما به این میگین عدالت

  6. مگه جای تو رو تنگ کردیم داداش. هستند بسیاری که با آزمون جذب شدن و واقعا سواد اداری و شعور اداری ندارند.کسانی خاموش کردن کامپیوتر را نمیدونن. وای به کار کردن با نرم افزارهای گوناگون. بنده قویا پیشنهاد میکنم منصفانه افراد از طرف ارگان محل خدمت تحقیقات لازم رو جهت صلاحیت انجام بدن ببینم کی سوادش بیشتره و صلاحیت داره. بنده حاضرم

    1. اگه لایحه باشه حتما تایید میشه حالا این شرکتی هستن بیرون برن یه گروه دیگرو بگیرن خوب دوباره اونایی که رفتن بیکارن دیگه چه فرقی میکنه اخه امتحان از یکی که ۱۰ ساله سر کاره چه امتحانی از نیروی خدماتی میشه مگه امتحان گرفت بابا ده ساله یارو خدماتیه خودتون یه روز تی نمیزنین

    2. شما جای خود
      ولی متاسفانه من نوعی با تجربه ۱۰ سال کار تخصصی برای شرکتهای خصوصی و مهارت در زمینه کاری و داشتن مدرک دکتری بخاطر نداشتن پارتی باید ارزان برای بقیه کار کنم
      و افرادی فقط به واسطه پارتی وارد سازمانهای دولتی و گرفتن حقوق و مزایا شوند
      همین درد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام