0 امتیاز
2.6هزار بازدید
در بیمه بیکاری توسط
با سلام.  با توجه به تعطیلی کسب و کار ها و کم شدن ظرفیت ها در زمان کرونا شاهد مرخصی اجباری کارگران هستیم. آیا کارگران می‌توانند به مرخصی اجباری بروند؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط
انتخاب شده توسط
 
بهترین پاسخ

سلام. اینکه مشاهده شده است کارفرما، کارگر را اجبارا به مرخصی می فرستد  و حقوق و بیمه به آن پرداخت نمی کند، خلاف قانون کار است و ما چیزی به عنوان مرخصی اجباری نداریم. شرایط و ضوابط مرخصی های استعلاجی، استحقاقی، اضطراری، حج ، تحصیلی و… مشخص است.

از لحاظ قانونی بحثی تحت عنوان "تعلیق" وجود دارد که در آن حقوق و مزایا پرداخت نمی شود و آن برای زمانی است که یک بنگاه اقتصادی به کلی تعطیل باشد، مثل زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و به دستور دولت، بنگاه ها به صورت قطعی تعطیل شدند. زمانی که کل بنگاه اقتصادی، شرکت و بنگاه ها کاملا تعطیل باشند، کارفرما می تواند به استناد قانون کار پرسنل خود را تعدیل کند، گفت: این تعدیل بدون حقوق و مزایا تا زمانی که بنگاه اقتصادی شروع به کار کند ادامه خواهد داشت، به طور مثال در زمان کرونا دولت به کارگرانی که بیکار شدند بیمه بیکاری پرداخت کرد.

پس اگر شرکت فعال باشد و بخواهیم یک یا چند نفر از کارگران را به مرخصی اجباری بدون حقوق و مزایا بفرستیم، خلاف قانون است و کارگر می تواند از طریق اداره کار محل فعالیت خود این موضوع را پیگیری کند.

سوالات مشابه

...