کتاب استخدامی

نظام‏‌نامه «زیست بوم بازتعریف خدمات و اصلاح فرآیندها» (پیش نویس مصوبه شورای عالی اداری)

نظام‏‌نامه «زیست بوم بازتعریف خدمات و اصلاح فرآیندها» (پیش نویس مصوبه شورای عالی اداری)

شناسنامه قانون- پیش‌نویس نظام‏‌نامه «زیست بوم بازتعریف خدمات و اصلاح فرآیندها» در سامانه جمع نویسی سازمان اداری و استخدامی کشور برای ارائه نظر در خصوص مفاد آن بارگذاری شده است.

معرفی:

از بنیادی‌‏ترین چالش‏‌های دولت و نظام اداری و به ویژه دولت الکترونیک، نقص‌‏های موجود در فرآیندهای جاری و فرآیندهای منتهی به خدمات دستگاه‌های اجرایی است که خود منشا اصلی بروز فساد، مانع جدی شفافیت و بعضا عامل کلیدی در نارضایتی مردم است. تجربه چندین ساله سازمان اداری و استخدامی کشور در موضوع «اصلاح فرآیندها و روش‌‏های انجام کار» نشان می‏‌دهد علیرغم تلاش‌‏های انجام شده و پیگیری از دستگاه‌های اجرایی به منظور اصلاح فرآیندها، شاخص‌های کلیدی اثربخشی و بهره ‏وری فرایند و همچنین رضایت شهروندان رشد مناسبی نداشته و نتایج حاصل از ارزیابی جایزه دولت الکترونیک و همچنین ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در شاخص اصلاح فرآیندها چندان رضایت بخش نیست.

از سال ۱۳۷۸ تاکنون بالغ بر ۱۰ مصوبه یا مقرره درخصوص اصلاح فرایند وجود دارد. سوالات کلیدی‌‏ای که در اینجا مطرح می‌شود آن است که چرا با وجود تلاش‌‏های صورت گرفته توسط دستگاه‌‏های اجرایی در اصلاح فرایندها، همچنان سطح رضایتمندی مردم از خدمات دولت پایین است و هنوز مشکلات اساسی در کیفیت ارایه خدمات دولت به شهروندان وجود دارد؟ چرا با وجود تدابیر اتخاذ شده در مصوبات و ضوابط اجرایی مذکور، همچنان شاهد کندی فرایندهای ارایه خدمات دولت، امضاهای طلایی، ناکارآمدی و پیچیدگی رویه‏ ها، انجام امور زائد و سردرگمی شهروندان در دریافت خدمات هستیم؟

آسیب‏‌شناسی انجام شده در خصوص اجرای مصوبات و مقررات مذکور نشان می‌دهد که در برخی از موضوعات از قبیل توانمندسازی، نوآوری در فناوری‏‌های نظام اداری، بسترهای انگیزشی، تامین منابع، شنیدن صدای مردم و… شکاف اساسی وجود دارد و احکام و تکالیف مندرج در مصوبات قبلی از انسجام و یکپارچگی لازم و نگاه سیستمی برخوردار نبوده است. بر این اساس سعی شده است در پیش‌نویس حاضر با یک نگاه سیستمی و در قالب یک زیست بوم جامع تمامی ابعادی که به اصلاح و بهبود فرایندها کمک می‏ کند، پوشش داده شود و از ظرفیت همه ارکان دولت در این زمینه بهره گرفته شود.

نظام‏نامه «زیست بوم بازتعریف خدمات و اصلاح فرآیندها» (پیش نویس مصوبه شورای عالی اداری)

تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند

شورای عالی اداری در …. جلسه مورخ …. بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور به استناد بند ۲۵ سیاست‌‏های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، «ماده ۳۶ قانون مدیریت خدمات کشوری»، جزء ۱ از بند و تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، اقدام ۱۱۱۱ مبحث اول از فصل هشتم و اقدام ۱۱۲۳ مبحث اول از فصل سوم «سند تحول دولت مردمی»، «برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری موضوع نقشه راه اصلاح نظام اداری مصوبه شورای عالی اداری ابلاغی ریاست جمهوری به شماره ۵۶۰‏/۹۳‏/۲۰۶ مورخ ۲۰‏/۱‏/۱۳۹۳»، دستورالعمل «اصلاح فرآیندها و روش‏های انجام کار» به شماره ۱۳۷۰۴۷ مورخ ۷‏/۱۱‏/۱۳۹۳ و تصویب نامه شورای عالی اداری به شماره ۳۸۶۰۵۹ مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۹ با موضوع اصلاحات فرآیندی، نظام‏نامه «زیست بوم بازتعریف خدمات و اصلاح فرآیندها» را تصویب نمود:

بخش اول- اهداف و تعاریف

ماده ۱- اهداف این نظام‏نامه عبارتند از:

• تسهیل محیط اصلاح و بهبود فرآیندها و رفع موانع مربوطه
• چابک‌سازی فرآیندهای دستگاهی و بین دستگاهی از طریق بازتعریف خدمات و اصلاح فرآیندها
• ارتقا سطح رضایت‏مندی مردم و ذینفعان از دستگاه‏‌های اجرایی

ماده ۲- تعاریف و اصطلاحات مندرج در این تصویب‏نامه به قرار زیر است:

نظام‏‌نامه: نظام‏نامه بازتعریف خدمات و اصلاح فرآیندها

دستگاه‏ اجرایی: هریک از دستگاه‏های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نهادهای عمومی

خدمت: نتیجه فرآیندهای یک یا چند سیستم متعامل است که قابل تحویل به اشخاص (حقیقی یا حقوقی) می‌باشد و با استفاده از منابع در اختیار دستگاه اجرایی برای ایجاد یک ارزش یا رفع نیاز اشخاص، تولید و ارائه می‏گردد.

فرایند: مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با هم و ساختاریافته است که به منظور تحقق یک هدف معین (ارایه خدمت، تولید کالا یا اطلاعات مشخص) برای یک متقاضی معین، انجام می‏‌شود و باعث خلق ارزش‏ برای ذینفعان می‏‌شود.

سازمان: سازمان اداری و استخدامی کشور

معاونت: معاونت حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

چرخه بهبود فرآیند خدمت: شامل سه مرحله اصلی ۱)”برنامه‌ریزی اقدامات بهبود”، ۲)”اجرای اقدامات بهبود” و ۳)”سنجش نتایج حاصل از اقدامات بهبود” است.

انواع اقدامات بهبود و اصلاح فرایند: ۱- اصلاح فرایند در چارچوب “برنامه اقدامات بهبود”، ۲- اصلاح فرایند در چارچوب “بهبود اورژانسی”، ۳- اصلاح فرایند در چارچوب “زنجیره‌های هوشمند خدمات بین دستگاهی”

شناسه خدمت: رشته عددی منحصر به فردی است که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور بر اساس استاندارد بین‌المللی کوفوگ به هر خدمت اختصاص می‌‏یابد.

برنامه کلان: تعیین می‌کند که هر یک از خدمات شناسه‌‏دار دستگاه، در چه زمانی برای اصلاح و بهبود وارد “چرخه بهبود فرآیند خدمت” می‌‏شود. چارچوب کلی این برنامه توسط سازمان به دستگاه اجرایی ابلاغ خواهد شد.

برنامه اقدامات بهبود: برنامه زمانی اجرای مجموعه اقداماتی مرتبط با بهبود یک خدمت است که در صورت اجرای موفق آنها، شاخص‌‏ها و اهداف مورد انتظار از بهبود فرآیند محقق می‏‌شود و آسیب‏‌های موجود فرآیند خدمت برطرف می‏‌شوند. این برنامه شامل اهداف و شاخص‌‏های بهبود، واحد سنجش، مقادیر آنها قبل و بعد از اصلاح فرایند و همچنین برنامه زمانی اجرای اقدامات بهبود است.

بهبود اورژانسی: درخواست‌‏های بهبود اورژانسی خدمت منتج از دریافت گزارش‏‌های مردمی، ارزیابی‏‌های دستگاه‌‏های نظارتی، گزارش ممیزی فرآیندهای دستگاه اجرایی، گزارش‌‏های موردی دستگاه‏‌های اجرایی یا واحد‏های استانی دستگاه‏‌های اجرایی پس از بررسی و تحلیل، در قالب بهبود اورژانسی توسط سازمان به دستگاه اجرایی ذی‏ربط ابلاغ می‌‏گردد.

سامانه: سامانه مدیریت فرآیندهای دولت

معماری خدمات: چهارچوبی مفهومی است که نشان‏‌دهنده ارزش تولید شده توسط خدمت بر اساس ماموریت‏‌های قانونی دستگاه اجرایی در نظام خدمات دولت، جایگاه خدمت در سلسله مراتب خدمات دستگاه اجرایی، جایگاه خدمت در زنجیره ارزش خدمات دولت و ماهیت و چیستی خدمت است.

تاییدیه معماری خدمت: بخشی از شناسه خدمت است که جایگاه خدمت را در معماری خدمات دستگاه اجرایی مشخص می‏‌کند.

چرخه مدیریت فرایند: عبارتست از مراحل طراحی معماری فرآیندها، مدل‏سازی فرآیندها، آسیب‌‏شناسی و بهبود فرآیندها، الکترونیکی‏ کردن فرآیندها، بهره‏‌گیری از داده‏‌های تولید شده در حین اجرای فرآیندها و بازتعریف فرآیندها به منظور دستیابی به ماموریت‏‌های دستگاه

نظام مدیریت فرآیندهای دستگاه: مجموعه‌‏ای از رویه‌‏ها، تصمیم‏گیری‏‌ها، ارزیابی‌‏ها، اقدامات و سازماندهی است که دستگاه اجرایی به منظور اطمینان از کارکرد درست چرخه مدیریت فرآیند انجام می‏‌دهد.

بخش دوم- ساختار اجرایی

ماده ۳- بالاترین مقام دستگاه اجرایی، مسئول حسن اجرای این نظام‌نامه است و مکلف است:

• نماینده دستگاه را با اختیارات کافی برای اجرای این نظام‌‏نامه، به سازمان معرفی نماید.
• منابع مالی لازم برای اجرای تکالیف محوله در نظام نامه را تامین نماید.
• مشکلات و موانع اجرایی پیش روی اجرای تکالیف محوله را تا برطرف شدن، پیگیری نماید.
• همکاری شایسته با عوامل نظارتی و اجرایی تعریف شده در چهارچوب این نظام‏نامه را به عمل آورد.
• گزارش‏های فصلی و موردی حسب درخواست سازمان را تهیه و ارسال کند.

ماده ۴- سازمان موظف است تا عملکرد دستگاه‌‏های اجرایی در اجرای این نظام‏نامه را پایش نموده و انحراف از احکام نظام‌نامه را به صورت مستمر به شورای عالی اداری گزارش دهد.

بخش سوم- فرایند اجرا

ماده ۵- دستگاه‏ اجرایی مکلف است:

الف) به منظور بازنگری و بازتعریف نقش دستگاه در معماری کلان دولت:

۱) معماری سازمانی دستگاه را تهیه نموده و به تصویب سازمان برساند.

۲) پیشنهاد اصلاح ساختار سازمانی دستگاه را بر اساس معماری سازمانی به سازمان ارایه نماید.

۳) معماری خدمات خود را احصا نموده و تاییدیه معماری خدمات را دریافت نماید.

ب) به منظور بهبود فرآیندها:

۱) برنامه کلان سه ساله خود را طی سه ماه، به تصویب سازمان برساند.

۲) “برنامه اقدامات بهبود” را در چارچوب برنامه کلان با تاکید بر هوشمندسازی و الکترونیکی نمودن فرآیند خدمت و همچنین یکپارچگی فرآیند با سایر فرآیندهای دستگاه و فرآیندهای فرادستگاهی، به تصویب سازمان برساند و مطابق برنامه، اقدامات بهبود را اجرا نماید. دستگاه اجرایی به منظور استفاده حداکثری از قابلیت‏‏های موجود و کاهش زمان دوره بهبود خود می‏تواند با بهره‏گیری از ظرفیت‏های موجود در استانها، برای برخی از خدمات خود در برنامه اقدامات بهبود، ابتدا با محوریت یک استان و سپس تعمیم به کل استان‏های کشور، مطابق با دستورالعمل سازمان برنامه‌‏ریزی نماید.

۳) شاخص‏‌های مورد انتظار از بهبود فرآیند خدمات در زمینه کارایی و اثربخشی را با همکاری سازمان ملی بهره‌‏وری ایران برای هر خدمت شناسایی و در سامانه ثبت نماید.

۴) گزارش پیشرفت “برنامه اقدامات بهبود” به همراه شواهد کافی از اجرای برنامه‏ها و اقدامات بهبود را به صورت ماهیانه در سامانه بارگذاری نماید.

۵) گزارش تاثیر حاصل از “اجرای اقدامات بهبود” بر شاخص‏های مورد انتظار از بهبود فرآیند را پس از حداکثر ۶ ماه از پایان “برنامه اقدامات بهبود” به تایید سازمان برساند و در سامانه بارگذاری نماید.

۶) درس‌آموخته‌‏های به‌دست آمده از اجرای چرخه بهبود فرآیند ارایه هر خدمت را در سامانه بارگذاری نماید.

۷) درخواست‏‌های بهبود اورژانسی را خارج از برنامه کلان پاسخ داده و در مورد این درخواست‏‌ها مطابق با جزء ۲ الی ۶ بند (ب) این ماده اقدام نماید.

ماده ۶- زنجیره‌های هوشمند خدمات بین دستگاهی: در ارتباط با فرآیندهای بین دستگاهی که نیاز به همکاری و تعامل دو یا چند دستگاه برای پردازش و ارائه خدمت می‌باشد، سازمان با پیشنهاد دستگاه‏‌های اجرایی یا به تشخیص خود، فرآیندهای مشترک بین‌‏سازمانی را شناسایی نموده و آنها را در چارچوب معماری خدمات دولت با مشارکت دستگاه‌های همکار، اصلاح و ساماندهی می‌کند. ساماندهی باید به گونه‌‏ای باشد که ذینفع کلیدی در هر زنجیره بتواند تمام خدمات مرتبط با آن زنجیره را از دستگاه‌‏های ذیربط به صورت هوشمند و از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دریافت نماید. بدین منظور، سازمان حسب مورد کارگروهی به منظور اصلاح فرآیند مربوطه با عضویت نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و معاونت تشکیل می‌دهد و دستگاه‌های عضو موظفند مصوبات کارگروه را اجرا نمایند.

بخش چهارم- ارزیابی و پایش

ماده ۷- تدوین شاخص‏‌های بهره‌‏وری فرآیندها: سازمان ملی بهره‌وری مکلف است؛

۱) با همکاری دستگاه‏های اجرایی، شاخص‌‏های مورد انتظار از بهبود فرآیند خدمات در زمینه کارایی و اثربخشی فرایندهای خدمات دولت را احصا و به تایید سازمان برساند.

۲) گزارش مربوط به جزء ۶ بند (ب) ماده ۶ که توسط دستگاه‌‏های اجرایی ارایه می‌شود را بررسی و صحت‏‌سنجی کند و نتایج آن را در سامانه درج نماید.

ماده ۸- ممیزی نظام مدیریت فرآیندهای دستگاه‏ اجرایی و ارزیابی پیشرفت برنامه اقدامات بهبود: سازمان موظف است با همکاری دستگاه‏‌های اجرایی، به صورت مستمر سطح تعالی نظام مدیریت فرآیندهای دستگاه اعم از فرآیندهای عمومی، فرایندهای اختصاصی و فرآیندهای ارایه خدمات فناوری اطلاعات دستگاه‌‏های اجرایی را با بهره‏‌گیری از شبکه‌ای از ارزیابان ذیصلاح و مورد اعتماد، متشکل از کارکنان دستگاه‏‌های اجرایی و استانی، گروه‌های مردمی و جهادی، اشخاص حقیقی یا حقوقی، ممیزی نموده و بازخورد اصلاحی را به دستگاه اجرایی برای اعمال در نظام مدیریت فرآیند خود، ابلاغ نماید.

ماده ۹- جایزه دولت هوشمند: به منظور نهادینه کردن هوشمندسازی در فرآیندهای خدمات دستگاه‌‏های اجرایی، سازمان مکلف است جایزه دولت هوشمند را جایگزین جایزه دولت الکترونیک موضوع بخشنامه شماره ۵۴۹۸۷۵ مورخ ۹/۳/۱۳۹۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نموده و دستگاه‌‏های اجرایی را سالانه بر اساس آن ارزیابی نماید.

ماده ۱۰- رصد شاخص تعداد خدمت‏‌گیرنده: به منظور اطلاع دقیق از تعداد مراجعه خدمت گیرندگان به هر دستگاه اجرایی، سازمان مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان ثبت احوال کشور نسبت به ایجاد ساز و کار الکترونیکی احراز هویت و شمارش خدمت‌گیرندگان حضوری (از طریق میز خدمت و با ثبت کد ملی/ شناسه اتباع خارجی/شناسه اشخاص حقوقی و شماره همراه متصل به کد ملی شخص خدمت گیرنده) و غیر حضوری (دریافت کنندگان خدمات الکترونیکی)، اطلاعات خدمت‏گیرندگان شامل کدملی/ شناسه اتباع خارجی/ شناسه اشخاص حقوقی، شناسه خدمت، تاریخ ثبت درخواست و تاریخ دریافت خدمت را به صورت روزانه ثبت نماید.

بخش پنجم- شنیدن صدای مردم

ماده ۱۱- رضایت‌‏سنجی: سازمان موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به سنجش رضایت شهروندان از کیفیت خدمت‏رسانی دستگاه‏های اجرایی اقدام نماید و امکان دسترسی برخط دستگاه اجرایی به این نتایج را فراهم نماید.

ماده ۱۲- مرکز فوریت‌‏های رسیدگی به مشکلات فرآیندی: سازمان موظف است با استفاده از نتایج رضایت سنجی و بهره‏‌گیری از ظرفیت‏‌های موجود در کشور (از قبیل فرایندهای رسیدگی به شکایات در دستگاه‏‌های اجرایی، گزارش‌های سامانه سامد، دستیار مردمی‏ سازی دولت و …)، سازوکار رسیدگی سریع به فوریت‌های اعلام شده مبتنی بر گزارش‌های دریافت شده از مردم، رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و واحدهای عملیاتی در سطح استان‏‌ها در زمینه فرآیندهای خدمات دولت را از مرحله دریافت و بررسی گزارش، اولویت‌بندی و ارسال درخواست‌‏های بهبود اوژانسی به دستگاه‏‌های اجرایی، مستقر نماید.

ماده ۱۳- فرهنگ‏‌سازی: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان، برنامه‌ای منظم به منظور ثبت و انعکاس نظرات مردم در ارتباط با بهبود فرآیندهای خدمت‌رسانی دستگاه‏های اجرایی در رسانه ملی اجرا نماید.

بخش ششم- نوآوری در فناوری های نظام اداری

ماده ۱۴- توسعه زیست بوم محصولات فناورانه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است با همکاری سازمان، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «زیست بوم محصولات و خدمات فناورانه و دانش‏بنیان در نظام اداری» را طی دو سال ایجاد نماید. این زیست بوم باید بتواند نیازهای فناورانه نظام اداری از جمله استفاده از فناوری های نوین در بازتعریف خدمات و اصلاح فرآیندها را برآورده نماید.

ماده ۱۵- ایجاد سکوی فن بازار محصولات دانش بنیان: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است با همکاری سازمان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سکوی فن بازار برای ارایه چالش‌ها و نیازمندی‏های بهبود فرآیندها و شناسایی و انتخاب فناوری‌های هوشمند تولید شده در زمینه بهبود، یکپارچه‌سازی، هوشمندسازی و الکترونیکی نمودن خدمات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فن‌آور را، برای دستگاه‌‏های اجرایی فراهم نماید.

بخش هفتم- توانمندسازی

ماده ۱۶- مسیر ویژه رفع مشکلات بین دستگاهی برای اجرای اقدامات بهبود فرادستگاهی: سازمان با همکاری معاونت حقوقی رییس جمهور مکلف است فرآیندی چابک برای اصلاح قوانین و مقررات منتج از “برنامه اقدامات بهبود” دستگاه‌ها یا رفع موانع و مشکلات فرادستگاهی پیش روی دستگاه در اجرای “برنامه اقدامات بهبود” ایجاد و اجرا نماید.

ماده ۱۷- یکپارچگی رویه‌های سازمان با محوریت خدمت: سازمان مکلف است رویه‌های مورد عمل در زمینه مدیریت ساختار، تشکیلات و حقوق و دستمزد در نظام اداری را به گونه‏‌ای بازنگری کند که خدمات دارای تاییدیه معماری دستگاه‌ها به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار باشد.

ماده ۱۸- تاکید بر اصلاح فرآیند قبل از الکترونیکی کردن فرآیند: ذیحسابان دستگاه‏‌های اجرایی مکلف‏اند پیش از هرگونه تایید پرداخت بابت سامانه‌‏های نرم افزاری مرتبط با خدمات شناسه‏‌دار دستگاه اجرایی، تاییدیه پیوست اصلاح فرایند خدمات مربوطه را از سازمان دریافت کنند و بر اساس آن نسبت به تایید یا رد پرداخت اقدام نمایند.

ماده ۱۹- آموزش و توانمندسازی شبکه حرفه‌ای کارکنان: سازمان مکلف است کارکنان موثر در اجرای این نظام‌نامه را در دستگاه‌های اجرایی شناسایی نموده و با روش‌های مقتضی مانند برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و بازدید از عملکردهای برتر، نسبت به توانمند سازی آنها اقدام نماید.

ماده ۲۰- تعیین متولی دقیق و ارتقا جایگاه سازمانی: سازمان مکلف است از طریق بازنگری در رویه‌‏های خود به گونه‌ای عمل کند که در هر دستگاه اجرایی متولی بازتعریف خدمات، اصلاح فرآیندها و هوشمندسازی آنها با اختیارات کافی تعیین شده و بتواند بدون مواجهه با مشکلات پیش روی دیوانسالاری موجود در نظام اداری، اهداف مورد انتظار در نظام‌‏نامه را جامه عمل بپوشاند.

ماده ۲۱- ایجاد سامانه: سازمان موظف است به منظور مدیریت و راهبری اجرای این مصوبه و شفاف‏سازی نتایج حاصل از بهبود فرآیندها، سامانه مدیریت فرآیندهای دولت را طراحی و پیاده‏سازی نماید.

بخش هشتم- بسترهای انگیزشی

ماده ۲۲- پاداش بهبود فرآیند و بهره وری: سازمان مکلف است به منظور تقویت انگیزه متولیان بازتعریف خدمات، اصلاح فرآیندها و هوشمندسازی، قلم اطلاعاتی تحت عنوان “پاداش بهبود فرآیند و بهره‌وری” را به عنوان پاداش سالیانه در اقلام اطلاعاتی حقوق و مزایای کارکنان درنظر بگیرد. این پاداش، از محل منابع حاصل از صرفه جویی مذکور در ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی توسعه و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات (تصویبنامه شماره ۸۹۶۰۴/ت۵۲۳۳۳هـ مورخ ۱۱/۷/۱۳۹۴ هیأت وزیران) تامین می‏‌شود. شیوه‌‏نامه چگونگی پرداخت این پاداش توسط سازمان ابلاغ خواهد شد.

ماده ۲۳- تاثیر میزان مشارکت در بهبود فرآیند در انتصاب مدیران: سازمان مکلف است تمهیدات لازم را برای ارزیابی عملکرد نامزدهای پست‌های مدیریتی بر اساس میزان مشارکت آنها در بهبود فرآیندها و مبتنی بر شاخص “ارزش بهبود دوره خدمت کارکنان ” فراهم کند به گونه‌ای که این نتایج در انتصاب آنها اثرگذار باشد.

ماده ۲۴- سازو کار بازدارنده و تنبیهی: سازمان موظف است به صورت دوره‌‏ای انحراف دستگاه‏های اجرایی از برنامه‏‌های کلان، برنامه‌‏های اقدامات بهبود و به طور کلی تکالیف مندرج در این نظام‌‏نامه و هر گونه ترک فعل در زمینه اجرای این مصوبه را شناسایی و جهت برخورد مقتضی با دستگاه ذی‏ربط به رییس جمهور گزارش کند.

بخش نهم- تامین منابع

ماده ۲۵- ایجاد صندوق نوآوری‏‌های نظام اداری: با استناد به ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، سازمان مکلف است با همکاری مرکز آموزش مدیریت دولتی و معاونت علمی ریاست جمهوری، “صندوق نوآوری‏‌های نظام اداری” را ایجاد نماید. بخشی از منابع اجرای اقدامات بهبود دستگاه اجرایی از طریق این صندوق تامین خواهد شد.

ماده ۲۶- تامین بودجه متمرکز: سازمان برنامه و بودجه مکلف است منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این نظام-نامه را با همکاری سازمان، در برنامه ریزی بودجه سالانه دستگاه اجرایی در نظر بگیرد.

بخش دهم- سایر

ماده ۲۷- سازمان موظف است طی ۳ ماه، کلیه دستورالعمل‌‏ها و رویه‌های اجرایی مورد نیاز برای اجرای این مصوبه را تدوین و به دستگاه‏های اجرایی ابلاغ نماید.

ماده ۲۸- از تاریخ ابلاغ این نظام‏نامه، دستورالعمل اصلاح فرآیندها و روش‏های انجام کار به شماره ۱۳۷۰۴۷ مورخ ۷‏/۱۱‏/۱۳۹۳ و ماده‌‏های ۲ و ۳ و بندهای ۱ و ۲ ماده ۴ از تصویب‌نامه شورای عالی اداری به شماره ۳۸۶۰۵۹ مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۹ و سایر مقرارت مرتبط با موضوع اصلاحات فرآیندی لغو و با این مصوبه جایگزین می‏شوند.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

کتاب‌های استخدامی انتشارات آراه

کتاب‌های استخدامی سامان سنجش

blank

blank

blank

blank

کتاب‌های استخدامی از انتشارات معتبر را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی اداری‌ها تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *