مقررات اداری و استخدامی زنان و خانوادهاستخدام و تبدیل وضعیت

دادنامه دیوان عدالت اداری: امتیاز تأهل و فرزندآوری صرفاْ به آزمون کتبی اضافه می‌شود

دادنامه دیوان عدالت اداری: امتیاز تأهل و فرزندآوری صرفاْ به آزمون کتبی اضافه می‌شود (رای شماره ۱۴‍۰۳۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰۲۲‍۰۴۹۷۸ مورخ ۱۴‍۰۳/‍۰۹/۱۲ هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری)

رای شماره ۱۴‍۰۳۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰۲۲‍۰۴۹۷۸ مورخ ۱۴‍۰۳/‍۰۹/۱۲ هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته : ابطال بند ب ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت – ابطال بند ج سایر امتیازات شماره ۳ در صفحه ۵ دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور)

* شماره پــرونـــده : هـ ت/ ۰۲۰۰۳۴۳

شماره دادنامه سیلور: ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۲۲۰۴۹۷۸

تاریخ: ۱۴۰۳/۰۹/۱۲

* شاکی : آقای هادی فرج تبار

*طرف شکایت : ۱- مجلس شورای اسلامی ۲- سازمان سنجش آموزش کشور

*موضوع شکایت و خواسته : ابطال بند ب ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت – ابطال بند ج سایر امتیازات شماره ۳ در صفحه ۵ دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور

امتیاز تأهل و فرزندآوری صرفاْ به آزمون کتبی اضافه می‌شود

* شاکی دادخواستی به طرفیت ۱- مجلس شورای اسلامی ۲- سازمان سنجش آموزش کشور به خواسته فوق الذکر به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیات عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد:

با توجه به این که هیات عمومی دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ۲۰۷۴ مورخه ۱۴۰۳/۶/۲۴ نسبت به ابطال بند ب ماده ۱۵ قانون جوانی جمعیت قرار رد شکایت صادر نموده است بنابراین موضوع این شکایت منتفی است.

بند ج سایر امتیازات شماره ۳ در صفحه ۵ دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور مقرر می دارد به ازای تأهل و نیز هر فرزند دو درصد مجموعاً حداکثر ۱۰ درصد به امتیاز مکتسبه آزمون کتبی داوطلب اضافه می شود.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت :

شاکی در دادخواست خود این مقرره را تبعیض ناروا و مخل شایسته سالاری اعلام کرده است و اظهارنموده است: مایه خجالت است که چنین کیفیت قانون نویسی در بالاترین سطح قانون گذاری کشور مشاهده می شود و از هیات عمومی خواسته است بند ب ماده ۱۵ قانون و به تبع آن بند ج سایر امتیازات شماره ۳ در صفحه ۵ دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور را ابطال نموده و در مقابل ناعدالتی خیانت خسارت و هزینه سازی برای کشور بایستد.

* خلاصه مدافعات طرف شکایت :

طرف شکایت در مهلت تعیین شده پاسخی ارسال نکرده است.

پرونده شماره هـ ت/ ۰۲۰۰۳۴۳ مبنی بر تقاضای ابطال بند ب ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت و بند ج سایر امتیازات شماره ۳ در صفحه ۵ دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور منتشره توسط سازمان سنجش آموزش کشور متعافب طرح درجلسه مورخ ۱۴۰۳/۱/۲۶ و با عنایت به صدور قرا رد شکایت در ارتباط با تقاضای ابطال بند ب ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت طی دادنامه شماره ۱۴۶۲۰۷۴ مورخ ۱۴۰۳/۶/۲۴ هیات عمومی مجدداً در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۸/۲۷ هیات تخصصی استخدامی مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضای هیات در خصوص تقاضای ابطال بند ج سایر امتیازات شماره ۳ در صفحه ۵ دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور منتشره توسط سازمان سنجش آموزش کشور به شرح ذیل اعلام نظر نمودند:

رای هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

در ارتباط با جهت اعلام شده از سوی شاکی برای ابطال مقرره مندرج در دفترچه راهنمای آزمون مبنی بر تبعیض ناروا در حقیقت شاکی ابطال مقرره مندرج در دفترچه را به تبع ابطال قانون درخواست کرده است و خود نیز به مطابقت متن مقرره با قانون اذعان داشته است. بنابراین با توجه به این که مقرره مندرج در دفترچه راهنمای آزمون منطبق با متن بند ب ماده ۱۵ قانون جوانی جمعیت است قابلیت ابطال ندارد و از جهت مدنظر شاکی قابل ابطال نیست.

علاوه بر جهت مد نظر شاکی هیات تخصصی استخدامی از این حیث که مقرره مورد شکایت ناظر به افزایش امتیاز صرفاً در آزمون کتبی است و در قانون به افزایش امتیاز اشاره شده ، به موضوع رسیدگی نموده و به شرح ذیل اتخاذ تصمیم نمود:

اولاً: شورای توسعه و مدیریت سرمایه انسانی در بند ۲ ماده ۲۹ دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی، تخصصی و اختصاصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی در اجرای بند ب ماده پانزده قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مقرر داشته به ازای تأهل و نیز هر فرزند ۲ درصد، حداکثر تا ۱۰% به مجموع امتیاز آزمون مشترک فراگیر داوطلب اضافه می‌شود (با توجه به این که در تعریف امتحان مشترک فراگیراز عبارت «به صورت متمرکز و سراسری» استفاده شده منظور افزودن امتیاز به امتیازآزمون کتبی است) بنابراین متن مورد شکایت در دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور لازم بوده که منطبق با مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی باشد که همین‌طور هم بوده است.

ثانیاً: چنانچه افزایش امتیاز در مرحله آزمون کتبی اعمال نگردد چه بسا ممکن باشد با عدم اعمال امتیاز موضوع بند ب ماده پانزده قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در این مرحله اساساً فرد نتواند به مرحله بعدی راه پیدا نماید.

ثالثاً : اصل برابری فرصت‌ها و رعایت مراتب شایستگی (موضوع ماده ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری) و همچنین این امر که لازم است به کارگیری افراد در دستگاه‌های اجرایی پس از پذیرفته شدن در آزمون عمومی صورت پذیرد (موضوع ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری) ایجاب می‌نماید چنانچه در قوانین بنا به مصالح و مقتضیات امتیازی در به‌کارگیری، جذب و استخدام افراد پیش بینی شود برداشت مجریان در حد متیقن و به صورتی که اصول پذیرفته شده فوق کمتر دچار خدشه شود، صورت پذیرد.

با عنایت به تمامی مراتب فوق بند ج سایر امتیازات شماره ۳ در صفحه ۵ دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور منتشره توسط سازمان سنجش آموزش کشور قابل ابطال نمی‌باشد.

این رای به استناد بند ب ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری اصلاحی ۱۴۰۲ ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور از جانب رییس دیوان عدالت اداری یا ۱۰ نفر از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

علی اکابری- رییس هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *