نظرخواهی از پیش نویس دستورالعمل ارزیابی استانداران
پیش نویس دستورالعمل ارزیابی استانداران
شناسنامه قانون- جلسه شورای عالی اداری در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ برگزار گردید و اصلاحاتی نسبت به مصوبه پیشین این شورا در تاریخ ۱۳۸۶/۰۷/۰۸ با موضوع “طرح تعیین وظایف و اختیارات استانداران و فرمانداران و نحوه عزل و نصب آنان” انجام شد. در یکی از مواد اضافه شده به مصوبه پیشین، مقرر گردید دستورالعمل ارزیابی عملکرد استانداران ظرف مدت سه ماه تدوین و به تصویب شورای عالی اداری برسد.
بیشتر ببینید: اصلاح مصوبه تعیین وظایف و اختیارات استانداران و فرمانداران و نحوه عزل و نصب آنان
متنی که در ادامه میآید، دستورالعمل پیشنهادی ارزیابی استانداران میباشد که جهت بهرهمندی از نظرات صاحبنظران و کارشناسان امر به اشتراک گذارده شده است.
پیش نویس دستورالعمل ارزیابی استانداران
ماده ۱- تعریف واژگان:
۱) کارگروه: کارگروه ارزیابی عملکرد استانداران، متشکل از نمایندگان تامالاختیار وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و نهاد ریاست جمهوری با مسئولیت سازمان اداری و استخدامی کشور.
۲) دبیرخانه: دبیرخانه کارگروه ارزیابی عملکرد استانداران که در نهاد ریاستجمهوری مستقر است.
۳) مراجع داده: دستگاههای اجرایی متولی ارائه داده در هر یک از شاخصهای عملکردی بر اساس فهرست آمارهای رسمی کشور و سایر دستگاهها و نهادهای حقوقی و مردمی که به تشخیص کارگروه، مکلف به ارائه داده مرتبط با هر یک از شاخصهای عملکردی هستند.
۴) توافقنامهی عملکردی: سند منعقده بین رئیسجمهور و هر یک از استانداران با موضوع ارزیابی عملکرد.
۵) شاخصهای عملکردی: شاخصهای کلیدی مشتمل بر موضوعات اولویتدار و مهم کشور و استان که قابلیت جمعآوری، سنجش و فراخوانی داده را داراست.
۶) ارزیابی عملکرد: سنجش، اندازهگیری، قضاوت و تحلیل در مورد عملکرد استاندار براساس شاخصهای عملکردی.
۷) تحلیل و بررسی: تحلیل عملکرد استاندار و بررسی علل و ریشههای بروز شکاف میان اهداف مدنظر و دستاوردهای حاصل شده به منظور ارائه راهکارهایی برای ارتقای عملکرد که توسط تیم تحلیل و بررسی در اختیار دبیرخانه قرار میگیرد.
۸) کارنامهی عملکردی: کارنامهای مشتمل بر سه بخش زیر که هر شش ماه یکبار و به منظور استخراج وضعیت عملکرد استاندار تهیه و تنظیم میگردد:
الف) نتایج ارزیابی عملکرد استاندار در هر یک از شاخصهای عملکردی؛
ب) نتایج تحلیل و بررسی عملکرد استاندار و استخراج دلایل بروز شکاف عملکردی؛
ج) توصیههای ارتقای عملکرد استاندار و پیشنهادهایی برای انتصاب و توسعهی استاندار.
۹) نقش: الگوهای ثابت رفتاری است که تعهد و التزام به آنها از استاندار انتظار میرود.
۱۰) شایستگی: مجموعهای از دانش، توانایی و مهارتهایی است که منجر به عملکرد موثر در شغل میشود.
ماده ۲- وظایف کارگروه: کارگروه موظف است در راستای ارزیابی استانداران، اقدامات ذیل را به عمل آورد:
• بررسی و تأیید توافقنامهی عملکردی تهیه شده از سوی دبیرخانه؛
• برگزاری جلسات مشترک با استانداران؛
• بررسی و تأیید کارنامهی تجمیعی استانداران؛
• شرکت در جلسات تحلیل و بررسی با حضور استانداران پس از تهیهی کارنامهی اولیه؛
• بازنگری و اصلاح دستورالعمل ارزیابی عملکرد استانداران پس از دورهی اجرای ۲ ساله.
ماده ۳- وظایف دبیرخانه: دبیرخانه موظف است در راستای ارزیابی استانداران، اقدامات ذیل را به عمل آورد:
• تعیین مراجع دادههای عملکردی؛
• تهیه و تدوین چارچوب ارائهی گزارش ارزیابی عملکرد استاندار ویژهی هر مرجع داده؛
• تدوین شاخصها و تنظیم توافقنامهی عملکردی استانداران؛
• انجام اقدامات لازم به منظور امضای توافقنامه توسط رئیسجمهور و استانداران؛
• انتشار عمومی توافقنامهی عملکردی استانداران؛
• پیگیری دریافت گزارش خودارزیابی از استانداران؛
• دریافت گزارش ارزیابی عملکرد استانداران از مراجع داده؛
• تشکیل تیم ارزیابی عملکرد و تیم تحلیل و بررسی؛
• ارائهی کارنامهی اولیه و نهایی به استانداران؛
• اتخاذ تدابیر لازم به منظور انجام بازدیدهای میدانی تیم ارزیابی عملکرد؛
• برگزاری جلسات تحلیل و بررسی؛
• جمعبندی گزارشهای ارزیابی عملکرد و تحلیل و بررسی و تنظیم کارنامهی تجمیعی استانداران؛
• ارائهی کارنامهی تجمیعی به کارگروه به منظور بررسی نهایی؛
• صدور کارنامهی نهایی استانداران و ارائه به رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت؛
• انتشار عمومی کارنامهی نهایی استانداران.
فرآیند ارزیابی عملکرد
ماده ۴- دبیرخانه موظف است نسبت به تدوین شاخصهای عملکردی استانداران و تنظیم توافقنامه اقدام نموده و آن را بهمنظور بررسی و تأیید نهایی، در اختیار کارگروه قرار دهد.
ماده ۵- کارگروه موظف است ضمن بررسی توافقنامهی پیشنهادی دبیرخانه، نسبت به تأیید آن و یا انجام اصلاحات مورد نیاز اقدام نموده و مراتب را به اطلاع دبیرخانه برساند.
ماده ۶- دبیرخانه موظف است تمهیدات لازم را به منظور امضای توافقنامه توسط رئیسجمهور و استاندار فراهم نماید.
ماده ۷- توافقنامه عملکردی بین رئیسجمهور و استاندار منعقد شده و مبنای ارزیابی عملکرد استاندار در دورهی ارزیابی میباشد و حداکثر تا پایان بهمنماه هر سال برای ارزیابی عملکرد سال بعد نهایی و امضاء میگردد.
تبصره ۱: توافقنامه عملکردی استانداران میتواند مشتمل بر شاخصهای عملکردی مشترک و شاخصهای عملکردی اقتضایی استان باشد.
تبصره ۲: ارزیابی استانداران دو بار در سال و در بازههای زمانی ششماهه بر اساس شاخصهای عملکردی مندرج در توافقنامه از مجموع ۲۰۰۰ امتیاز انجام خواهد شد.
تبصره ۳ : حداکثر امتیاز تخصیص یافته به شاخصهای عملکردی اقتضایی، ۵۰۰ امتیاز خواهد بود.
ماده ۸- دبیرخانه موظف است توافقنامهی عملکردی استانداران را به صورت عمومی منتشر نماید.
تبصره ۱: در توافقنامهی عملکردی میبایست عنوان، هدف، ضریب اهمیت و مرجع دادهای مرتبط با هر شاخص عملکردی درج گردد.
تبصره ۲: مراجع دادهی متناظر با هر یک از شاخصهای عملکردی بر اساس فهرست آمار رسمی کشور و یا به تشخیص دبیرخانه تعیین میشود.
ماده ۹- هر یک از استانداران موظفند بر اساس شاخصهای مندرج در توافقنامه، در زمان تعیین شده، نتایج خودارزیابی را به همراه مستندات عملکردی به دبیرخانه ارائه نمایند.
ماده ۱۰- پس از انجام خودارزیابی توسط استانداران، دبیرخانه موظف است به منظور انجام ارزیابی عملکرد استانداران، نسبت به تشکیل تیم ارزیابان عملکرد اقدام نماید.
ماده ۱۱- مراجع داده مکلفند دسترسی برخط به سامانههای اطلاعاتی مرتبط را برای تیم ارزیابان عملکرد فراهم آورده و گزارش ارزیابی خود از عملکرد استانداران را در اختیار ارزیابان قرار دهند.
تبصره: در صورت نیاز به صحتسنجی دادهها یا رفع ابهامات، بازدیدهای میدانی توسط ارزیابان عملکرد صورت خواهد پذیرفت.
ماده ۱۲- تیم ارزیابی عملکرد موظف است ضمن بررسی دادههای عملکردی دریافتی از مراجع داده و گزارشهای ارزیابی عملکرد دستگاهی و خودارزیابی صورت گرفته توسط استانداران و وزارت کشور، کارنامه اولیه را تهیه نموده و به دبیرخانه ارائه نماید.
ماده ۱۳- دبیرخانه موظف است کارنامه اولیه هر یک از استانداران را برای ایشان ارسال نماید.
فرآیند تحلیل و آسیبشناسی
ماده ۱۴- دبیرخانه موظف است ضمن تشکیل تیم تحلیل و بررسی، اقدامات لازم را به منظور برگزاری جلسات تحلیل و بررسی مختص هر یک از استانداران به عمل آورد.
ماده ۱۵- وزارت کشور موظف است گزارشهای خود را نسبت به مولفههای رفتاری هر یک از استانداران، به دبیرخانه ارائه نماید.
ماده ۱۶- جلسات تحلیل و بررسی، با حضور استاندار، اعضای کارگروه و اعضای تیم تحلیل و بررسی تشکیل شده و استاندار به بیان وضعیت استان در زمان تحویل، زمان فعلی و اقدامات کلیدی انجام شده ناظر به شاخصهای مندرج در توافقنامه میپردازد و به سوالات اعضای کارگروه پاسخ میدهد.
تبصره: به تشخیص دبیرخانه، نمایندگانی از مراجع داده و سایر دستگاههای اجرایی به جلسات تحلیل و بررسی دعوت میشوند.
ماده ۱۷- پس از برگزاری جلسات تحلیل و بررسی، تیم ارزیابان مربوطه موظفند گزارش خود را به دبیرخانه ارائه نمایند.
تبصره: در گزارش تحلیل و بررسی، شرحی از موضوعات مرتبط با نقشها و شایستگیها ، توصیههای توسعهی مدیریتی ، پیشنهادهای انتصاب و همچنین تحلیل عملکرد و راهکارهای بهبود تبیین میگردد.
جمعبندی و صدور کارنامه
ماده ۱۸- دبیرخانه موظف است ضمن بررسی کارنامهی اولیه و گزارش تحلیل و بررسی، کارنامهی تجمیعی هر یک از استانداران را صادر و به کارگروه ارائه نماید.
ماده ۱۹- پس از تأیید کارگروه، کارنامهی نهایی استانداران از سوی دبیرخانه برای رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت ارسال شده و انتشار عمومی مییابد.
ماده ۲۰- بر اساس نتایج مندرج در کارنامهی نهایی، استانداران در ۴ سطح به شرح جدول ذیل دستهبندی میشوند.
سطح/ توصیف عملکرد/ بازهی امتیازی
یک (عالی)/ استانداری که به صورت متوسط حداقل ۹۰% از تعهدات عملکردی خود را محقق نموده است./ ۲۰۰۰ – ۱۸۰۰
دو (خوب)/ استانداری که به صورت متوسط بین ۷۵% تا ۸۹.۹% از تعهدات عملکردی خود را محقق نموده است./ ۱۵۰۰-۱۷۹۹.۹
سه (متوسط)/ استانداری که به صورت متوسط بین ۶۰% تا ۷۴.۹% از تعهدات عملکردی خود را محقق نموده است./ ۱۴۹۹.۹- ۱۲۰۰
چهار (ضعیف)/ استانداری که به صورت متوسط کمتر از ۶۰% از تعهدات عملکردی خود را محقق نموده است./ پایینتر از ۱۲۰۰
ماده ۲۱- بر اساس سطحبندی مادهی ۲۰، به استاندارانی که در سطح یک و دو قرار میگیرند، اجازه داده میشود تا به تشخیص خود و مبتنی بر تلاش هر یک از دستگاههای اجرایی استان در تحقق اهداف شاخص-های عملکردی، از کارکنان دستگاههای مذکور به شرح جدول تقدیر نماید.
سطح/ تعداد کارکنان مشمول/ پاداش قابل پرداخت
یک/ حداکثر تا ۳۰ درصد تعداد کل کارکنان استان/ معادل ۱۰۰ درصد حقوق و مزایای مستمر
دو/ حداکثر تا ۱۵ درصد تعداد کل کارکنان استان/ معادل ۷۰ درصد حقوق و مزایای مستمر
تبصره: سازمان برنامه و بودجه موظف است نسبت به تأمین اعتبار پاداش استانداران سطوح یک و دو بر اساس جدول ماده ۲۰، اقدامات لازم را به عمل آورد.
ماده ۲۲- از استانداران برتر، در جشنواره شهید رجایی توسط رئیسجمهور تقدیر به عمل خواهد آمد.
ماده ۲۳- استاندارانی که طی دو سال متوالی در سطح ۴ قرار بگیرند، با تأیید رئیسجمهور عزل میشوند.
ماده ۲۴- این دستورالعمل از زمان تصویب در شورای عالی اداری، به مدت ۲ سال اجرا شده و در پایان، در صورت لزوم توسط کارگروه مورد بازنگری و اصلاح قرار خواهد گرفت. نسخه بازنگری شده، از سوی سازمان برای تصویب به شورای عالی اداری ارائه خواهد شد.