دستورالعمل اجرایی ماده (37) قانون مدیریت خدمات کشوری
دستورالعمل اجرایی ماده (37) قانون مدیریت خدمات کشوری (بخشنامه شماره 78558/1900 مورخ 25/8/1387 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور)
مشاهده متن کامل بخشنامه در فرمت پی دی اف
بخشنامه به تمام دستگاه های اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری
در راستای اجرای مفاد ماده (37) قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور:
– اطلاع رسانی و خدمات رسانی الکترونیکی
– ارتقاء رضایت مندی شهروندان
– ایجاد تحول در دستگاه های دولتی برای تسهیل و تسریع در امور مردم و مسؤولیت پذیری مدیران
– ارتقاء سلامت نظام اداری
– اصلاح سیستم ها و روش های انجام کار
– کاهش تردد شهروندان
1- تمام دستگاه های اجرایی مکلفند سه قسمت طراحی، ساختار و محتوا را در جایگاه های اینترنتی (website) دستگاه مد نظر قرار داده و نسبت به استانداردسازی و به روزرسانی آن با رعایت موازین و شاخص های ذیل اقدام نمایند.
الف- شاخصهاي محتوايي:
– پرچم كامل و رسمي جمهوري اسلامي ايران
– آرم، معرفي و تشكيلات و ساختار كلي دستگاه
– معرفي و شرح وظايف دستگاه و واحدهاي وابسته
– اطلاعات آماري
– بروزرساني اخبار جايگاه اينترنتي
– اخبار و رويدادهاي مهم دستگاه به تفكيك زماني
– اطلاعات تماس با دستگاه و واحدهاي وابسته به تفكيك آدرس پستي، تلفن، نمابر و آدرس پست الكترونيك
– اعلام نحوة ارتباط مديران ارشد دستگاه با مخاطبان
– اسامي مديران ستادي و استاني هر واحد به تفكيك مسؤوليت
– مجموعه قوانين، مقررات، آييننامهها و ضوابط مربوط به وظايف و فعاليتهاي دستگاه به تفكيك موضوع
– دو زبانهبودن اطلاعات عمومي جايگاه اينترنتي
– شمارشگر مراجعان به دو صورت موضوعي و كلي به نحوي كه مشخص گردد چه موضوعاتي بيشترين مخاطب را داشته است.
– لينك به جايگاههاي اينترنتي مرتبط با فعاليتهاي دستگاه
– لينك به آدرس تمامي نهادها و وزارتخانههاي دولتي
– نظرسنجي از مراجعان به سايت در رابطه با خدمات دستگاه و ارايه آن به مديران مربوط براي اقدام لازم
– پرسشهاي متداول در پايگاه براي بهرهبرداري مراجعان
– نقشة جايگاه اينترنتي (Sitemap)
– رعايت كيفيت ظاهري و محتواي صفحات از قبيل: تطابق عناوين مطالب با موضوع، جذابيت صفحات، استفاده از تصاوير متناسب با سايتهاي دولتي و مرتبط با موضوع، وضوح و روشني اطلاعات و رعايت آيين نگارش، همخواني مفاهيم با تصاوير و بكارگيري قالب مناسب نمايش متن (مثل استفاده از فونتهاي مناسب، رنگ متن، اندازة متن، پاراگرافبندي مناسب و…)
– فهرست عناوين خدمات قابل ارايه دستگاه به مردم و ديگر نهادها و دستگاههاي اجرايي
– اعلام مدارك مورد نياز براي انجام خدمت
– قابل دسترسبودن فرمهاي اداري مورد نياز كه براي ارايه خدمت به شهروندان لازم ميباشد.
– قابليت مشاهدة فرآيند گردش كار و روشهاي انجام خدمات به شهروندان همراه با زمانبندي انجام آنها و آدرس ساختمانهاي مورد مراجعه
– امكان ارايه اطلاعاتي از قبيل شرح خدمت، قوانين و مقررات مربوط به ارايه خدمت، فرمها و … در مورد هر خدمت
– استفاده از آخرين اخبار و عناوين جايگاههاي اينترنتي مرتبط با وظايف دستگاه (RSS)
– قرارگيري تيتر مناسب از آدرس پايگاه اطلاعرساني دفتر مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوري، و پورتال مردم در نقطهاي مناسب در جايگاه اينترنتي
– بهنگامسازي اطلاعات جايگاه اينترنتي
– مطابق ماده (7) بخشنامه شماره 88882/100 مورخ 4/7/1386، موضوع پورتال مردم دستگاههاي اجرايي موظفند خدمات خود را با هماهنگي معاونت نوسازي اداري توسط نمايندة تامالاختيار خود وارد سيستم نمايند؛ همچنين مسؤوليت پورتال استاني در استانها با استاندار و ورود اطلاعات و به روز رساني به عهدة دستگاههاي استاني است كه لازم است استانداران محترم دستورالعمل مربوط را با هماهنگي معاونت نوسازي اداري تنظيم و اجرا كنند تا امكان دريافت اطلاعات و خدمات محلي و ملي توسط شهروندان از طريق پورتال ملي (پورتال مردم) با انتخاب استان و شهرستان مربوط مهيا شود.
استانداريها مكلفند علاوه بر موازين و شاخصهاي ذكرشده، موارد ذيل را نيز در جايگاه اينترنتي استانداري و پورتال استان رعايت نمايند:
– اطلاعات مربوط به معرفي استان (پيام استاندار، معرفي مسؤولان، تاريخچه، آمارهاي استاني و …)
– اطلاعرساني خدمات دولتي استان با تقسيمبندي موضوعي خدمات دولتي اعم از فرهنگ و هنر، تجارت و صنعت، آموزش، مسكن، اشتغال، بانكداري و …
– ارايه اطلاعات مربوط به خدمات شهروندي مثل اطلاعات مربوط به دفاتر ثبت اسناد رسمي، خدمات انتظامي، دانشگاهها و …
– ارايه اطلاعات و خدمات مورد نياز مسافران استان از قبيل نقشه راهها، شهرهاي استان، آب و هوا، هتلها و …
– ارايه پيوندهاي جايگاههاي اينترنتي دولتي و خصوصي شامل دستگاههاي استاني، واحدهاي خدمات عمومي، بيمارستانها، هتلها، پايانهها و …
ب- شاخصهاي فني:
– وجود موتور جستجوي جايگاه اينترنتي
– وجود منوي دايم در تمام صفحات
– وجود بانك اطلاعاتي براي نگهداري و بازيابي فرمهاي دستگاه
– سرعت مناسب براي بالا آمدن جايگاه اينترنتي و دسترسي به آن ؛كه با كنترل حجم اطلاعات صفحه اصلي و استفاده از پهناي باند لازم ميسر است.
– پيشبيني برنامههاي پشتيبان براي امنيت شبكه
2- دستگاههاي اجرايي موظفند تيرماه و ديماه هر سال فرم ارزيابي پيوست را به صورت خود ارزيابي پُر كرده و از طريق آدرس الكترونيكي itdam@mporg.ir و يا جايگاه اينترنتي www.iranmardom.ir براي بررسي و ارزيابي مجدد ارسال كنند.
3- دستگاههاي اجرايي استان موظفند تيرماه و ديماه هر سال فرمهاي پيوست را پس از خودارزيابي با توجه به زمان مقرر در اين بخشنامه به استانداريهاي مربوط ارسال نمايند. (استانداريها از طريق جايگاه اينترنتي استانداري و يا آدرس الكترونيكي كه اعلام خواهند كرد، فرمهاي خود ارزيابي را جمعآوري ميكنند.)
4- استانداري موظف است در تيرماه و ديماه هر سال گزارش خود ارزيابي دستگاههاي استاني را پس از كنترل صحت، تجزيه و تحليل جمعبندي و ارزيابي كرده و گزارش آن را به آدرس الكترونيكي itdam@mporg.ir ارسال نمايند.
معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييسجمهور گزارش اقدامات انجامشده و رتبهبندي دستگاههاي اجرايي را بر اساس شاخصهاي موضوع اين بخشنامه به رياست محترم جمهور، هيأت وزيران، شوراي عالي اداري و ساير مراجع ذيصلاح ارايه مينمايد.
محمدجعفر اكرامجعفري- معاون نوسازي اداري