دستورالعمل مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی
دستورالعمل مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی (مصوبه شماره ۳۸۶۰۵۶ مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور)
دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری
شورای عالی اداری در یکصدو هشتاد و ششمین جلسه مورخ ۲۴/۹/۱۳۹۹ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای بند ۱۶ سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر دانشبنیان کردن نظام اداری از طریق بهکارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات؛ بند ۲-۱ سیاستهای کلی علم و فنآوری مبنی بر مدیریت دانش و پژوهش و انسجامبخشی در سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت راهبردی در حوزه علم و فناوری؛ به استناد بندهای ۸ و ۱۱ ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و در راستای عملیاتی کردن برنامه پنجم برنامه جامع اصلاح نظام اداری- دوره دوم (موضوع تصویبنامه شماره ۳۰۲۵۹۶ تاریخ ۱۴/۶/۱۳۹۷ شورای عالی اداری)؛ «دستورالعمل مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی» را به شرح پیوست (ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری) تصویب نمود. این دستورالعمل در ۶ ماده و ۲ تبصره تأیید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است.
حسن روحانی- رییسجمهور و رییس شورای عالی اداری
دستورالعمل مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی
ماده ۱- تعاریف و اختصارات بهکار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر است:
۱- ستاد: ستاد برنامهریزی تحول اداری کشور، موضوع مصوبه شماره ۲۰۵۶/۱۲/۱ مورخ ۱۹/۲/۱۳۷۷ شورای عالی اداری.
۲- دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری.
۳- نظامنامه مدیریت دانش: سندی است مبتنی بر مدل مدیریت دانش که به منظور ایجاد همراستایی و ایجاد وحدت رویه در اجرای مدیریت دانش شامل اهداف، اصول، ارزشها، راهبردها و فرایندهای اجرایی مدیریت دانش با در نظر گرفتن ابزارها و تکنیکهای مدیریت دانش در حوزه فرایندهای دانشی، شرح وظایف واحدهای مجری، مدل سنجش بلوغ مدیریت دانش و چارچوب سازوکارهای انگیزشی برای مشارکت کارکنان و مدیران در دستگاههای اجرایی، توسط سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ میگردد.
۴- دانش: مجموغهای از آموختهها و تجارب کسب شده عینی و ضمنی مرتبط با کار از قبیل ایدهها و خلاقیتها، مهارتها، مستندات دانشی، روشهای حل مسأله، محتوای جلسات تخصصی و کارشناسی و نقد پروژه است.
۵- مدیریت دانش: فرایندی نظام مند و مستمر که از طریق آن، دانش در دستگاه اجرایی شناسایی، خلق، توسعه، نگهداری، تسهیم و بهکار گرفته شده و منجر به یادگیری، نوآوری، توسعه فردی، توسعه تیمی و سازمانی و ارتقای بهره وری میشود.
۶- بلوغ مدیریت دانش: بیانگر میزان قابلیت های یک سازمان در فراهم سازی تسهیل گرها، اجرای فرایندها و دستیابی به نتایج و پیامدهای مدیریت دانش است. مدل بلوغ مدیریت دانش، مراحل رشد مورد انتظار در فرایند توسعه مدیریت دانش و اقدامات مناسبی را که سازمان باید برای بهبود وضعیت کنونی خود و دستیابی به سطوح بلوغ بالاتر انجام دهد، مشخص میکند.
۷- سنجش بلوغ مدیریت دانش: ارزیابی سطح بلوغ دستگاههای اجرایی از منظر مدیریت دانش و تعیین جایگاه دستگاههای اجرایی در هرم بلوغ مدیریت دانش است.
ماده ۲- راهبری مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی کشور توسط «ستاد»، با مأموریت تدوین، تصویب و ابلاغ اهداف و استراتژیهای کلان مدیریت دانش در نظام اداری، تصویب و ابلاغ برنامه راهبردی و نقشه راه استقرار مدیریت دانش و تصویب راهبردهای توسعه سطح بلوغ، انجام خواهد شد.
ماده ۳- «ستاد» موظف است به منظور راهبری استقرار مدیریت دانش و برقراری تعامل سیستمی و یکپارچگی با دیگر نظامهای مدیریت و منابع انسانی و در اجرای این دستورالعمل، حداکثر طی مدت ۳ ماه از تصویب آن، اقدامات زیر را انجام دهد:
۱- شبکه ملی مدیریت دانش در نظام اداری را طراحی و اجرایی نموده؛ استانداردهای لازم جهت طراحی و بهرهبرداری از سیستمها و نرمافزارهای مدیریت دانش را تدوین نماید.
۲- به منظور سنجش فعالیتهای دستگاههای اجرایی در حوزه مدیریت دانش و نهادینه سازی آن، نحوه و فرایند ارزیابی دستگاههای اجرایی را در چارچوب شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد، موضوع مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، تعیین نماید.
۳- نظام آموزش کارکنان دولت و دستورالعملهای مربوطه را به نحوی اصلاح نماید که فعالیتهای دانشی کارکنان و یادگیریهای حاصل شده از مشارکتهای دانشی آنان در قالبهایی همچون نشستهای تخصصی، جلسات نقد پروژه، یادگیری و کاربست دانش در محیط نرم افزار و خارج از آن، روشهای استاد و شاگردی و دیگر ابزارهای مدیریت دانش، با ساعتهای آموزش رسمی کارکنان؛ معادلسازی شده و گواهینامه رسمی برای آن صادر گردد.
۴- کمیت و کیفیت فعالیتهای دانشی کارکنان، در مدت تجربه لازم برای ارتقاء و ارزیابی عملکرد آنها لحاظ گردد.
تبصره: در صورتی که مصوبات ستاد در هر یک از موارد فوق نیاز به تأیید و تصویب شورای عالی اداری یا شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی داشته باشد، ستاد موظف است پیشنهادهای لازم را جهت تصویب به شوراها ارائه نماید.
ماده ۴- سازمان اداری و استخدامی کشور (مرکز آموزش مدیریت دولتی) با همکاری مراکز علمی دولتی و خصوصی و با مشارکت دستگاه های اجرایی مسئول، ضمن شناسایی و احصای مصادیق میان بخشی و دارای اهمیت در سطح ملی، نسبت به ثبت و حفظ سوابق و تجارب موجود در زمینه: مذاکرات هستهای، مبارزه با بیماری کرونا، توسعه حوزههای نفتی و پتروشیمی، مبارزه با فقر، بهبود اشتغال، ارتقای بهرهوری، توسعه دولت الکترونیک و اصلاح نظام اداری در چارچوب مدیریت دانش، اقدام نماید.
ماده ۵- دستگاههای اجرایی موظفند در چارچوب دستورالعملهای ابلاغی از سوی «ستاد»، یکی از کمیتههای تخصصی موضوع ماده ۴ مصوبه شماره ۱۱۸۵۲/۹۳/۲۰۶ تاریخ ۵/۹/۱۳۹۳ شورای عالی اداری را مأمور استقرار نظام مدیریت دانش در دستگاه نمایند.
تبصره: تعیین واحد متولی تصمیمات این کمیته بر عهده شورای راهبری توسعه مدیریت دستگاه خواهد بود.
ماده ۶- بالاترین مقام دستگاه اجرایی، مسئول راهبری استقرار مدیریت دانش در دستگاه و حسن اجرای این مصوبه بوده و گزارش نحوه اجرای آن توسط دبیرخانه شورای عالی اداری، هر شش ماه به شورا ارایه میگردد.
مطالب مرتبط:
– لزوم استقرار نظام مديريت دانش در دستگاههای اجرایی