ابلاغ دوره آموزشی آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن در سازمانها
بخشنامه شماره ۱۱۶۹۵۸ مورخ ۱۴/۱۲/۱۴۰۳ سازمان اداری و استخدامی کشور
ابلاغ دوره آموزشی آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن در سازمانها
بخشنامه به دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری
در راستای استفاده بهینه از ظرفیتها و امکانات هوش مصنوعی برای توسعه دولت هوشمند (موضوع محور سوم برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم) و به منظور ارتقاء دانش و مهارتهای عمومی کارمندان جهت استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در انجام فعالیتهای شغلی و سازمانی و ارائه خدمات به شهروندان، به پیوست مشخصات دوره آموزشی «آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن در سازمانها» جهت اجراء ابلاغ میگردد. ضروری است دستگاههای اجرایی با در نظر گرفتن مشخصات دوره و پیشبینی در کلیات برنامههای آموزشی سالانه، نسبت به برنامهریزی و اجرای آن در چارچوب نظام آموزش، اقدام نمایند. دوره مذکور جزء دورههای آموزشی موضوع بند (۳/۳/۵) نظام آموزش کارمندان دستگاههای اجرایی (موضوع بخشنامه شماره ۱۸۳۴/۲۰۰ مورخ ۳۰/۰۱/۱۳۹۰) محسوب میگردد.
علاوه بر دوره موضوع این بخشنامه، دستگاههای اجرایی میتوانند در صورت نیاز، دورههای تخصصی هوش مصنوعی مرتبط با وظایف و فعالیتهای خاص دستگاه را برای کارمندان طراحی کرده و برای بررسی و تأیید، در کلیات برنامههای آموزشی سنواتی خود پیشبینی و به سازمان ارسال نمایند.
ذبیحاله سلمانی- معاون سرمایه انسانی
«مشخصات دوره آموزشی»
عنوان دوره: آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن در سازمانها | نوع دوره: عمومی (فناوری اطلاعات) |
مدت زمان آموزش: ۲۴ساعت | مخاطبان: تمامی کارمندان دستگاه اجرایی |
هدف کلی: آشنایی کارمندان با مبانی و کاربردهای هوش مصنوعی و چگونگی بهرهبرداری از آن در نظام اداری | |
سرفصلها و رئوس مطالب آموزشی:
– چیسـتی هوش مصـنوعی: مفهوم هوش مصـنوعی، مروری بر تاریخچه هوش مصـنوعی، آینده هوش مصـنوعی، اهمیت هوش مصـنوعی، تفاوت هوش مصـنوعی و هوش تجاری، مقایسـه هوش مصـنوعی و هوشـمندسـازی، مفهوم هوش تصــمیم، کارکردهای هوش مصــنوعی، باورها و دیدگاهها در مورد هوش مصــنوعی، مفهوم هوش مصنوعی مولد، تفاوت یادگیری ماشین با یادگیری مولد – کاربردها و ابزارهای هوش مصـنوعی: پیشبینیهای جهانی از روند اسـتفاده از هوش مصـنوعی در سـازمانها، مزایای اسـتفاده از هوش مصـنوعی در سـازمانها، کاربرد هوش مصـنوعی در سـازمانها، مشـاغل مرتبط با هوشمصــنوعی، ابزارهای هوش مصــنوعی، هوش مصــنوعی چه مســائلی را در ســازمانها حل میکند؟، چالشها و نگرانیهای استفاده از هوش مصنوعی در سازمانها، فرموله کردن مسئله در هوش مصنوعی، اهمیت داده در انتخاب و تعریف مسائل هوش مصنوعی، فرایندکاری یک پروژه هوش مصنوعی – بلوغ هوش مصـنوعی: آیا سـازمانها آمادگی اسـتقرار هوش مصـنوعی را دارند؟، الزامات اسـتقرار هوش مصـنوعی در سـازمانها، مفهوم بلوغ هوش مصـنوعی، کاربرد ارزیابی بلوغ هوش مصـنوعی، چگونگی ارزیابی بلوغ هوش مصـنوعی در سازمان، مدلهای ارزیابی بلوغ هوش مصنوعی، کدام مدلها برای ارزیابی بلوغ سازمان مناسبتر هستند؟ – حکمرانی هوش مصـنوعی: مفهوم حکمرانی هوش مصــنوعی، ابعاد حکمرانی هوش مصــنوعی، چارچوبهای حکمرانی هوش مصـنوعی، چارچوب بکارگیری درسـت و اصـولی هوش مصـنوعی در سـازمانها، مفهوم اخلاق در هوش مصنوعی، مفهوم مسئولیتپذیری و اهمیت آن در هوش مصنوعی، مفهوم شفافیت و اهمیت آن در هوش مصنوعی، چگونه میتوان برای سازمان نظام حکمرانی هوش مصنوعی طراحی نمود؟ – اسـتراتژیهای هوش مصـنوعی: برنامه مورد نیاز برای مواجهه اسـتراتژیک با هوش مصـنوعی، رویکرد مواجهه درسـت با هوش مصـنوعی در سـازمان، گامهای لازم برای اتخاذ یک اسـتراتژی هوش مصـنوعی کارآمد در سـازمان، ریسـکهای بکارگیری هوش مصنوعی در سازمان، استراتژی و رویکرد مناسب برای مدیریت ریسک هوش مصنوعی، مولفههای نقشه راه هوش مصنوعی در سازمان، چگونگی یک نقشه راه برای به کارگیری هوش مصنوعی در سازمان طراحی کنیم؟ |
|
روش اجرا: اجرای دوره به شیوه حضوری و كارگاهی میباشد. |
|
ابزارهای آموزشی: فیلمها و انیمیشنهای آموزشی در زمینه هوش مصنوعی، اینفوگرافها، نمودارها و دادههای واقعی از كاربردهای هوش مصنوعی و سایر ابزارهای آموزشی مهارتمحور |
|
روش ارزشیابی: حضور منظم در دوره و مشاركت در مباحث- آزمون پایان دوره |
|
مجریان: واحد آموزش دستگاههای اجرایی- مركز آموزش مدیریت دولتی- مدیریت آموزش و پژوهشهای توسعه و آیندهنگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها- مراكز و مؤسسات آموزشی تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان اداری و استخدامی كشور یا سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها در حیطه آموزشی فناوری اطلاعات |