برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم
تصویبنامه شماره ۹۸۸۴۴ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۳ شورای عالی اداری
برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم
دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری
شورای عالی اداری در یکصد و نود و دومین جلسه تاریخ ۰۵/۱۰/۱۴۰۳ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای «سیاستهای کلی نظام اداری- ابلاغی مقام معظم رهبری مدظلهالعالی» و به منظور تسهیل اجرای فصل بیست و سوم «قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت کشور» و به استناد ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، «برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم» را مشتمل بر شش محور:
۱- اصلاح ساختار و معماری کلان دولت؛
۲- مدیریت سرمایه انسانی؛
۳- توسعه دولت هوشمند؛
۴- ارتقاء سلامت اداری و رفع زمینههای فساد؛
۵- ارتقاء نظام مدیریت عملکرد و بهبود کیفیت خدمات؛
۶- ارتقاء بهرهوری.
به شرح پیوست (ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری) با در نظر گرفتن تکالیف زیر تصویب نمود:
۱) دستگاههای اجرایی، حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، برنامه عملیاتی اجرای تکالیف خود را با تعیین اهداف کمی، تدوین و پس از تأیید و ابلاغ سازمان اداری و استخدامی کشور اجرا نمایند.
تبصره: سازمان ادرای و استخدامی کشور اطلاعات اجرای آن دسته از برنامهها و اقدامات که در انطباق با احکام قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت کشور است را در چارچوب دستورالعمل «تهیه و تدوین برنامه اقدام (عملیاتی) برنامه هفتم پیشرفت، شماره ۴۱۸۴۱۱ تاریخ ۱۹/۰۸/۱۴۰۳» گردآوری و در «سامانه نظارت برنامه هفتم پیشرفت» ثبت نماید.
۲) منابع لازم برای اجرای آن دسته از برنامهها و اقدامات دستگاههای اجرایی که در انطباق با احکام قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور است از محل اعتبارات آن قانون و سازوکار مربوطه، تأمین و در خصوص سایر برنامهها و اقدامات، منابع لازم مطابق با برنامههای عملیاتی ابلاغی، در بودجه سنواتی پیشبینی شود.
۳) سازمان اداری و استخدامی کشور بسته آموزشی متولیان اجرای برنامه (معاونین توسعه مدیریت و منابع، مدیران تحول اداری یا عناوین مشابه و سایر مدیران و کارشناسان واحدهای مربوط) را تهیه و ابلاغ و با بهرهگیری از ظرفیت مرکز آموزش مدیریت دولتی و سایر مراکز آموزشی، زمینه آمادهسازی و ارتقاء توانمندیهای متولیان اجرای برنامه را فراهم آورد.
۴) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای مسئول، با بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی و اطلاعرسانی کشور برای تبیین، ترویج و فرهنگسازی از طریق اقداماتی از قبیل تولید محتوای تصویری و رسانهای در فضای رسانههای عمومی سراسری و محلی به منظور تحقق اهداف برنامه اقدام نمایند.
۵) سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها بر حسن اجرای این برنامه نظارت مستمر داشته و ضمن اعمال نتایج اقدمات در نظام ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی ملی و استانی (موضوع فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری) گزارش اجرای این برنامه را همه ساله پس از طرح در جشنواره شهید رجایی و تقدیر از دستگاههای اجرایی برتر، به مراجع ذیربط ارایه کند.
۶) دستورالعمل اجرایی برنامه تحت عنوان «پیشرانهای اجرایی، شامل مواردی از قبیل برنامه تبیین، ترویج و فرهنگسازی و برنامه ارزیابی، نظارت و پایش» ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ این تصویبنامه، توسط سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ خواهد شد.
۷) بالاترین مقام دستگاه اجرایی، مسئول حسن اجرای این تصویبنامه است و سازمان اداری و استخدامی کشور، گزارش ادواری اجرای برنامه را پس از اخذ از دستگاههای اجرایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها در شورای عالی اداری ارائه مینماید.
این تصویبنامه در تاریخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۳ به تأیید رییسجمهور رسیده است.
محمدرضا عارف- معاون اول رییسجمهور
محور اول: «اصلاح ساختار و معماری کلان دولت»
اهداف
- بهسازی نقشآفرینی دولت در حکمرانی و اداره کشور؛
- بهینهسازی ساختار دولت و دستگاههای اجرایی.
- راهبردها
- تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به استانها و مدیریت محلی؛
- واگذاری تصدیها به بخش غیردولتی؛
- زمینهسازی برای نقشآفرینی مردم در اداره امور کشور؛
- حذف واحدها، فرایندها و فعالیتهای موازی و غیرضرور؛
- تقویت نقشهای خطمشیگذاری، تنظیمگری، تسهیلگری و نظارتی دولت؛
- اصلاح قوانین و مقررات مرتبط
برنامه
- اصلاح ساختارهای تصمیمگیری و اجرایی دولت با رویکرد چابکسازی ساختارها و حذف واحدهای غیرضرور.
برنامه: اصلاح ساختارهای تصمیمگیری و اجرایی دولت با رویکرد چابکسازی ساختارها و حذف واحدهای غیرضرور

محور دوم: «مدیریت سرمایه انسانی»
اهداف
- ارتقاء بهرهوری سرمایه انسانی دولت؛
- متناسبسازی تعداد کارکنان دستگاههای اجرایی؛
- رشد و تعالی و افزایش انگیزه سرمایه انسانی دولت؛
- ارتقاء فرهنگ اداری کشور؛
- جذب، تداوم خدمت و ارتقاء شایستگان بر اساس حق و عدالت
راهبردها
- اصلاح، تجمیع و بهروزرسانی و تنقیح قوانین و مقررات حوزه سرمایه انسانی؛
- بهکارگیری حکمرانی یکپارچه و دادهمبنا و روشهای نوین در مدیریت سرمایه انسانی دولت؛
- یکپارچهسازی و اتصال نظامهای مدیریت سرمایه انسانی به یکدیگر در راستای ارتقاء عملکرد؛
- رفع تبعیض ناروا و توسعه شایستهسالاری در نظام اداری.
برنامهها
- اصلاح، الگوسازی و راهبری نظامهای برنامهریزی، تأمین، سنجش و ارزیابی نیروی انسانی؛
- توسعه منابع انسانی؛
- توسعه فرهنگ سازمانی و ارتقاء اخلاق حرفهای در نظام اداری؛
- بازآرایی نظام مشاغل بخش دولتی؛
- اصلاح نظام جبران خدمت.
برنامه یکم: اصلاح، الگوسازی و راهبری نظامهای برنامهریزی، تأمین، سنجش و ارزیابی نیروی انسانی

برنامه دوم: توسعه منابع انسانی

برنامه سوم: توسعه فرهنگ سازمانی و ارتقاء اخلاق حرفهای در نظام اداری

برنامه چهارم: بازآرایی نظام مدیریت مشاغل بخش عمومی

برنامه پنجم: اصلاح نظام جبران خدمت

محور سوم: «توسعه دولت هوشمند»
اهداف
- اصلاح روشها و فرایندهای انجام کار برای خدمترسانی بهتر به مردم؛
- بهبود رتبه کشور در شاخص توسعه دولت الکترونیکی؛
- انجام کلیه معاملات و ارائه کلیه خدمات دولت به شهروندان به صورت الکترونیک؛
- هوشمندسازی خدمات دولت؛
- انجام استعلامات مرتبط با پایگاههای اطلاعاتی پایه موضوع قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی به صورت آنی و برخط؛
- ارتقاء جایگاه ساختاری و انسانی حوزههای فناوری در دستگاههای اجرایی؛
- تحقق حداکثری حکمرانی دادهمبنا و یکپارچگی سامانههای اطلاعاتی به منظور تصمیم سازی شواهد و دادهمحور.
راهبردها
- تدوین، اصلاح و بهروزرسانی قوانین و مقررات مرتبط با حکمرانی و فناوریهای داده و اطلاعات
- استقرار نظام حکمرانی دادهمبنا و تصمیمسازی شواهد محور؛
- زمینهسازی نقشآفرینی مؤثر بخش غیردولتی در توسعه دولت هوشمند؛
- بهرهگیری از فناوریهای نوین دیجیتال و هوش مصنوعی در ارائه خدمات به شهروندان؛
- تغییر رویکرد دولت به دولتی مشارکتی و مردم پایه، تسهیلگر و نظارتگر
برنامه
- تدوین و اجرای نقشه راه جامع حکمرانی هوشمند و دادهمبنا.
برنامه: تدوین و اجرای نقشه راه جامع حکمرانی هوشمند و دادهمبنا

محور چهارم: «ارتقاء سلامت اداری و رفع زمینههای فساد»
اهداف
- کاهش نرخ وقوع فساد و تخلفات در نظام اداریغ
- ارتقاء سلامت اداری در دستگاههای اجرایی
راهبردها
- تدوین، اصلاح و بهروزرسانی قوانین و مقررات سلامت اداری و رفع فساد؛
- ترویج و فرهگسازی سلامت اداری در نظام اداری؛
- توانمندسازی کارکنان دولت در پیشگیری و مقابله با فساد؛
- رفع زمینههای بروز فساد و مدیریت تعارض منافع در راستای پیشگیری و سالمسازی نظام اداری؛
- رفع موانع کارآمدی نظام اداری از طریق اصلاح گلوگاههای فسادخیز.
برنامه
- شناسایی و رفع گلوگاههای فسادخیز و موقعیتهای تعارض منافع.
برنامه: شناسایی و رفع گلوگاههای فسادخیز و موقعیتهای تعارض منافع

محور پنجم: «ارتقاء نظام مدیریت عملکرد و بهبود کیفیت خدمات»
اهداف
- ارتقاء عملکرد دستگاههای اجرایی، مدیران و کارکنان؛
- کاهش شکاف امتیاز عملکردی دستگاه و مدیران و افزایش همگرایی نتایج ارزیابی؛
- ارتقاء کمی و کیفی خدمات دولت و افزایش رضایتمندی مردم؛
- تخصیص و مدیریت نظاممند منابع دولت بر اساس عملکرد و خدمات دستگاههای اجرایی.
راهبردها
- تکمیل، اصلاح و بهروزرسانی قوانین و مقررات مرتبط با مدیریت عملکرد؛
- یکپارچهسازی نظام مدیریت عملکرد در سطح سازمان، مدیران و کارکنان؛
- منطقیسازی نظام توزیع منابع (تشکیلاتی، انسانی و مالی) متناسب با مأموریتها و عملکرد دستگاه؛
- مشارکتجویی از خبرگان و کارشناسان بخش غیردولتی در ارزیابی عملکرد دولت؛
- ارتقاء سطح شفافیت در فرایند مدیریت عملکرد مبتنی بر استاندارد شفافیت؛
- حرکت به سمت اتصال پایگاههای دادهای کشور به سکوی یکپارچه مدیریت عملکرد نظام اداره و حکمرانی؛
- اتصال نظام جبران خدمت، ارتقاء و انتصاب به ارزیابی عملکرد کشور؛
- شناسایی و استانداردسازی خدمات دستگاههای اجرایی متناسب با مأموریتهای ذاتی دستگاههای اجرایی.
برنامهها
- مدیریت عملکرد یکپارچه دولت (سازمان، مدیران، کارکنان)؛
- استانداردسازی خدمات و پرداخت مبتنی بر عملکرد.
برنامه یکم: مدیریت عملکرد یکپارچه دولت (سازمان، مدیران، کارکنان)
برنامه دوم: استانداردسازی خدمات و پرداخت مبتنی بر عملکرد

محور ششم: «ارتقاء بهرهوری»
اهدف
- ارتقاء بهرهوری دولت در ابعاد نیروی انسانی، مدیریت، منابع و فناوری؛
- رشد بهرهوری خدمات کلیدی دستگاههای اجرایی؛
- کاهش مصرف و بهرهوری انرژی.
راهبردها
- توسعه نظام ملی بهرهوری؛
- مردمیسازی و افزایش مشارکت شرکتهای دانشبنیان و متخصصان در حرکت ملی بهرهوری؛
- آموزش، ترویج و فرهنگسازی بهرهوری در بین مردم و کارکنان دولت؛
- سنجش و پایش مستمر بهرهوری با ابزار شاخصهای عینی و نظام دادهمبنا؛
- بهرهوری فضایی و مکانی و بهسازی ساختمانهای دولتی.
برنامهها
- استقرار نظام ملی بهرهوری؛
- بهرهوری انرژی؛
- چارچوب اتصال پاداش اعضای هیئت مدیره و کارکنان شرکتهای دولتی به بهرهوری.
برنامه یکم: استقرار نظام ملی بهرهوری

برنامه دوم: بهرهوری انرژی

برنامه سوم: چارچوب اتصال پاداش اعضای هیئت مدیره و کارکنان شرکتهای دولتی به بهرهوری

با اتحاد وهمبستگی در جهت پویایی کشور و با ولایت پذیری قطعا روزهای پر نشاطی در انتظار مردم کشور عزیزمان ایران است،فقط توی زمین دشمن بازی نکنیم و گوش به سخنان رهبر دلسوزمان باشیم
باسلام وخداقوت
در این مقطع میطلبد که مسئولین نسبت به خذف شرکت های واسطه اقدام نمایند، شرکتهای واسطه بدون زحمت پولهای کلانی از ادارات و ارگانها دریافت میکنند که به طبع ضررش برای کارگران وبیت المال است ونکته مهم تر با وجود این شرکتهاهیچ جای پیشرفت وآسودگی خاطر به لحاظ ضمانت کاری برای کارگر وجود ندارد
متاسفانه مسئولیت ها بین ۳۰۰ تا۴۰۰ نفر دست به دست میشه وهیچکدام عرزه ندارند یک رییس مرد وجباری مثل رضا شاه می خواد تا مملکت درست بشه
در ادارات متاسفانه شایسته سالاری وجود نداردبر عملکرد کارکنان نظارت نمیشود.متاسفانه نیروهای رسمی خوب عمل نمیکنند و وظایفشان رادرست انجام نمیدهند چون خیالشان از بابت حقوق و قراردادشان راحت است.
در ادارات متاسفانه شایسته سالاری وجود نداردبر عملکرد کارکنان نظارت نمیشود.متاسفانه نیروهای رسمی خوب عمل نمیکنند و وظایفشان رادرست انجام نمیدهند چون خیالشان از بابت حقوق و قراردادشان راحت است.
از ریشه راند و فساد موجود میباشد و کسی دلسوز گشور نیست کاری کردن ۸۵ میلیون دزد به بار آمدن به نام تحریم سران و سرداران پدر گشور ملت درآوردن هر کسی هم بخواهد در گشور پیشرفت کند زود سران ایشان برای سهم خواهی میان مافیا رژیم تا حساب ارزی درست نشود هیچ کسی دل اش گرم کار کرون نمیشه با قاچاق دلار آوردن نمیشه کار کرد علان بازار روسیه بهترین بازار میباشد ترکها گلان بازار کل گشورهای روسیه را در دست گرفتن اول بسته بندی خوب دارن جنس خوب دارن اتاق بازرگانی فعال دارن سفیر خوب دران مال ایران چی کل سفرا و اتاق بازرگانی و غیره دنبال راند خواری میباشند چه انتظاری داریم علان تاجیکستان ۶۰۰ میلیون دلار بدهی دارد چندین ساله و کل گشورها بدهی دارن همین نفت و گاز و پتروشیمی نباشد گشور باید گدای کند باز بزرگترین راند از آنها میشه به نام تحریم تا گی ما مرگ بر آمریکا و اسرائیل خواهیم گفت شگم و حساب آقایان پره از ملت خبر ندارن کسی هم کار بکند نه امکان ندارد کامیونها ده ها روز در پارگ کنرگها آواره کسی نیست بیاد مشگل آنها را راه بیاندازد همه مدیر و مسُول و مقام و سران و غیره چسبیدن صندلی دنبال شعار راند هستن
فریدون برو دوغتو بنوش،این تفکر،تفکر یک ایرانی اصیل نیست،ما ایرانی ها غیرت داریم
زمانی اظهارنظرکن که بتونی بدون غرض ورزی وباعدالت صحبت کنی نه مثل یک انسان بی آگاه وفقط درجهت منافع حزب واقلیتی سخن بگی ،تا زمان در زمان است مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل مرگ بر منااااافق
مدیران بازنشسته تکراری دارند حکمرانی می کنند
کارگر و بازنشستگان تامین اجتماعی ریالی حقوق دریافت میکند و دلاری خرج می کنند کجاست عدالت حضرت علی علیه السلام امان از مدیران بی کفایت
هردم از این باغ بری میرسد،
انصاری اومد و …