0 امتیاز
8.2هزار بازدید
در پرداخت حق بیمه توسط
با سلام.

با توجه به اینکه کارفرمای قبلی بنده در زمان بازنشستگی از پرداخت مبلغ ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور خودداری کرد و عدم واریز این مبلغ موجب عدم بازنشسته کردن من توسط تامین اجتماعی شده بود، برای تسریع در امر بازنشستگی خود شخصاً مبلغ ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور را پرداخت کردم. چگونه می‌توانم این مبلغ را مسترد کنم؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط
ویرایش شده

با سلام. در ابتدا کارگران برای این امر به مراجع حل اختلاف ادارات کار مراجعه می نمایند و مراجع حل اختلاف ادارات کار در این خصوص که این امر جزو اختلافات قانون کار است یا خیر اختلاف نظر داشتند. حتی دیوان عدالت اداری طی دادنامه صادره در اوایل ۱۳۹۶ چنین استدلال نموده بود که کارگر نباید نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام نماید چرا که برخی کارگران حتی بدون اطلاع کارفرما این کار را انجام می دهند و احتمال دارد کارفرما به صورت اقساطی پرداخت کند و یا نسبت به مبلغ آن اعتراض داشته باشد و پرداخت مبلغ ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور اگر موجب بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما باشد این اختلاف ترافعی بوده و کارگر می تواند برای استرداد این مبلغ می تواند در دادگستری طرح دعوی نماید.

پس از بروز تعارض در آرای مختلف در مراجع حل اختلاف ادارات کار و نیز شعب تخصصی دیوان عدالت اداری در نهایت دیوان عدالت اداری در مورخه ۶/۷/۱۳۹۷ طی  دادنامه شماره ۱۸۲۲ به این اختلاف نظرها پرداخته و با صدور رای وحدت رویه در مراجع حل اختلاف و شعب دیوان عدالت اداری وحدت رویه ایجاد کرده است.

رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری اختلاف بین کارگر و کارفرما در خصوص ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور پرداختی کارگر را از نوع مواد ۲، ۳، ۱۴۸ و ۱۵۷ و سایر مواد از قانون کار دانسته است.

بنابراین رسیدگی به اختلاف ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور پرداختی کارگر در صلاحیت مراجع حل اختلاف اداره کار است.

لذا کارگرانی که ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور را خودشان پرداخت نموده اند می توانند در مراجع حل اختلاف اداره کار برای مطالبه این مبلغ از کارفرمای خود شکایت نمایند. بدیهی است که ارائه اصل فیش های واریز مبلغ ۴ درصد حق بیمه سخت و زیان آور مدرک و دلیل اصلی برای صدور رای در اداره کار خواهد بود.

ببینید: متن رای شماره ۱۸۲۲ مورخه ۶/۷/۱۳۹۷ دیوان عدالت اداری با موضوع ۴ درصد بیمه مشاغل سخت و زیان آور پرداختی توسط کارگر

توسط
سلام‌چرا‌پول‌زیان‌آور‌‌‌ماهانه‌با‌پول‌بیمه‌نمی‌گیرن‌که‌کارگر‌کارفرما‌باهم‌درگیر‌بشن‌
توسط
نمایش از نو
باعرض سلام خدمت شما کارفرما من شش ماه قبل از بازنشستگی پول چهاردرصد رو ازمن گرفته وخودش پرداخت کرده وهیچ مدرکی دردست ندارم حالا میتونم شکایت کنم

سوالات مشابه

...