0 امتیاز
31.6هزار بازدید
در حقوق و دستمزد و مزایا -عیدی پاداش - سنوات و پایان کار توسط

سلام. سوالم در مورد نحوه محاسبه مشاغل سخت و زیان آور هستش که در دو مورد اشاره کرده به ۴٪ حق بیمه آخرین دستمزد مشمول حق بیمه ( اما نگفته در چه بازه زمانی ) .

و مورد بعدی مدت زمان سابقه مشاغل سخت و زیان آور ( بازهم نگفته که واحد محاسبه ماه است یا سال ؟ ).

و مورد سوم اشاره کرده به مدت سابقه تا تاریخ ۱۳۸۰/۷/۱۴ ( چرا تا قبل از مهر هشتاد ) ؟

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط

با سلام.

۱- استحضار دارید که سازمان تامین اجتماعی مکلف بود همزمان با اخد حق بیمه از کارفرما ( ۲۷ درصد ) ۴ درصد بیمه مربوط به مشاغل سخت و زیان آور را از کارفرما وصول نماید . این رویه تا تصویب قانون بازنشستگی پیش از موعد موضوع ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی ادامه داشت .

۲- با تصویب قانون و با عنایت به جزء ٤ و ٦ بند ب تبصره ٢ الحاقی ماده ٧٦ قانون تامین اجتماعی در صورت احراز شرایط بازنشستگی ، ٤% حق بیمه مشاغل یاد شده مربوط به قبل و بعد از تصویب قانون بر اساس آخرین حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه و به نسبت سنوات اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور محاسبه ومطالبه می گردد . لازم بذکر است ٤% مستمری کارهای سخت و زیان آور مربوط به قبل از تصویب قانون نیز طبق مقررات یاد شده به نسبت سنوات اشتغال مربوط به دوره یاد شده نیز محاسبه و مطالبه می گردد.

۳- به همین دلیل است که محاسبه ۴ درصد حق بیمه مبنای آخرین حقوق و مزایا و ۴ درصد حق بیمه به میزان مستمری برقراری بصورت جداگانه محاسبه و بشرح ذیل به کارفرما ابلاغ میشود ؛

الف) ۴درصد حق بیمه موضوع جزء ۴ بند ب قانون به میزان حق بیمه بر مبنای آخرین حقوق و مزایای مشمول کسر بیمه به نسبت سنوات اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور مربوط به ایام بعد از تصویب قانون ۸۰/۷/۱۴ بطور یکجا و یا اقساط حداکثر ۹ ماهه قابل دریافت می باشد و کارفرما مکلف به پرداخت آن می باشد .

ب) محاسبه ۴ درصد حق بیمه و مستمری موضوع جزء ۶ بند ب قانون به میزان حق بیمه بر مبنای آخرین حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه و هم چنین ۴ درصد میزان مستمری برقراری به نسبت سنوات اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور مربوط به ایام قبل از تصویب قانون ۸۰/۷/۱۴ محاسبه و بطور یکجا از کارفرما مطالبه میگردد.

۴- فرمول محاسبه حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور :

میانگین ۱۲ ماه یا آخرین ماه *۴%*  کل سنوات مشمول سخت و زیان آور)    جمع میشود با

مستمری استحقاقی *۴% *سنوات سخت و زیان آور قبل از تاریخ ۱۳۸۰/۰۷/۱۴

توسط
باسلام نحوه محاسبه 4درصد به چه ترتیب است یعنی اگر میانگین حقوقی من 11میلیون باشد ودریافتی من 12میلیون باشد چقدر میشود؟دوم اینکه چه جوری ازروند انجام سخت وزیان آور مطلع شویم شرکت اطلاعاتی درستی به ما نمیدهد؟
0 امتیاز
توسط

در قانون به صراحت درباره ماهیت و ویژگی‌های مشاغل سخت و زیان آور بحث شده است اما به طور کلی باید گفت که مشاغل سخت و زیان‌آور به دو دسته تقسیم می‌شوند: نخست مشاغلی که ذاتاً جزو مشاغل سخت و زیان آور نیستند به عبارتی مشاغلی که صفت سخت و زیان‌آوری با ماهیت آن شغل وابستگی دارد اما با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب از سوی کارفرما می‌توان سختی و زیان‌آوری آنها را حذف کرد مثل تراشکاری و، جوشکاری و....

گروه دوم مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور هستند و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی از سوی کارفرما، صفت سخت و زیان‌آوری کاهش یافته اما همچنان سخت و زیان‌آوری آنها حفظ می‌شود مثل غواصی و کار در معادن که در تعیین ۱۱۰ شغل سخت و زیان آور در ۱۳ گروه شغلی آمده است.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 2.3هزار بازدید
...