ضوابط و شاخصهای سازماندهی، طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاههای اجرایی
ضوابط و شاخصهای سازماندهی، طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری (تصویبنامه شماره ۲۶۲۷۷۳/ت۴۳۹۱۱ک مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۸ هیأت وزیران)
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور و به استناد ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و با رعایت جزء «ط» بند (۱) تصویبنامه شماره ۱۵۸۷۹۵/ت۳۸۸۵۶هـ مورخ ۱/۱۰/۱۳۸۶، ضوابط و شاخصهای سازماندهی، طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاههای اجرایی را به شرح زیر تصویب نمود:
ضوابط و شاخصهای سازماندهی، طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاههای اجرایی
ماده ۱- الگوها، ضوابط و شاخصهای سازماندهی، طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاههای اجرایی، به شرح زیر تعیین میشوند:
الف- طراحی تشکیلات و مأموریتها براساس وظایف و اختیارات و مسئولیتهای ناشی از قوانین و مقررات مربوط
ب- انسجام و هماهنگی در امور سیاستگذاری (نظیر استانداردسازی، تنظیم مقررات و تعرفهگذاری)، برنامهریزی (نظیر تعیین هدفهای مرحلهای در ستاد دستگاه و واحدهای استانی و سازمانهای وابسته و تنظیم بودجه و برنامههای عملیاتی دستگاه اجرایی وابسته، تطبیق برنامههای عملیاتی با نوع فعالیتهای دستگاه، نظارت بر هزینههای مربوط به انجام فعالیتها و پروژهها، مدیریت عملکرد شامل ارزیابی عملکرد سازمان، مدیریت و کارکنان)
ج- تفویض وظایف قابل واگذاری
د- استفاده از فناوری اداری و فناوری اطلاعات و ارتباطات
ماده ۲- به منظور ایجاد هماهنگی دربین واحدهای استانی و شهرستانی تابع و وابسته به دستگاههای اجرایی مشمول، در سطح استان و شهرستان، در انجام وظایف دستگاه از ظرفیت شورای برنامهریزی و توسعه و کارگروههای آن استفاده شود.
ماده ۳- پستهای دستگاههای مشمول برای مستخدمان جدید که پس از تأیید ساختار و شرح وظایف و پستهای آنها مطابق این تصویبنامه جذب میشوند. به دو دسته تقسیم میشوند.
الف- پستهای ثابت برای استخدام رسمی در مشاغل حاکمیتی
ب- پستهای پیمانی برای تصدی پستهای سازمانی و مدت معین
تبصره ۱- کارکنان رسمی و پیمانی با پست یا بدون آن و کارکنان با پست با نام به همراه پست میتوانند به دستگاههای دیگر با توافق دو دستگاه مأمور یا منتقل شوند.
تبصره ۲- انتقال کارکنان از ستاد مرکزی دستگاهها به استانها و شهرستانها از اختیارات بالاترین مقام دستگاه اجرایی است و برخورداری آنان از تسهیلات و مزایای قانونی با تشخیص همان مقام میباشد. چنین کارکنانی نمیتوانند به ستاد مرکزی برگردند.
ماده ۴- پستهای با نام پستهایی از مجموعه پستهای سازمانی موجود دستگاه هستند که دارای شاغل رسمی یا پیمانی هستند، ولی با اصلاح تشکیلات براساس توافق دستگاه و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور باید حذف گردند. اینگونه پستها به صورت با نام تا خروج شاغلان مربوط پادار خواهند بود و پس از خروج شاغلان از مجموعه تشکیلات حذف میشوند. پستهای مدیریتی به تشخیص بالاترین مقام دستگاه میتواند به عناوین دیگر تغییر یابد.
تبصره- پستهای سازمانی مشمول قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی -مصوب ۱۳۷۲- و نیز مربوط به ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول مقررات مربوط میباشند.
ماده ۵- نحوه سازماندهی واحدهای عملیاتی دستگاههای مشمول که عهدهدار ارائه خدمات به طور مستقیم به مردم میباشند نظیر پارک ملی، مجتمع بهزیستی، مرکز آموزش فنی و حرفهای و واحدهای ثبتی براساس حجم عملیات، پراکندگی جغرافیایی فعالیتها و نوع خدمات آنها توسط دستگاه مربوط تهیه و با تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انساین رییسجمهور تعیین میگردد.
محمدرضا رحیمی- معاون اول رییس جمهور