اخبار اداری و استخدامی

معافیت مالیات حقوق 1401 مشخص شد؛ معافیت مالیاتی حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی

سقف معافیت مالیات معافیت مالیات حقوق 1401 کارمندان مشخص شد؛ معافیت حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی از پرداخت مالیات

نمایندگان مجلس سقف معافیت مالیاتی سالانه کارمندان را تعیین کردند.

به گزارش شناسنامه قانون، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (۵) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۱۶۲ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (۵) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه آمده است: سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات­‌های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می­شود.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و  فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می‌­باشد:

۱-۵- نسبت به مازاد ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ده­ درصد (۱۰%)

۲-۵- نسبت به مازاد یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، پانزده درصد (۱۵%)

۳-۵- نسبت به مازاد سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، بیست درصد (۲۰%)

۴-۵- نسبت به مازاد چهارمیلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰%) میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات­های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه به مبلغ سیصد و نود و شش میلیون (۳۹۶,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می‌­شود.

معافیت مالیاتی پزشکان و فرهنگیان شاغل در مناطق محروم با حقوق ماهانه ۲۰ میلیون تومان

نمایندگان مردم در مجلس پزشکان عمومی و متخصص و فرهنگیان شاغل در مناطق محروم کشور با درآمد سالیانه تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان را از پرداخت مالیات معاف کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ با اصلاح جزء الحاقی۱ تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس جزء الحاقی ۱ تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛

– پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، فرهنگیان، آموزگاران، دبیران، مشاوران و مربیان تربیتی شاغل در مناطق کمترتوسعه یافته و محروم کشور و صعب العبور و مناطق کوهستانی از پرداخت مالیات سالانه تا سقف دو میلیارد و چهارصد میلیون(۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال معاف می باشند.

در جزء الحاقی ۲ نیز آمده است:

جزء الحاقی۲- اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیائی و نیز پزشکان متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیائی شاغل در بخش های دولتی، مشمول پرداخت مالیات موضوع این جزء به نرخ ده درصد (۱۰%) هستند.

10 دیدگاه

  1. این افراد می توانند در خارج از بیمارستان‌های دولتی کارکنند و شما هیچ حساب و کتابی از درآمد آنها نداشته باشید و اگر این متخصصین از بیمارستان‌های دولتی خارج شوند ،چه بلایی بر سر قشر کم درآمد جامعه خواهد آمد خدا عالم است. متاسفانه قشر فر هیخته جامعه را به جان هم انداخته اند و هیچ استاد دانشگاهی در حال حاضر به اندازه مکانیکی و تعویض روغنی سر کوچه اش حقوق نمی گیرد و حتی سوپ ی و سبزی فروش محله شما بیش از استاد دانشگاه در می آورد و شما رگ غیرتتان برجسته نمی شود. حالا یگ زجر کشیده ای از سنخ خودتان کمی وضعش بهتر از شما شده .خوشحال باش و به مطالب بالا فکر کن

  2. نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می‌­باشد
    متاسفانه با این قانون اقلام معاف از مالیات حسب رای دیوان عدالت اداری که مربوط به شاغل بوده ازقبیل مزایای رفاهی مندرج تبصره 3 ماده 36 قانون کار (حق مسکن، حق اولاد و بن کالا) که هر سال توسط شورای عالی کار تعیین و پس از تصویب هیات وزیران ابلاغ می گردیده برای کارگران مشمول مالیات می شوند.
    این قانون بدین معنی است که فی الواقع حداقل معافیت حقوق برای کارگران هیچ تفاوت محسوسی با سال قبل نداشته است.

    1. خوب دقت کنید متاسفانه هیات علمی پزشک وزارت بهداشت یا همان بالینی که پول های هنگفت در می آورند نه اعضای هیات علمی وزارت علوم که بعد از ۳۰ سال کار هنوز زیر ۱۰۰۰ دلار در ماه می گیرند.

  3. انتظار میرفت شناسنامه قانون موضوع مالیات پذیر بودن کل پرداختی مستمر و غیر مستمر کارکنان را به اطلاع کارمندان دولت می رساند تا قبل از تصویب در صحن علنی مجلس فکری بیاندیشند.

  4. متاسفانه با تصویب این بند ، همه آیتم های حقوق مشمول مالیات شدند و ب جای کم شدن مالیات از ابتدای سال ۱۴۰۱ کارمندان دولت مالیات بیشتری خواهند داد.
    طبق این بند:
    ” نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و  فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال”
    این یعنی آیتم هایی که مربوط به محل کار بود و معاف از مالیات بودند مشمول مالیات می شوند، عائله مندی ، اولاد، بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات و ….

  5. با سلام. چطور قانونگذار برای واحدهای تولیدی در مناطق محروم 15 سال هست و یک واحد تولید حداکثر ظرف 3 الی 5 سال به مرحله سوداوری میرسد و درحالیکه حدود 10 سال از مالیات معاف هستند و یک کارمند بیچاره باید از بدو استخدامش در مناطق کمتر توسعه یافته مالیات پرداخت کند. این عین خود زنی دولت در قبال کارمند خودش این مناطق هستش. یعنی همون که گفته شد پولدارا پول دار تر و بی پولان بی پول تر

    1. کارکنان مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست اعلامی دولت از پرداخت ۵۰ درصد مالیات معاف هستند.
      ماده 92- پنجاه‌درصد (50%) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بخشوده می‌شود.تو اینترنت بزنید و برید دنبالش

      1. سلام،یعنی تمامی کارکنان ادارات دولتی از جمله ثبت احوال و شهرداری مشمول این معافیت مناطق کمتر توسعه یافته،هستند؟؟؟

  6. مناطق کمتر توسعه یافته فقط برای پزشکان و کادر هیبت علمی و معلمان هست و بقیه ی کارکنان دولت به حساب نیامده اند در ضمن با تصویب این بند سیل انتقالی کارکنان از مناطق عملیاتی و کمتر توسعه یافته را به مراکز استان ها و شهر ها ی خوش آب و هوا شاهد خواهیم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام