وزارت نفت و نیرو

تعیین فوق العاده سختی کار کارکنان صنعت آب و برق

تعيين فوق العاده سختي كار كاركنان صنعت آب و برق

وزارت نیرو به منظور حل مشکلات ناشی از تبعیت این وزرات از قانون مدیریت خدمات کشوری به ویژه درخصوص موضوع فوق العاده سختی کار کارمندان صنعت آب و برق، پیشنهادهایی را جهت سیر مراحل بررسی و تصمیم گیری به کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت ارائه نموده است.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» براساس مصوبه سال ۱۳۸۶ هیئت وزیران، وزارت نیرو می تواند ضوابط پرداخت حقوق و مزایای کارکنان صنعت آب و برق و حوزه ستادی را در چارچوب قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، با روش امتیازی (امتیازات مترتب بر شغل و شاغل) و در قالب آیین نامه ها و ضوابط و مقررات مصوب قانون مزبور تنظیم و از تاریخ ۱ مهر ۱۳۷۱ اجرا نماید.

هم چنین، بر اساس بند (۳) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری فوق العاده سختي كار و كار در محيط هاي غيرمتعارف نظير كار با اشعه و مواد شيميايي، كار با بيماران رواني، عفوني و در اورژانس و در بخش هاي سوختگي و مراقبت هاي ويژه بيمارستاني تا (۱۰۰۰) امتياز و در مورد كار با مواد سمي، آتش زا و منفجره و كار در اعماق دريا، امتياز ياد شده با تصويب هيئت وزيران تا سه برابر قابل افزايش خواهد بود.

وزارت نیرو همانند وزرات نفت از بدو تاسیس، دارای مقررات خاص نظام پرداخت بوده است ولی در سال ۱۳۹۱ طی توافقنامه ای، وزارت نیرو مکلف به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان مشمول این قانون از ابتدای سال ۱۳۹۲ شد.

بر اساس این تصمیم، امتیازات موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد کارمندان مشمول این قانون در حوزه ستادی و زیر مجموعه دولتی تحت پوشش وزارت نیرو به میزان ۲۰ درصد در سقف اعتبارات مصوب افزایش می یابد.

الزام وزارت نیرو به تبعیت از قانون مدیریت خدمات کشوری، در حالی اتفاق افتاد که به دلیل عدم انطباق این قانون با ساختار شرکتی وزارت مزبور، اجرای خط مشی ها و سیاست ها را که باید در قالب یک بنگاه اقتصادی اداره شوند، با کندی مواجه نموده، هم چنین، موجب نارضایتی کارکنان و عدم امکان نگهداشت نیروی انسانی شایسته در این صنعت شده است.

علاوه بر مشکلات ذکر شده، به لحاظ ابهام های موجود در قانون مدیریت خدمات کشوری، موارد متعددی در خصوص اجرای این قانون به ویژه درخصوص فوق العاده سختی کار کارمندان صنعت آب و برق، مورد ایراد دستگاه های نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور قرار گرفته که این صنعت را نیز با مشکل مواجه نموده است.

لذا با توجه به موارد فوق و به منظور حل مشکلات ایجاد شده و نیز حفظ رضایت کارکنان این صنعت، وزارت نیرو پیشنهاد نموده تا بر اساس بند (۳) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق العاده سختی کار کارمندان وزارت مزبور و شرکت های دولتی زیرمجموعه آن، با رعایت سقف تعیین شده در قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شود.

هم چنین، این وزارت پیشنهاد نموده تا لایحه اضافه نمودن وزارت نیرو و شرکت های دولتی زیرمجموعه آن به دستگاه های مشمول ماده (۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و مستثنی شدن آن ها از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، در هیئت دولت مطرح و تصویب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام