قوانین و مقررات ایثارگران

طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

استخدام یکی از فرزندان کارکنان شهید، جانباز ۲۵% و به بالا و آزاده

طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع: استخدام یکی از فرزندان کارکنان شهید، جانباز ۲۵% و به بالا و آزاده

شناسنامه قانون- تقاضای یک اولویت در مورد طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در دستور صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

مقدمه توجیهی:

برابر رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۸۸۲-۸۸۳ مورخ ۱/۵/۱۳۹۸ به اعتبار اینکه ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۶ مبنی بر استخدام یکی از فرزندان ایثارگران در دستگاه محل خدمت پدر به علت مغایرت با قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران منسوخ شده است، فلذا فاقد مبنای قانونی است. با این رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، ایثارگران از حق قانونی خود محروم شده اند. استناد هیأت عمومی دیوان در این رأی ماده (۷۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است که بیان نموده است؛ کلیه قوانین و مقررات مغایر با قانون مذکور ملغی الاثر است.

حالیکه: اولاً در تبصره (۲) ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران فرزندان یکی از ایثارگران بازنشسته را در تکمیل ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) که به هنگام تصویب مورد غفلت قرار گرفته بودند مورد تأکید قرار داده و بر استخدام آنان تأکید شده در حالیکه در ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) بر استخدام یکی از فرزندان ایثارگران شاغل، از کارافتاده و متوفی تأکید شده است و این دو قانون مکمل یکدیگر باشند.

ثانیاً این دو ماده به دلیل آنکه به جهت موضوع متفاوت می باشند مغایرتی با هم نداشته و بعبارتی قابل جمع می باشند.

ثالثاً ادعای مغایرت ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) با قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و منسوخ بودن آن فاقد دلیل حقوقی و کارشناسی است و نمی‌تواند موجه باشد.

متن طرح استفساریه:

آیا ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۱ مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران منسوخ شده است؟

جواب: خیر

ببینید: دستور جلسه روز چهارشنبه هشتم دی‌ماه ۱۴۰۰

در ذیل سوابق قانونی مربوط به این استفساریه را می‌خوانید:

اعلام نسخ ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۴ (دادنامه شماره ۱۰۶۹- ۱۰۶۸ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری):

«کلّیه سهمیه‌های مربوط به استخدام و تأمین نیروی مورد نیاز دستگاههای اجرایی از میان ایثارگران و خـانواده آنها در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تبصره‌های آن مشخص شده است. بنا به مراتب فوق، ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۴ در زمان صدور آگهی آزمون (تیرماه ۱۳۹۸) به علّت مغایرت با قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران منسوخ بوده و تعیین و اختصاص سهمیه استخدام براساس آن فاقد مبنای قانونی است و دادنامه شماره ۸۸۳-۸۸۲ مورخ ۱/۵/۱۳۹۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز مؤید این نظر است و بر همین اساس وضع بند ۳ از بخش چهارم (امتیازات و سهمیه‌های قانونی دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدام نیروی پیمانی مشاغل آتش‌نشانی شهرداریهای کشور – تیرماه ۱۳۹۸) خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.»

ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت:

«کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کلیه سازمانها و شرکتهایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند و نیز کلیه مؤسسات و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مکلفند یکی از فرزندان کارکنان شهید، جانباز بیست و پنج درصد (۲۵%) و به بالا و آزاده (اعم از شاغل، فوت شده و یا از کار افتاده) را که واجد شرایط عمومی استخدام میباشند علاوه بر سهمیه استخدامی ایثارگران در همان دستگاه استخدام نمایند.»

49 دیدگاه

  1. سلام محضر نمایندگان مجلس و به خصوص حاج آقا نوروزی عزیز امیدوارم که زودتر این استفساریه تصویب بشه و تمامی فرزندان آزاده عاقبت به خیر و موفق شوند

    1. سلام منم مثل شماهستم. ولی 7خوان رستم مونده تازه طرح درنوبت بررسی مجلس هست بعدمیره شورای نگهبان اگه تاییدکنه ومغایرت نداشته باشه ابلاغ میشه به عبارت دیگه هنوز نه به داره نه به باره

        1. سلام آقای رضایی وقت بخیر ببخشید نمیدونید چه وقت این استفساریه تبديل به قانون میشه مانند تبدیل وضعیت ایثارگران

  2. سلام ما راننده استجاری صنعت و معدن هستیم و ۹ ماه هم جبهه دارم و ایثار گر هستم اداره ما میگویید فعلا استجاری قبول نیستن قانون نیامده

  3. سلام ،از زحمات و خدمات رسانی خودتان کمال تشکر وقدر دانی رو بعمل میاورم،،و این را هم واقفم که ،شما زحمت انتشار آن را بعهده گرفتید و چه بسا ،از جانب جانبازان گرامی یا زیر ۲۵ درصد مورد سرزنش شماتت قرار بگیرید که چرا برای فرزندان ما کاری صورت نمیگیره،،،درکل شما هم باشید کمی یا بیشتر دلخور مبشید،مثلا هرچی از مال پدری داشتم ،سه فرزند رو لیسانس و فوق لیسانس نمودم،اما با وجود خانه مستأجری خودم بیمار واسه فرزندی که من سن و سال بچه هام بودم دارای سه فرزند بودم،اما اینا ۷ الی ۸ سال از موقع ازدواج من سن شوندبیشتره،اما سن شون از موعد ازدواج گذشته ،اما همچنان وره دلم نشستن و بیکار،تمام هستی ونیستیم رو هزینه تحصیل ،اما بیهوده بود،شاید همان مقدار رو صرف چاره ای برای کارشون میکردم احتمالا شرایط از حالا بهتر بود،درضمن ،کی بفکر درصد بود، بارها منو با آمبولانس بردن بیمارستان ۲خرایی شهیدرضاییان دشت پنجوین،بخاطر حساسیتم از بستری و بوی شدید خون های مانده و بو آمده تهوع میکردم ،وا گز تحت پایین نیامدم از سوله میرفتم بیرون هرکار میکردند باید بمونی شب دردت شدید میشه گوش نمیکردم،مجر از حال رفته بودم یا بیهوش ،،،اما شب تا ۲بح درد شدید میکشیدم،امبولانس هم ترس کمین جرات انتقام رو نداشت،منم تحمل میکردم،درکل ۱۵ درصدم،با این تفاصیل تکلیف بچه های ما چی میشه،منم دیگه از هر جهت پشتوانه مالی ندارم ،لطفا،مشکل مارو هم بعرض بزرگواران برسانید،باتشکر فراوان

  4. باسلام
    بنده در شرکت آب و فاضلاب هستم.اوایل میگفتن ما شرکت خصوصی هستیم شامل ما نمیشه، بد گفتن اونایی که در چارت سازمانی هستن و اسمشون در hrsثبت شده باشه ،و در چارت سازمانی هم پست دارم.شرکت بی سرو صدا اسامی رو رد کردن شرکت مهندسی و اسم مارو رد نکردن. میگن که پست شما کارشناسی باید باشه، نامه ایثارگران هم گفته با هر مدرکی شامل میشه/جدا از اون یه نیروی دیگه هم پست براش تعریف کردن اومده جای ما اسم اونو رد کردن اونم مدرکش مثل من کاردانی هست. اون رد شده و من رد نشدم؟؟؟ من باید کجا شکایت کنم….. لطفاً پاسخ دهید

  5. باسلام و تحیات: متاسفانه، به رغم تاکیدات مکرر جامعه ی ایثارگران، ایضا تقدیم “طرح تسری امتیارات جانبازان بالای 25٪ به زیر 25٪ به مجلس شورای اسلامی” کماکان با به کار بردن عدد ملال انگیز ۲۵ حاکی از “عدم توجه به جانبازان زیر ۲۵٪ ” به اختلافات طبقاتی غیر مشروع دامن زده و ملاک تصمیم گیری ها نیز قرار می دهند. از طرفی اگر علت این بی توجهی ها نیز کمبود بودجه، فرض می گردد مسوولین امر و نمایندگان ملت، می توانند جهت نشان دادن حسن نیت خود، حداقل نسبت به اِعمال تصمیماتی که بار مالی ندارد از جمله: “معافیت یکی از فرزندان جانبازان از خدمت سربازی با هر درصد” یا “معافیت از آزمون وکالت برای آن دسته از کارمندانِ ایثارگری که در دستگاههای اداری، دارای سمت‌های حقوقی بوده اند و امثال اینها ” اهتمام نمایند. سپاس.

  6. درود آقای رضایی ،سپاس بابت اطلاع رسانی عمومی، بفرما درباب شرایط سنی که اوجی برای تبدیل‌وضعیت‌ایثارگران اضاف کرده بود و باعث جا ماندن بسیاری ازین سفینه نجات میشد ،ودست آخر قرار شد شورای نگهبان نسبت به تصویب یا رد این مصوبه اقدام نهایی را انجام دهد نتیجه چیشد؟؟!! باورکن شده کابوس شبانه روز برامون ??? ?

  7. سلام،خسته نباشید ازنمایندگان محترم مجلس درمورد استخدام فرزندان جانبازان وایثارگران از ریاست سازمان امور واستخدامی کشور،برنامه وبودجه وهمچنین ازبرادر عزیز وپرتلاشمان جناب دکتر قاضی زاده هاشمی ریاست بنیاد شهید وامور ایثارگران که شبانه روز وقت خود را صرف خدمت به خانواده های شهدا،جانبازان،ازادگان،ایثارگران گذاشته تشکر میکنیم.نمایندگان عزیز وبزرگوا نزدیک عید میباشه بیائید یه عیدی به جانبازان بدهید طرحی تصویب نمودید که به ازادگان جانباز یکسال یاشش ماه سابقه اسارت داشته اند ۱۰درصد به انها اضافه کردید حالا هم بخاطر رضای خدا بیائید به جانبازانی که شش ماه سابقه حضور درجبهه رادارند ۵درصد اضافه نمائید که هم خدا وهم رسول خدا راضی میباشند.از خدمت کردن همه مسولین نظام به خانواده های شهدا،جانبازان،ازادگان،وایثارگران تشکر وقدردانی مینمائیم.جانباز انقلاب چرا دیدگاه قبلی مارو درمحرز دید قرار ندادید که دیگه تکرار نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام