آزمون تعیین صلاحیت
استخدام و تبدیل وضعیتآرای وحدت رویه

ابطال شرط سنی آزمون های استخدامی دستگاه‌های اجرایی/ حداقل و حداکثر سن در قانون تعیین شده است

ابطال شرط سنی آزمون های استخدامی دستگاه‌های اجرایی/ حداقل و حداکثر سن در قانون تعیین شده است (دادنامه شماره ۱۴۹۱ مورخ ۲۴؍۸؍۱۴۰۱ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)

شماره دادنامه: ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۴۹۱

تاریخ دادنامه: ۲۴؍۸؍۱۴۰۱

شماره پرونده: ۰۱۰۰۵۵۴

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای پارسا مرادی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندهای ۲، ۳ و ۳ [۴] از قسمت شرایط اختصاصی استخدام در اطلاعیه مورخ ۱۹؍۱۱؍۱۴۰۰ سازمان سنجش آموزش کشور درباره اصلاحات و تمدید مجدد مهلت ثبت نام آزمون استخدام پیمانی دیوان محاسبات کشور در سال ۱۴۰۰

گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال بندهای ۲، ۳ و ۳ [۴] از قسمت شرایط اختصاصی استخدام در اطلاعیه مورخ ۱۹؍۱۱؍۱۴۰۰ سازمان سنجش آموزش کشور درباره اصلاحات و تمدید مجدد مهلت ثبت نام آزمون استخدام پیمانی دیوان محاسبات کشور در سال ۱۴۰۰ را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که:

” شرایط سنی تعیین شده از سوی دیوان محاسبات کشور در بخش شرایط اختصاصی آزمون استخدامی با بند الف ذیل ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری که شرایط سنی را منوط به داشتن حداقل سن بیست سال تمام و حـداکثر ۴۰ سال تمام برای استخدام رسمی و برای متخصصین مـدرک تحصیلی دکتری ۴۵ سال تعیین نموده است

مغایر می باشد و همچنین مغایر بند ۹ ذیل اصل سوم قانون اساسی به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و مغایر ماده ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که تأکید بر ایجاد برابری فرصت ها در استخدام افراد است می باشد. “

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

” اطلاعیه درباره اصلاحات و تمدید مهلت ثبت نام آزمون استخدام پیمانی دیوان محاسبات کشور سال ۱۴۰۰ (۱۶؍۱۱؍۱۴۰۰)

شرایط اختصاصی استخدام:

…..

۲- داشتن حداکثر سن ۳۰ سال تمام برای مقطع کارشناسی (از تاریخ ۱۹؍۱۲؍۷۰ به بعد)

۳- داشتن حداکثر سن ۳۳ سال تمام برای مقطع کارشناسی ارشد (از تاریخ ۱۹؍۱۲؍۶۷ به بعد)

۳ [۴]-داشتن حداکثر سن ۳۵ سال تمام برای مقطع دکتری(از تاریخ ۱۹؍۱۲؍۶۵ به بعد) “

در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست اداره کل حقوقی و بررسی های فنی دیوان محاسبات کشور به موجب لایحه شماره ۸۷؍۲۰۱۰۰-۷؍۴؍۱۴۰۱ توضیح داده است که:

” ۱- مطابق دادنامه شماره ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۱۱۸-۲۵؍۳؍۱۳۹۹ اصداری از هیأت تخصصی استخدامی آن دیوان با موضوع دادخواست آقای سجاد کریمی پاشاکی به طرفیت سازمان متبوع در خصوص ابطال تبصره ۴ بند ۱ و بندهای ۲، ۳، ۴ و ۵ اطلاعیه دیوان محاسبات آزمون استخدام پیمانی که یکی از درخواست ها نیز ابطال شرط حداکثری معینه در اطلاعیه مذکور بوده، رأی به رد شکایت شاکی صادر می گردد.

۲- در سال ۱۳۹۹ مجدداً موضوع ابطال تبصره ۴ بند ۱ و بندهای ۲ ، ۳ و ۵ اطلاعیه دیوان محاسبات آزمون استخدام پیمانی دیـوان محاسبات کشور از سـوی آقای محمدحسن فردی مـورد شکایت قرار گرفتـه و بـا کلاسـه پرونـده ۹۹۰۱۱۲۸ ثبت می شود که طی دادنامه شماره ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۸۳۴-۹؍۷؍۱۳۹۹ قرار رد شکایت صادر می گردد.

۳- شکایت دیگر آقای سجاد کریمی پاشاکی در خصوص ابطال تبصره ۴ بند ۱ و بندهای ۲، ۳، ۴ و ۵ اطلاعیه دیوان محاسبات و مغایرت آن با شرع با کلاسه پرونده شماره ۹۹۰۰۸۵۶ ثبت و طی دادنامه شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۲۸۶-۲۵؍۱۱؍۱۴۰۰ هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی و مغایرتی با شرع نداشته و قابل ابطال نمی باشد.

۴- به موجب ماده ۲۲ قانون دیوان محاسبات کشور مصوب ۱۳۶۱ مجلس شورای اسلامی، « دیوان محاسبات از لحاظ مقررات استخدامی تابع آیین نامه استخدامی خاص خود می باشد که از طرف دیوان مزبور تهیه و با رعایت اصل ۷۴ قانون اساسی به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد و تا تصویب آیین نامه فوق الذکر تابع قانون استخدام کشوری خواهد بود». و بر اساس ماده ۱ قانون آیین نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور مصوب ۱۳۷۰ «امور استخدامی دیوان محاسبات کشور تابع مقررات این قانون است». سازمان متبوع در راستای مقررات موصوف به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز متخصص در واحد استان ها و ستادی در تاریخ ۲۷؍۱۱؍۱۴۰۰ اقدام به درج آگهی استخدامی می نماید.

۵- وفق مواد ۶ و ۷ قانون اخیرالذکر «استخدام رسمی اشخاص در دیوان محاسبات از طریق امتحان یا مسابقه و مصاحبه و گزینش انجام می گردد» لذا «اجرای امتحان و مسابقه ورودی به منظور استخدام رسمی در سازمان مذکور زیر نظر هیأتی به انتخاب رئیس دیوان محاسبات انجام می گیرد.» به موجب بند ۲-۵ دستورالعمل جذب نیروی انسانی متخصص در دیـوان محاسبات کشور، اجـرای آزمـون ورودی زیر نظر هیأت مرکب از معاون امور اجرایی و پشتیبانی، مدیرکل امور اداری و پشتیبانی و یک نفر صاحب نظر به انتخاب رئیس کل برگزار می گردد و تصمیمات این هیأت معتبر و لازم الاجرا می باشد.

بدین منظور هیأت مذکور با حضور معاون امور اجرایی و پشتیبانی، مدیرکل امور اداری و پشتیبانی و سرپرست اداره کل حقوقی و بررسی های فنی در روز شنبه مورخ ۱۸؍۱۰؍۱۴۰۰ برگزار گردید و در خصوص شرایط سنی شرکت در آزمون و حداکثر سن داوطلبان تصمیمات ذیل اخذ گردید: با در نظر گرفتن بند (ح) ماده ۵ قانون آیین‎نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور و با عنایت به سیاست های ابلاغی رئیس کل دیوان محاسبات کشور حداکثر سن داوطلبان متناسب با مقاطع تحصیلی به شرح ذیل می باشد:

داشتن حداکثر سن ۳۰ سال تمام برای مقطع کارشناسی (ملاک روز برگزاری آزمون)

داشتن حداکثر سن ۳۳ سال تمام برای مقطع کارشناسی ارشد (ملاک روز برگزاری آزمون)

داشتن حداکثر سن ۳۵ سال تمام برای مقطع دکتری (ملاک روز برگزاری آزمون)

تبصره۱: مدت خدمت سربازی به حداکثر سن اضافه می گردد.

۶- مستنداً به تبصره ماده ۱ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۱۷ قانون آیین نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور در آگهی استخدامی شرایط تحصیلی، تجربی و سنی و … توسط دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می گردد و طبق بند (ح) ماده ۵ قانون آیین نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور حداقل سن برای ورود به خدمت دیوان محاسبات ۱۸ سال تمام و حداکثر ۴۵ سال تعیین گردیده و از این امر عدم اختیار و جواز دیوان محاسبات کشور در تعیین حداقل و حداکثر سن با رعایت شرط مذکور مستفاد نمی گردد و بالعکس صرفاً محدوده سنی تعیین گردیده و اقدام سازمان متبوع برای داوطلب های شرکت در آزمون استخدامی بر همین اساس صورت پذیرفته است. بنا به مراتب پیش گفته مستنداً به بندهای (پ)، (ث) و (ج) ماده ۵۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ و با اتکا به مستندات صدرالاشاره و ذینفع نبودن شاکی رد شکایت و انعکاس نتیجه به این دیوان مورد استدعا است.”

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۲۴؍۸؍۱۴۰۱ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسـا و مستشاران و دادرسان شعب دیـوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء بـه شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

تعیین محدوده سنی مشخص برای استخدام و به کارگیری افراد در دستگاه های اجرایی که در بند (الف) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری با تاکید بر لزوم داشتن حداقل سن بیست سال تمام و حداکثر چهل سال برای استخدام رسمی و در بند (ح) ماده ۵ قانون آیین نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور با تصریح به لزوم داشتن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۴۵ سال سن ملحوظ نظر قرار گرفته و محدوده سنی مشخصی که در دیگر قوانین و مقررات از جمله در بند (ی) ماده ۱۶ قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و جزء ۲ بند ۴-۰۱-۲ فصل دوم مجموعه مقررات اداری و استخدامی کارمندان وزارت نفت تعیین شده، بیانگر توجه و امعان نظر مقنن به این اصل کلی است که متقاضیان استخدام باید بتوانند در محدوده سنی بالاتر از حداقل مقرر و پایین تر از حداکثر تعیین شده در قوانین و مقررات مربوطه از امکان شرکت در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی برخوردار باشند و بر همین اساس و صرف نظر از اینکه کارکنان دیوان محاسبات کشور از لحاظ مقررات استخدامی مشمول قوانین عام استخدامی بوده و یا تابع قوانین خاص استخدامی خود هستند، حکم مقرر در بندهای ۲، ۳ و ۳ [۴] از قسمت شرایط اختصاصی استخدام در اطلاعیه مورخ ۱۹؍۱۱؍۱۴۰۰ سازمان سنجش آموزش کشور درباره اصلاحات و تمدید مجدد مهلت ثبت‌نام آزمون استخدام پیمانی دیوان محاسبات کشور در سال ۱۴۰۰ که با کاهش حداکثر سن برای استخدام و همچنین رده بندی سنی برای متقاضیان استخدام بر اساس مدارک تحصیلی، بازه سنی داوطلبان استخدام را محدود کرده و موجب تضییع حقوق استخدامی آنها شده است، خارج از حدود اختیار و مغایر قانون است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

حکمتعلی مظفری- رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

23 دیدگاه

  1. به نظرم باید شکایتش پذیرفته میشد خودشون هم میدونن طرف اگر مسئولیت زندگی برعهده اش باشه تا بیاد درس بخونه وجمع وجور بشه ۳۵ سالشه وچند بار هم ازمون بده تا بالاخره قبول بشه همون ۴۰ به بالاست،الان که توانایی کسانی که سن بالاتری دارن ودر محدوده ۳۵تا ۴۵ سال هستن بیشتر از جوونایی که همه حواسشن به موبایل وبازی هست.

  2. با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما مسولین زحمتکش و تصمیم گیرنده های جمهوری اسلامی ایران عزیزمون ؛ لطفا برای استخدام رسمی و یا پیمانی اینقد محدودیت سنی نذارید واقعا خیلی از جوانان پاک و مومن زحمتای زیادی کشیدن برای ادامه تحصیل و حتی با درامد حداقلی روزانه کارگری تونستن خرج و هزینه های زندگی خانواده را پیش ببرند . خیلی ها در شرایط سنی که شما میفرمایید فرصت و توان درس خواندن رو نداشتن بخاطر مشکلات مالی و وضعیت اقتصادی واقعا در فقرو بدبختی به سر میبردند ؛اما ب لطف خداوند و با داشتن مدیر و مدبر خوب یعنی رهبر عزیزمون حضرت ایت الله خامنه ای و با دعای پدرو مادر توانستن درس بخونن . لطفا محدودیت سنی برداشته شود چون با محدودیت گذاشتن سن برای جذب و استخدامی در دستگاه های دولتی واقعا جز بی انگیزه شدن و ناامید شدن و مایوس شدن از زحماتی ک کشیدن راه دیگه ای ندارند؛ اگر مدرک ارشد رو با حداکثر سن ۴۵ و دکترا رو ۵۰ قبول کنین خیلی از مشکلات حل میشه ؛اتفاقا سن این متقاضیان بیشتر هس دارای تجربه های خوبی هستند و با تفکر بهتر میتوانند برای بهبودی جامعه کاربرد مفیدی داشته باشند . حتی بخاطر حرمت خون شهدای ارزشمند و گرانقدر هم شده محدودیت سنی برداشته شود . طبق تشخیص و روش کارشناسان گزینش استخدامی دولتی جذب شوند اگر واقعا کاربردی برای دولت و جامعه جمهوری اسلامی دارند دیگه محدودیت سن معنای خاصی نخواهد داشت . لطفا انهایی که مدارک ارشد دارند و خصوصا از دانشگاه های دولتی فارغ التحصیل شدند حداکثر سن تا ۴۵ رو جذب کنید . ممنونم از توجه شما بزرگواران . انشاالله سلامت باشید و عاقبت بخیر شوید .

    1. این نامه بلند بالاهم به جایی نرسد… اصلا گوش شنوا ندارند این مسئولان.. فکر کردید میشینند کامنتهای مارو می خونند.. زهی خیال باطل… آنچه به جایی نرسد فریادهای در گلو مانده جوانان علی الخصوص دهه شصتیه!

    1. مثلا در راستای فرزندآوری و ازدواجه??? به جای اینکه شرایط رو برای ازدواج فراهم کنند ازین دست تصمیمات محیرالعقول می گیرند!!!

  3. سلام منم با نظر دوستان موافقم شرایط سنی که گذاشتن برای جوونا کار و سخت کرده بعضی هاشون کلی هزینه دانشگاه میدن به امید اینکه یه جا استخدام بشن ولی با این شرایط سنی که گذاشتن نمیتونن جایی مشغول به کار شن یعنی یه جورایی هم وقتشنو و عمرشونو تلف کردن هم یه سرمایه ای رو به هدر دادن در حالی که از همون اول میتونستن با اون سرمایه کاری واسه خودشون راه بندازن

  4. سلام منم با نظر دوستان موافقم شرایط سنی که گذاشتن برای جوونا کار و سخت کرده بعضی هاشون کلی هزینه دانشگاه میدن به امید اینکه یه جا استخدام بشن ولی با این شرایط سنی که گذاشتن نمیتونن جایی مشغول به کار شن یعنی یه جورایی هم وقتشنو و عمرشونو تلف کردن هم یه سرمایه ای رو به هدر دادن در حالی که از همون اول میتونستن با اون سرمایه کاری واسه خودشون راه بندازن

  5. سلام وقت بخیر دوستان
    من این رای رو درست حسابی متوجه نشدم میشه یکی جواب منو بده
    الان مدت خدمت سربازی به حداکثر سن اضافه میشه؟؟
    منظور از دستگاه های اجرایی شامل سازمان حفاظت محیط‌زیست هم میشه

  6. سلام. شرط سنی کلا از آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی حذف شود و یا به حداقل و حداکثر سن استخدامی تا حدی بیشتر اضافه شود تا کسانی که بعدا موقعیت ادامه تحصیل برایشان فراهم گردیده و در سن بالا ادامه تحصیل داده اند و توانمند نیز هستند اینگونه افراد هم بتوانند در آزمونهای استخدامی شرکت کنند چون اینا هم به امید استخدام ادامه تحصیل داده اند. افزایش سن استخدام با عدالت سازگار است.

  7. جوان بيچاره جویای کار با بالاترین مقاطع تحصیلی به جهت نداشتن پ پ پ سنش از حداکثر گذشته و جرمش نبود کار و رقابت سنگین و سهمیه های مختلف و وووووو چرا با محدودیت حداکثر سن مواجه شود این ملک و روزگار شاید تا سن شصت سالگی هم کاری نصیبش نشود و مهاجرت هم محدودیت های خودش را دارد واقعا کسی نیست فکری به حال آنان کند +؟؟؟؟

    1. چه فایده من ۱۵ ساله استخدام شدم از طریق رسمی و ازمون ولی تو این ۱۵ سال هیچ نیروی دیگه از ازمون نیومدن یا قراردادی و شرکتی بودن تبدیل وضع شدن یا هم فرزاندان جانباز و ایثارگر بودن و واقعا تو همه ارگانها و سازمان ها جای نخبگان رو پخمگان گرفتن متاسفیم برا این قانون‌گداری که جونی که درس خونده و تحصیل کرده نمیتونه وارد سیستم بشه

  8. با این وضع بیکاری فارغ التحصیل دانشگاه تا بخواد استخدام بشه سن استخدام ش گذشته، درحالی که هنوز هم بعضی از دستگاه ها مثل نیروهای نظامی به کثرت دیپلم استخدام میکنند،اما برای لیسانس آزمون استخدامی با جذب اقل برگزار میکنند

    1. فقط برا آدمهای بدبخت و خدا زده شرط سنی لحاظ میکنن … چرا برا خانواده ایثارگران و سهمیه دارها شرط سنی ملاک نیست میگه اونا از کی باهوش تر و باسوادترند اگه عدالتی هست باید برا همه یکسان باشه .

      1. لحاظ نمودن شرط سنی همون از بی عدالتی هستش عدالتی تو این مملکت وجود نداره وجود داشت برای آزمون های استخدامی شرط سنی لحاظ نمی کردن تا خیلی از افراد توانمند از شرکت در آزمون محروم بمونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام