راهنمای شکایت کارمندان و کارکنان دولت به دیوان عدالت اداری
کارمندان و کارکنان دولت، اصولا زمانی دست به شکایت از اداره محل کار خود به دیوان عدالت اداری میبرند که فکر میکنند حقی از آنها ضایع شده و اداره محل کار نیز به حق آنها توجه نکرده و حق و حقوق آنها را اعمال نمیکند. اما آیا کارمند میتواند به صرف اینکه فکر میکند حقی از او ضایع شده اقدام به شکایت نماید!؟ وقت خود، دستگاه و دیوان را تلف نماید!؟
همه کارمندان و کارکنان دولت باید بدانند که دستگاهها ذهنیت مثبتی در خصوص شکایت کارمندانشان در دیوان عدالت اداری بر علیه خودشان ندارند.پس بنابراین بی خود و بی جهت نباید دست به شکایت برد.ما به شما خواهیم آموخت که چه رفتاری در پیش بگیرید که کمترین هزینه و بیشترین منفعت را برای شما داشته باشد.این را همیشه به یاد داشته باشید که برای شکایت همیشه وقت هست.
حالا چه باید کرد:
۱- ابتدا با مطالعه قوانین،پرس و جو ، مشاوره مطمئن شوید که حق با شماست و دستگاه به نمایندگی از دولت حقی از شما ضایع نموده است.
۲- با استفاده از روشهای مصالمت آمیز و دوستانه، استفاده از ریش سفید و بزرگتر و یا هر روش دیگری که بوی لطافت و مهربانی و صلح و سازش بدهد سعی کنید حق خود را دریافت نمایید.
۳- اگر حق احقاق نگردید ، بصورت غیر رسمی با دستگاه خود ، واحدهای تابعه بالاتر تا وزارخانه و در صورت لزوم سایر دستگاهها صحبت کرده تا متوجه شوید گیر کار کجاست ودر واقع چه چیز باعث میشود که شما نتوانید به حقتان برسید.پس از آنکه کاملا دریافتید که موضوع از چه قرار است ، بصورت کتبی درخواست ( و نه شکایت) خود را جهت برقراری حق با ذکر مستندات به محل کار خود ارائه نمایید.اگر نتیجه حاصل نشد ، درخواست دیگری را با ذکر مستندات به واحد تابعه بالاتر ارائه نمایید و این کار را تا وزارت خانه یا واحد مرکزی دستگاه ادامه دهید.در طول مکاتبات نیز به مکاتبه قبلی با دستگاه پایینتر اشاره نمایید.
بخشی از کارمندان در طول این فرایند به حق خود خواهند رسید.
۴- در صورتیکه تا این مرحله به نتیجه نرسیدید ، کلیه مستندات به دست آمده و مکاتبات انجام شده با دستگاهها را جمع آوری کرده و انها را ضمیمه یک برگ اظهارنامه دیوان عدالت اداری نمایید.متن شکایت خود را بصورت مستند و گویا و خلاصه وارد اظهارنامه نمایید.از ارائه جملات توصیفی و احساسی خودداری نمایید.سعی کنید با ذکر مستندات و قوانین و مقررات تنها به احقاق حق خود و اینکه دستگاه با چه دلایلی آن را رد نموده است بپردازید.
مستندات لازم:
کامل بودن و محکم بودن مستندات در اقناع دستگاه و دیوان به جهت احقاق حق بسیار مفید است.بنابر این صرف وقت و حوصله در این مرحله و تمام مراحل بعد ضروری است.بناربراین می بایست موارد زیر را تهیه نمایید:
۱- مستند اصلی که بر اساس آن اطمینان حاصل کرده اید که حقتان ضایع شده است.
۲- مستندات فرعی، مشابه و یا موازی که در جهت اثبات مستند اصلی مفید خواهند بود.
۳-جستجو و در صورت وجود دست یابی به رای مشابه دیوان در زمینه مورد شکایت
۴- جستجو و در صورت وجود دست یابی به کارمندی که در نقطه دیگری از این حق استفاده نموده است.
یادآوری:
کارمندان و کارکنان دولت باید توجه داشته باشند که پس از تهیه مستندات می بایست مراحل بالا را طی نمایند و بسته به نظر و میزان استحکام مستندات ممکن است در هر مرحله به حق خود رسیده و دیگر نیازی به شکایت نباشد.
باسلام اینجانبان از کارکنان شهرداری ارومیه هستیم شهردار محترم ما حقوق واضافه کاری کارگری را کم کرده و حقوق کارمندی را افزایش داده والان دوماه است از حقوق ما ۲/۵ میلیون تومانکم کرده واعتراض کردیم گفتن همینه وگرنه میروید کارگری بابیل وما که ۲۰ساله در شهرداری کار میکنیم حقوق ما با کارمندی که ۵ساله شهرداری خدمت میکنم یکی شده لطفا رسیدگی کنید از کارگر بدبختتر نیست
سلام اینجانب چون الان همه جا شکایت مردمی از سازمانها در سامانه غیر حضوری شکایت را ثبت میکنند ولی متاسفانه دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری استانها همچین سامانه را ندارد لطف کنید یک سامانه ثبت شکایت غیر حضوری اقدام نمایید با تشکر