آزمون تعیین صلاحیت
آرای وحدت رویه

راهنمای شکایت کارمندان و کارکنان دولت به دیوان عدالت اداری

راهنمای طرح دادخواست اعاده دادرسی:

داد خواست اعاده دادرسی در خصوص احکام قطعی با رعایت موارد مربوط به تنظیم داد خواست بدوی در این قانون با ذکر جهتی که موجب اعاده دادرسی شده است به  دبیر خانه و سپس به شعبه  صادر کننده رأی تقدیم می گردد و هزینه دادخواست برابر هزینه تقدیم داد خواست به شعب تجدید نظر دیوان می باشد و ورود به  آن به هیچ عنوان توسط شخص دیگری غیر از طرفین دعوی،وکیل یا قایم مقام و یا نماینده قانونی آنان ممکن نیست . و جهات اعاده دادرس به شرح ذیل است:

الف– حکم، خارج از موضوع شکایت صادر شده باشد.

ب- حکم به میزان بیشتر از خواسته صادر شده باشد.

پ- در مفاد حکم، تضاد وجود داشته باشد.

ت- حکم صادر شده با حکم دیگری در خصوص همان دعوی و اصحاب آن، که قبلاً توسط همان شعبه یا شعبه دیگر صادر شده است، متعارض بوده بدون آن که سبب قانونی موجب این تعارض باشد.

ث- حکم، مستند به اسنادی باشد که پس از صدور، جعلی بودن و یا عدم اعتبار آنها به موجب حکم مراجع صالح قانونی ثابت شده باشد.

ج- پس از صدور حکم، اسناد و دلایلی به دست آید که دلیل حقانیت درخواست ‌کننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و دلایل یاد شده در جریان دادرسی در اختیار وی نبوده است.

مهلت تقدیم داد خواست در مورد بندهای «الف» تا «پ» ماده (۹۸) این قانون، بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی شعبه در خصوص بندهای «ت» تا «ج» ماده (۹۸) این قانون، بیست روز از زمان حصول سبب اعاده دادرسی می باشد.

ژ: جلب ثالث:

مطابق ماده ۵۴ قانون هرگاه شاکی جلب شخص حقیقی و یا حقوقی دیگر ی غیر از طرف شکایت را به دادرسی لازم بداند می تواند به همراه داد خواست اولیه یا داد خواست جداگانه حداکثر ظرف سی روز پس از ثبت داد خواست اصلی ،تقاضای خود را تسلیم دبیر خانه دیوان نماید و طرف شکایت نیز می تواند ضمن پاسخ کتبی داد خواست خود را با موضوع فوق تقدیم نماید .

س: ورود ثالث:

مطابق ماده ۵۵ این قانون چنانچه شخص ثالثی در موضوع پرونده مطروحه در شعب دیوان برای خود حقی قایل باشد یا در محق شدن یکی از طرفین خود را ذینفع بداند می تواند با تقدیم داد خواست به دبیر خانه و یا رعایت اصول دادرسی دیوان وارد دعوی شود.

ش:اعتراض ثالث:

وفق ماده ۵۷ این قانون ارا شعب دیوان که بدون دخالت فرد ثالث ذینفع صادر شده باشد در صورتیکه به حقوق این شخص خلل وارد شود ظرف دو ماه از تاریخ اطلاع از حکم قابل اعتراض می باشد.

 

برگهٔ قبلی 1 2 3 4 5 6 7برگهٔ بعدی

2 دیدگاه

  1. باسلام اینجانبان از کارکنان شهرداری ارومیه هستیم شهردار محترم ما حقوق واضافه کاری کارگری را کم کرده و حقوق کارمندی را افزایش داده والان دوماه است از حقوق ما ۲/۵ میلیون تومانکم کرده واعتراض کردیم گفتن همینه وگرنه میروید کارگری بابیل وما که ۲۰ساله در شهرداری کار می‌کنیم حقوق ما با کارمندی که ۵ساله شهرداری خدمت می‌کنم یکی شده لطفا رسیدگی کنید از کارگر بدبخت‌تر نیست

  2. سلام اینجانب چون الان همه جا شکایت مردمی از سازمان‌ها در سامانه غیر حضوری شکایت را ثبت می‌کنند ولی متاسفانه دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری استان‌ها همچین سامانه را ندارد لطف کنید یک سامانه ثبت شکایت غیر حضوری اقدام نمایید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام