0 امتیاز
4.7هزار بازدید
در استخدام و تبدیل وضعیت توسط
آیا تنزل پست سازمانی یک مدیر بدون ارتکاب هیچ تخلف یا دلیل موجه با فشارهای سیاسی بخصوص از جانب نمایندگان مجلس جایگاه قانونی دارد؟

6 پاسخ

0 امتیاز
توسط (21.1هزار امتیاز)

سلام. با توجه به اینکه مطابق بخشنامه شماره 10336/93/200 مورخ 30/7/1393 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور، "تغییر پست سازمانی و تغییر محل خدمت کارمندان بر اساس مقتضیات اداری" را مجاز دانسته است، منعی وجود ندارد. مقتضیات اداری هم بسیار عام است و به فرمایش شما سفارشات سیاسی نمایندگان و... را هم دربرمی گیره.

متن بخشنامه: شفاف سازی و رفع ابهام راجع به حدود اختیار دستگاه‌های اجرایی در تغییر شغل و محل خدمت کارمندان

همچنین در ماده 1 آيين‌نامه اجرايي بند (ج) و تبصره (2) ماده (54) قانون مديريت خدمات كشوري، مواردی که قبل از پایان 4 سال امکان برداشته شدن از پست مدیریتی شناخته شده است را ذکر کرده است؛ در بند (13) این ماده عبارت "تشخیص مدیر دستگاه اجرایی" به صورت مطلق آورده شده.
توسط
با سلام
به این بخشنامه باید اعتراض و شکایت به دیوان برد
وگرنه معلومه دولت بر علیه اختیارات خودش کاری نمیکند
توسط
باسلام
حسارتا تو بخشنامه صراحتا بیان شدهکه تنزل پست ممکن نیست.
۱- با توجه به اینکه در ماده (۹) قانون رسیدگی به تخلفات اداری، تنزل مقام (جایگاه سازمانی کارمند) و تغییر محل جغرافیایی خدمت، در زمره مجازات‌های اداری پیش‌بینی شده و اعمال مجازات‌های مذکور از اختیارات هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری می‌باشد، لذا تغییر شغل یا پست سازمانی و نیز تغییر محل جغرافیایی خدمت کارمندان توسط دستگاه‌های اجرایی «در مقام اعمال مجازات» امکان‌پذیر نیست، لیکن پیش‌بینی مجازات‌های مذکور در قانون رسیدگی به تخلفات اداری، نافی اختیارات مدیریت در تغییر پست سازمانی و تغییر محل خدمت کارمندان بر اساس مقتضیات اداری نخواهد بود.
تنزل در مقام اعمال مجازات برای مافوق ممنوع اعلام شده. اما تغییر پست و محل جغرافیایی براساس مقتضیات مانعی لحاظ نشده. منتها اینجا تنزل رو قید نکرده.
توسط
عزیزمن « تشخیص مدیردستگاه اجرایی » از گندترین ومضخرفترین قوانین واصطلاحات جاری اداری است که درتقلیل پست کارمندان بکارمیرود بفرمایید اگر کارمند قانومندی  از باند فساد مافوق واطرافیان جیره خوارش  اطاعت نکند باید له شود وباکمال تاسف وتعجب  زیرکانه ازآن تشخیص بی معنی وچرت استفاده شود؟؟!! . بله اینطوری میشه و ادارات با همون اختیارات بی معنی  به گند کشیده می شوند .
0 امتیاز
توسط

طبق قانون نمی تونن.

0 امتیاز
توسط
ویرایش شده توسط

طبق ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، تنزل مقام یا جایگاه سازمانی کارمند و تغییر محل جغرافیایی خدمت در زمره مجازاتهای اداری پیش بینی شده، لذا اعمال مجازاتهای مذکور از اختیارات هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری است ولی پیش بینی این مجازاتها، نافی اختیارات مدیریت در تغییر پست سازمانی و تغییر محل خدمت کارمندان بر اساس مقتضیات اداری نخواهد بود.

اما به موجب ماده 12 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب سال 1372، مقامات مصرح در این ماده قانونی اختیار اعمال مجازاتهای مقرر در بندهای الف- ب- ج – د ماده 9 قانون مذکور را دارند لکن اعمال سایر مجازاتهای مقرر در آن ماده از جمله تنزل مقام و گروه منحصراً در صلاحیت هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری قـرار دارد و آراء وحـدت رویـه هیـأت عمومـی دیوان عـدالت اداری بـه شماره دادنامـه‎های 12-25/1/1388 و 31-30/1/1388 نیز مؤید همین امر است.

این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.»

0 امتیاز
توسط (340 امتیاز)
باسلام

برحسب تبصره ۲ ماده ۳۶ و ماده ۱۱۴ قانون استخدام کشوری فقط در صورت رضایت مستخدم می توان پستی در گروه پایین تر به او ارجاع کرد و بدون رضایت وی نمی توان پست سازمانی اش را تغییر داد.

موضوع تنزل پست و مقام از آن جهت که جزء موارد تنبیه و مجازات میشه، منحصراً در اختیار هیات های رسیدگی به تخلفات اداری هست. و بدون صدور حکم محکومیت از ناحیه هیات های تخلفات تنزیل مقام منجر به کسر حقوق فاقد وجاهت قانونی می باشد.
0 امتیاز
توسط
سلام

در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون رسیدگی به تخلفات اداری، تنزل بدون ارتکاب تخلف ممنوع می باشد و اگر در جهت اصلاح ساختار تنزل صورت بگیرد حقوق کارمند نباید کاهش یابد.
0 امتیاز
توسط
سلام دوست عزیز هیچ قانونی و هیچ رای هیات عمومی و تخصصی دیوان حکم بر تنزل پست سازمانی صادرنکرده، در تمامی موارد واژه تغییر پست سازمانی ذکر شده که از نظر حقوقی تغییر منصرف از تنزل است، در بخشنامه اجرائی ریاست جمهوری که توسط رای هیات عمومی دیوان ابطال گردیده دستگاه اجرائی و مدیر را مجاز به تغییر سمت مدیریتی کرده بود و سمت مدیریتی در تعریف حقوقی  منصرف از پست مدیریتی است. دوستانی که از قوانین اطلاع ندارند لطفا با آدرس های غلط موجبات تضییع حقوق مکتسبه سئوال کنندگان را فراهم ننمایند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 397 بازدید
سوال شده ژان 30, 2022 در استخدام و تبدیل وضعیت توسط بی نام
0 امتیاز
0 پاسخ 170 بازدید
سوال شده ژوئن 19, 2023 در طبقه بندی مشاغل توسط بی نام
...