0 امتیاز
1.5هزار بازدید
در پرداخت حق بیمه توسط

پرداخت حق بیمه تکمیلی کارگران بر عهده کارگر است یا کارفرما؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

انواع مختلف بیمه‌ها در کارگاه‌ها با وظایف و حمایت‌های مختلف وجود دارند که بیمه تکمیلی کارگران نیز یکی از انواع بیمه کارگران محسوب می‌شود. علاوه بر بیمه تکمیل درمان کارگران بیمه تامین اجتماعی، بیمه حوادث، بیمه عمر، بیمه مسئولیت مدنی نیز از انواع بیمه های رایج در کارگاه‌ها به شمار می‌آیند.

آیا بیمه تکمیلی کارگران اجباری است؟

با استناد به ماده ۱۴۸ قانون کار و ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی واریز بیمه تامین اجتماعی برای تمامی کارگران بدون قید و شرط الزامی است. این نوع بیمه خدمات حمایت درمانی، بیمه بیکاری، از کار افتادگی و بازنشستگی را دارد.

سایر بیمه ها اختیاری هستند. بیمه مسئولیت مدنی کارفرما یا بیمه حوادث مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان خود را تحت پوشش قرار می‌دهد بنابراین کارفرما می‌تواند نسبت به خرید این بیمه نامه اقدام کند. اگر این بیمه نامه توسط کارفرما خریداری نشود و در صورتی که در حوادث منجر به خسارت جانی به کارگران، مقصر شناخته شود باید هزینه مربوطه را شخصا پرداخت کند.

بیمه عمر نیز بیمه‌ای فردی و شخصی است که ارتباطی به اشتغال و کارگاه ندارد. این بیمه نیز می‌تواند به صورت گروهی در کارگاه و یا انفرادی با شرکت‌های بیمه خریداری شود. تعهدات بیمه با افراد تحت پوشش اعم از کارگران و یا کارفرما یک رابطه دوسویه بین بیمه و فرد است.

تعهدات و شرایط بیمه تکمیل درمان

بیمه تامین اجتماعی کارگران الزامی است و یکی از حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی کارگران به هزینه‌های درمانی مربوط می‌شود. تعهدات درمانی بیمه تامین اجتماعی محدودیت دارد و تمام هزینه‌های درمانی و پزشکی را پوشش نمی‌دهد.

بنابراین شرکت‌های بیمه مانند بیمه ایران، آسیا و … اقدام به ایجاد نوعی از بیمه نامه به نام بیمه تکمیل درمان کرده‌اند که کارگران شاغل در یک کارگاه نیز می‌توانند با یکی از شرکت‌های بیمه قرارداد بیمه تکمیلی کارگران را ببندند.

بیمه تکمیل درمان بیمه‌ای گروهی است که بین یک گروه از افراد مانند کارکنان شاغل در یک اداره یا کارگاه و شرکت بیمه بسته می‌شود. هرچه افراد گروه بیشتر باشد هزینه‌های بیمه کاهش می‌یابد. بیمه تکمیلی کارگران هزینه‌های مشخصی از هزینه‌های درمانی و پزشکی را مازاد بر هزینه تقبل شده از طرف بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کند.

موارد تحت پوشش بیمه تکمیلی کارگران و نیز سقف هزینه قابل پرداخت و شرایط پرداخت بین شرکت بیمه و کارگران توافق می‌شود. هرچه تعداد موارد تحت پوشش و سقف هزینه بیشتر باشد حق بیمه تکمیلی نیز بالاتر خواهد بود.

نقش کارفرما در بیمه تکمیلی کارگران چیست؟

با توجه به اینکه محل ایجاد اجتماع کارگران کارگاه است بنابراین کارفرما برای اینکه کارگران از یک حمایت درمانی برخوردار شوند در بستن قرارداد بیمه تکمیلی به کارگران کمک می‌کند. کارفرما و یا یکی از کارکنان کارگاه به نمایندگی از تمامی کارگران پس از تحقیق و بررسی و استعلام قیمت با یکی از شرکت‌های بیمه قرارداد یک ساله بیمه تکمیلی منعقد می‌کند.

در این قرارداد تمام افراد باید در ابتدای قرارداد ثبت نام کرده و تعداد افراد تحت پوشش خود را معرفی نمایند تا به نسبت تعداد افراد تحت پوشش هر کارگر هزینه حق بیمه تکمیلی هر کارگر مشخص شود.

پرداخت حق بیمه تکمیلی کارگران بر عهده کیست؟

در مقررات قانون کار و سایر قوانین ومقررات کارفرما الزامی به بیمه تکمیلی کارگران ندارد و هر اقدام کارفرما در مورد بیمه تکمیلی کارگران اختیاری و حمایتی است.

پس از اینکه کارفرما در انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی و تجمیع اطلاعات و ارائه به شرکت بیمه اقدام کرد از لحاظ پرداخت حق بیمه تکمیلی کارگران نیز متعهد می‌شود. حقوق و مزایای ماهانه کارگران از طرف کارفرما پرداخت می‌شود بنابراین در هنگام پرداخت حقوق و مزایای ماهانه مبلغ مربوط به حق بیمه تکمیلی کسر و حساب شرکت بیمه تمیلی پرداخت می‌شود.

نکات مهم پرداخت حق بیمه تکمیلی

۱- مبلغ حق بیمه تکمیلی از حساب کارگر پرداخت می‌شود. کارفرما صرفا مبلغ مربوطه را از حقوق و مزایای ماهانه کسر و به شرکت بیمه پرداخت می‌کند.

۲- برخی کارفرمایان برای کمک به کارگران می‌توانند قسمتی و یا تمام مبلغ مربوط به حق بیمه تکمیلی کارگران را از حساب خود پرداخت کند.

پرداخت حق بیمه تکمیلی از طرف کارفرما نمی‌تواند از مصادیق عرف و روال کارگاه محسوب شود و پرداخت حق بیمه تکمیلی از طرف کارفرما تعهدی برای وی برای پرداخت حق بیمه تکمیلی کارگران در سال‌های بعدی باشد.

منبع: سایت کارتابان

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 278 بازدید
...