0 امتیاز
1.0هزار بازدید
در حقوق و دستمزد و مزایا -عیدی پاداش - سنوات و پایان کار توسط

سلام.  در برخی کانال‌ها نوشته بودند که جهت محاسبه درصد فوق العاده نوبت کاری، باید ابتدا ۱۷۶ ساعت اول کارکرد هر کارگر در طول ماه استخراج شود و سپس نسبت ساعاتی که در تعداد ساعات استخراج شده به ساعت شب مقارن بوده محاسبه گردد ؛ چنانچه نسبت محاسبه شده به نیم نزدیک باشد فوق العاده نوبت کاری معادل ۲۲.۵٪ است و چنانچه به یک سوم نزدیک باشد میزان فوق‌العاده ۱۵٪ خواهد بود.

آیا این روش درست است ؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

سلام. قطعا خیر ؛ روشی که در آن ساعات کارکرد کارگر نوبتکار در همه نوبت ها محاسبه می شود و سپس بر این اساس نوع و صورت نوبت کاری بر حسب نوبت های مندرج در ماده ۵۶ قانون کار تعیین می شود نادرست می باشد و موجب تضییع حق کارگران می شود چرا که این روش ، با ماده ۵۶ قانون کار انطباق نداشته و برخلاف قانون، موجب نتایج غلط می شود .

به عنوان مثال اگر نوبت های کار در ۲ نوبت به این صورت باشد :

– نوبت اول از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ عصر

– نوبت دوم از ۱۹ عصر تا ۷ صبح

اگر با روش اشتباه مورد نظر شما محاسبه کنیم :

یک سوم ساعات کار کارگر در صبح واقع شده، یک سوم در عصر واقع شده، و یک سوم دیگر نیز در شب واقع شده است و اگر فوق العاده نوبتکاری آن را با روش اشتباهی که ذکر کردید محاسبه کنیم ( به اشتباه ) به کارگر ۱۵٪ فوق العاده نوبتکاری پرداخت خواهیم کرد.

در حالیکه اگر با روش مندرج در ماده ۵۶ قانون کار ( روش صحیح ) محاسبه شود، ملاحظه خواهید کرد که نوبتکاری ۱۵٪ فقط برای شیفت های ۳ نوبتی درنظر گرفته شده است در حالی که در مثال فوق فقط دو نوبت ( صبح و شب ) وجود دارد و نتیجتا فوق العاده نوبتکاری متعلقه نیز ۲۲.۵٪ می باشد .

دستورالعمل شماره ۱۲۷۷۶ معاون محترم وزیر کار نیز، موید همین نحوه محاسبه می باشد و هرگونه روش دیگری که موجب کاهش فوق العاده نوبتکاری متعلقه گردد، معتبر نخواهد بود .

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 367 بازدید
سوال شده سپتامبر 13, 2020 در حقوق و مزایا توسط رخسار
...