0 امتیاز
8.0هزار بازدید
در حقوق و دستمزد و مزایا -عیدی پاداش - سنوات و پایان کار توسط (120 امتیاز)
سلام -من حسابدار یک شرکت هستم .تا کنون طبق قرارداد با پرسنل در محاسبه سنوات و پایان کار پرسنل حقوق و مزایایی که مبنای حقوق موثر هستند مورد محاسبه قرار میگرفتند در حالیکه یکی از پرسنل به مراجعه به یک وکیل در حال حاضر درخواست تغییر در محاسبه و پرداخت یک ماه حقوق (یعنی عوامل موثر و سایر مزایا از قبیل حق اولاد -بن کارگری-حق مسکن و سایر مزایایی که در خارج از موارد موثر حقوق )در قرارداد ایشان ذکر شده است را دارد و حتی شرکت را به شکایت تهدید نموده است .حال خواستم راهنمایی کنید که در این خصوص با توجه به بخشنامه های ارائه شده در سال 98 و 99 آیا باید حاسبات رو عوض کنم یا خیر؟نمیخوام بعدا شرکت ورد ضرر و زیان قرار بگیره یا از اون طرف حق و حقوق کارگران ضایع بشه .با تشکر از راهنمایی شما .

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

دادنامه 3328 مورخ 1398/11/29 دیوان عدالت اداری در خصوص حق سنوات :

به استناد ماده ۲۴ ، و تبصره ۴ ماده ۷ قانون کار کارفرمایان موظفند به کارگری که مطابق قرارداد ، یک سال یا بیشتر ، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه ( اعم از متوالی یا متناوب ) به نسبت مدت کارکرد، مزایای قانونی پایان کار ( سنوات ) را بر مبنای هر سال یک ماه آخرین مزد ( حقوق ) به عنوان مزایای پایان کار ( سنوات ) پرداخت نمایند .

به استناد ماده ۳۴ قانون کار مبنای محاسبه مزایای پایان کار ( سنوات ) کلیه وجوه نقدی یا غیر نقدی و یا مجموع آنهاست که کارگر به اعتبار قرارداد کار ( و یا در مقابل کار ) دریافت می نماید، شامل :

مزد یا حقوق ، کمک عائله مندی ، هزینه های مسکن ، خواربار ، ایاب و ذهاب ، مزایای غیر نقدی ، پاداش افزایش تولید ، سود سالانه و نظایر آنها .

توسط
دیوان عدالت اداری نمی تواند مفاد قانون کار را اصلاح، تعدیل یا تغییر دهد. چون صلاحیت ذاتی ندارد.

بر اساس ماده 36 قانون کار، کمک هزینه عائله مندی، هزینه مسکن، پاداش افزایش تولید مشمول سنوات نیستند. فقط مزایایی که به تبع شغل به کارگر داده می شود مشمول سنوات هستند.

اگر قرار بود از رای دیوان اینگونه تفسیر بشه که همه چیز مشمول سنوات است چرا از عبارت حق السعی در رای دیوان استفاده نشده و «مطلق حقوق و مزد» آمده است؟ تا حالا از خودتون پرسیدید؟
توسط
ماده 36 که شما به آن اشاره دارید "مزد ثابت" را تعریف نموده است نه مزد را. در تمامی مواد قانونی که مربوط به پرداخت سنوات خدمت می شود  عبارت " آخرین حقوق" بکار رفته است. طبق بند ب ماده 37 "حقوق" هم این طور تعریف شده است: مزدی که در پایان ماه پرداخت شود . دقت بفرمائید که گفته شده مزد نه مزد ثابت. بنابراین مزد که شامل تمام وجوه نقد و غیر نقد است شامل کمک هزینه عائله مندی و کمک هزینه مسکن و .. می شود که باید در زمان پرداخت سنوات خدمت منظور گردند.
توسط
ویرایش شده
قانون توسط مجلس تعیین میگردد. و دیوان نمیتواند قانون را تغییر دهد.
ماده 34 حق السعی رو تعریف مینماید. که مزد بخشی از حق السعی میباشد. عائله مندی و مسکن و ... نیز بخشی از حق السعی میباشد .
در ماده 35 فقط به این نکته اشاره دارد که مزد میتواند نقدی و غیر نقدی باشد. و به هیچ وجه در مورد اینکه مسکن و عائله مندی بخشی از مزد میباشد سخن نگفته.
و در تبصره 3 ماده 36 به شفافی بیان میکند:
مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواربار و کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزو مزد ثابت و‌مزد مبنا محسوب نمی‌شود.
و در جواب آقای شهاب، در خصوص ماده 37 و کلمه حقوق:
در ماده 37 قید نشده که مزد یا همان حقوق شامل چه مواردی میباشد. اما در ماده 34 همانجور که گفته شد مزد یا حقوق بخشی از حق السعی میباشد. توجه کنید که مزد و حقوق هردو یک تعریف دارند(در صورت پرداخت مرتب در انتهای هر ماه) و تنها بخشی از حق السعی میباشند. و حق مسکن و عائله مندی نیز همچون *مزد یا حقوق* بخشی از حق السعی میباشد.
توسط
نخست باید توجه کرد که دیوان عدالت اداری نمی تواند مفاد قانون کار را اصلاح، تعدیل یا تغییر دهد. چون صلاحیت ذاتی ندارد.
در تکمیل جواب
ماده 37 - ب : در صورتیکه بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه ، پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد ، این پرداخت باید در آخر ماه صورت گیرد در این حالت مزد مذکور "حقوق" نامیده می شود.
ماده 35 : "مزد" عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی و یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می شود.
ماده 34- کلیه دریافتهای قانونی به کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق کمک عائله مندی ، هزینه های مسکن ، خواربار ، ایاب و ذهاب ، مزایای غیر نقدی ، پاداش افزایش تولید ، سود سالانه و نظایر اینها دریافت می نماید را حق السعی می نامند.
تبصره 3- ماده 36 : مزایای رفاهی و انگیزه ای از قبیل کمک هزینه مسکن ، خواروبار و کمک عائله مندی ، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی شود.
بنابراین حقوق شامل حقوق کمک عائله مندی ، هزینه های مسکن ، خواربار ، ایاب و ذهاب ، مزایای غیر نقدی ، پاداش افزایش تولید ، سود سالانه و نظایر اینها نخواهد بود.
توجه کنید که طبق
ماده 40 : در مواردی که با توافق طرفین قسمتی از مزد به صورت غیر نقدی پرداخت می شود، باید ارزش نقدی تعیین شده برای اینگونه پرداختها منصفانه و معقول باشد.
این پرداخت غیر نقدی شامل مزد می باشد و کاملاً متفاوت با حق خواربار و مزایای غیر نقدی می باشد.
حق خواربار و مزایای غیر نقدی علاوه بر مزد پرداخت می شود
ماده 24 : در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت ، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد ، یکسال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه ، اعم از متوالی یا متناوب ، بر اساس "آخرین حقوق" مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید.

بنابراین سنوات شامل حقوق کمک عائله مندی ، هزینه های مسکن ، خواربار ، ایاب و ذهاب ، مزایای غیر نقدی ، پاداش افزایش تولید ، سود سالانه و نظایر اینها نخواهد بود.

سوالات مشابه

...