کتاب استخدامی
تعطیلات و مرخصیمقررات اداری و استخدامی زنان و خانواده

مرخصی تشویقی زایمان برای پدران پس از تصویب قانون برنامه هفتم

مرخصی تشویقی زایمان برای پدران پس از تصویب قانون برنامه هفتم (نامه شماره مورخ  ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

جناب آقای غریوی

مدیر کل محترم روابط کار جبران خدمت و بیمه بیکاری

با سلام و احترام بازگشت به نامه شماره ۶۱۷۲۲ مورخ ۱۳۰۳/۴/۱۳ با موضوع استعلام سازمان همیاری شهرداری خراسان رضوی در خصوصی مرخصی تشویقی زایمان برای پدران به آگاهی می رساند:

به موجب ماده (۷۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۰ قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب سال ۱۳۷۲ با اصلاحات بعدی نسخ گردیده و بند «الف» ماده (۱۰۳) قانون برنامه ششم توسعه نیز با موضوع سه روز مرخصی تشویقی بر اساس مفاد قانون تمدید قانون برنامه ششم توسعه – مصوب سال ۱۴۰۲، قابلیت استناد ندارد.

جواد کثیری قهی- رئیس مرکز امور حقوقی

مرخصی تشویقی زایمان برای پدران پس از تصویب قانون برنامه هفتم
مرخصی تشویقی زایمان برای پدران پس از تصویب قانون برنامه هفتم

نقد نظر بالا در خصوص مرخصی تشویقی زایمان برای پدران:

شناسنامه قانون- این نظر قابل نقد به‌نظر می‌رسد. چرا که:

اولا، همان‌گونه که از نام “قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده” که مرخصی ۲ هفته تشویقی را برای پدران مقرر کرده مشخص است، این قانون صرفا اصلاحیه قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب سال ۱۳۷۲ نیست که با لغو آن از اثر بیفتد.

ثانیا، در قانون موصوف صرفا اجازه‌ای به دولت برای اعطای این مرخصی اعطا شده بود و این مرخصی با تصویب‌نامه هیئت وزیران مستقر شده و حتی اگر قائل به لغو حکم قانونی باشیم، این مصوبه پابرجاست.

بنابه مراتب بالا، با پایان اعتبار حکم اعطای مرخصی ۳ روزه برای پدران در قانون برنامه ششم، مجددا حکم مرخصی دوهفته‌ای آنان قابلیت اجرایی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *