آزمون وکالت

جزییات آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا

جزییات آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا

به گزارش شناسنامه قانون، شربیانی، رییس کانون وکلای آذربایجان شرقی و عضو کارگروه اصلاح آیین نامه لایحه استقلال، درخصوص جزییات تغییرات صورت گرفته در پیش‌نویس آیین‌نامه لایحه استقلال گفت: خوشبختانه حدود ۱۰ جلسه کارگروه برگزار شد و فعالیت مداومی کردیم. رویکردهای مثبتی در بحث وکالت در آیین‌نامه دیده شده است.

متن پیش نویس آیین نامه توسط هیأت مدیره کانون های وکلا بررسی خواهد شد

ببینید: پیش‌نویس آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا

شربیانی درباره نقد و بررسی متن پیش نویس تهیه شده گفت: امکان بررسی متن توسط همه وکلا وجود ندارد؛ چرا که حدود ۷۰ هزار وکیل داریم لذا نقد پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا به هیأت مدیره های کانون وکلا واگذار شده است.

تغییرات اساسی شرایط کارآموزی

عضو کارگروه اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا با اشاره به تغییرات اساسی صورت گرفته در متن آیین نامه گفت: در بحث کارآموزی نیز تحولات بسیار مثبتی انجام شده است.

کارآموزی به ۳ دوره تبدیل شده و از حالت فعلی خارج شده است. در این ۳ دوره کارآموز موظف است حدود ۶ یا ۷ ماه به دادگاه مراجعه کند‌ و در دادگاه حاضر شود.

علاوه بر این کارآموز باید حدود سه ماه در کانون وکلا فعالیت کند و مسائل انتظامی و مربوط به وکالت را آموزش ببیند.

در دوره سوم نیز حدود ۶ الی ۷ ماه نزد وکیل جهت انجام وکالت مراجعه می‌کنند. این تغییر در راستای حفظ کیفیت است؛ زیرا همه متفق القول بودند که شیوه فعلی کارآموزی ثمربخش نیست و ضعف دارد.

بازگشت رتبه بندی وکالت

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی درخصوص درجه و رتبه های وکالت در پیش نویس آیین نامه جدید گفت: بر اساس این آیین نامه وکالت به درجه یک و دو تبدیل شده است و هر کدام مراحل خود را دارد که در مجازات های انتظامی نیز لحاظ شده که تقریبا رجعت به گذشته است.

تغییرات در نظام مجازات وکلای متخلف

در بحث تعلیق ها، تعقیب ها، تخفیف مجازات در صورت رضایت شاکی و تشدید مجازات ها برای وکلای متخلفی که با آبروی صنف بازی می کنند، تغییرات متعددی داشته ایم و از برخی تأسیسات موجود در قانون آیین دادرسی کیفری جدید استفاده کردیم.

همچنین در بحث تحقیق، ترک تحقیق و توقف تحقیقات دادسرا، تعلیق تعقیب، تعلیق اجرای حکم و تعلیق محکومیت دیده شده است.

برای مثال کسانی که ممکن است سهوا مرتکب خطایی شده باشند، از برخی امتیازات مشابه قانون آیین دادرسی کیفری بهره مند می شوند.

تغییر ورود و خروج به عرصه وکالت

شربیانی درخصوص تغییرات در ورود و خروج به حرفه وکالت بر اساس پیش نویس جدید آیین نامه گفت: بحث خروج از وکالت نیز در پیش نویس جدید پیش بینی شده است که پس از یک سنی وکلا باید از فعالیت در عرصه وکالت دست بکشند. لازم بود که خروجی برای حرفه وکالت در نظر گرفته شود تا راه برای وکلای جوان هموار گردد. این به نفع حامعه وکالت خواهد بود

از سوی دیگر ما در نهاد وکالت دیگر تودیع وکالت نخواهیم داشت و باید اشخاصی که پروانه وکالت خود را تودیع کرده اند پس از تصویب این آیین نامه، برای تعیین و تکلیف پروانه وکالت خود اقدام کنند.

 همچنین ما در این پیش نویس شرایط ورود به عرصه وکالت را برای کسانی که می خواهند بدون آزمون به این حرفه قدم بگذارند، به شدت سخت کرده ایم.

تلاش های ما در کارگروه  مذکور با این هدف بود تا حرفه وکالت را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.

مقررات مرتبط:

لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام