آزمون وکالت

دستورالعمل صدور گواهی وکالت تخصصی

دستورالعمل صدور گواهی وکالت تخصصی

خبر مورخ ۱۲ مهر ۱۳۹۹

دو عضو کارگروه تهیه دستور العمل صدور گواهی وکالت تخصصی گزارشی از اقدامات صورت گرفته درخصوص تهیه و تدوین دستورالعمل موضوع تبصره ماده ۲۲ آیین نامه حق الوکاله را منتشر کردند.

بر اساس تبصره ماده ۲۲ آیین نامه تعرفه حق‌ الوکاله ، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب ۱۳۹۸ کانون های وکلا حق دارند گواهی وکالت تخصصی صادر کنند. این گواهی یکسری امتیازات از جمله حق افزایش ۱۰ درصدی به حق الوکاله قانونی را شامل می شود.

مطلب مرتبط: آیین نامه تعرفه حق الوکاله و هزینه سفر وکلای دادگستری

دو عضو کارگروه تهیه پیش نویس دستورالعمل تخصصی شدن وکالت، دکتر انوشه لبافیان طوسی و حسین عسکری راد، گزارشی از اقدامات صورت گرفته درخصوص تهیه و تدوین دستورالعمل موضوع تبصره ماده ۲۲ آیین نامه حق الوکاله را در لایو چهارشنبه صفحه اینستاگرام اسکودا شرح دادند.

اعضای کارگروه چه کسانی هستند؟

لبافیان طوسی با اشاره به نحوه تشکیل کارگروه تهیه پیش نویس دستورالعمل تخصصی شدن وکالت گفت: اوایل مرداد ماه شورای اجرایی اسکودا تشکیل این کارگروه را به منظور تهیه و تنظیم پیش نویس دستورالعمل کلید زد.

وی افزود: اعضای این کارگروه علیرضا امانی، سید مهدی حجتی، حسین عسکری راد، شهرام محقق و بنده هستیم که به سرپرستی وکیل قاسم کمیلی کار را پیش می بریم. به منظور تسریع فرآیند تهیه پیش نویس، کارگروه کوچک تری با حضور عسکری راد، لبافیان و امانی تشکیل و درنهایت تا اواخر مرداد متن پیش نویس تهیه شد.

ضرورت برقراری تعادل میان منفعت عمومی و بهره مندی وکلا از امتیازات قانونی

وی درخصوص هدف تشکیل این کارگروه اظهار کرد: هدف از این اقدام ایجاد نقطه تعادل میان منفعت عمومی و بهره مندی وکلا از امتیاز مقرر است. نوآوری این دستورالعمل این است که تلاش شده صلاحیت علمی و عملی وکلا در مدار توسعه قرار گیرد تا ارتقای صلاحیت علمی و عملی پس از شناسایی صلاحیت در مسیر رشد قرار گیرد.

محورهای اساسی پیش نویس دستورالعمل تخصصی شدن وکالت

این وکیل دادگستری ادامه داد: به طور کلی چند محور عمده در این دستورالعمل مدنظر قرار گرفته است؛ اولا در سال‌های گذشته ممکن بود هر وکیلی راسا و با ابتکار عمل موضوعات خاصی را انتخاب و در آن حوزه فعالیت کند و خودش را به عنوان وکیل متخصص معرفی کند. لذا برای اولین بار وکلا از سوی یک نهاد متولی صلاحیت دار به صورت رسمی به عنوان متخصص شناسایی و معرفی می ‌شوند.

دوم آن که برای ارزیابی سطح علمی و عملی وکلا ملاک شناسایی رسمی در نظر گرفته شده است. در واقع با در نظر گرفتن استانداردهای اصولی و با ملاحظه دغدغه نسل ‌های مختلف وکلا یک سری شرایط پیش بینی شده است.

 

علاوه بر این منابع زیرساختی کانون ها نیز مدنظر قرار گرفته است؛ چراکه کانون ها برای هدایت بایستی منابع مالی و انسانی داشته باشند. توجه به تنوع نظام آموزشی برای ارزیابی اصولی با هدف تسهیل دسترسی عموم به خدمات مناسب و تضمین هر چه بهتر این منفعت عمومی است.

خبر مورخ ۱۳مرداد ۱۳۹۹

کارگروه « تهیه دستور العمل صدور گواهی وکالت تخصصی » اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران ( اسکودا ) روز گذشته در جلسه ای به بحث و بررسی تهیه این دستور العمل پرداختند.

 مرتضی شهبازی نیا ، رییس اسکودا ، در پستی اینستاگرامی خبر از شروع به کار کارگروه تهیه دستور العمل صدور گواهی وکالت تخصصی داد.

این کارگروه که بر اساس تبصره ماده ۲۲ آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری تشکیل شده است به بررسی چالش های موجود قانونی در زمینه گواهی وکالت تخصصی و تهیه پیش نویس دستورالعمل در این زمینه می پردازد.

تهیه دستورالعمل برای تخصصی شدن حرفه وکالت از سوی کانون وکلای گیلان پیشنهاد شد که با استقبال و تصویب اعضای شورای اجرایی اسکودا روبرو گردید.

اگرچه دکتر شهبازی نیا جزو اعضای این کارگروه نیست، اما به عنوان رییس اتحادیه درباره جلسه دیروز گفت :

جلسه مورخ دوازده مرداد نود ونه “کارگروه تهیه دستور العمل صدور گواهی وکالت تخصصی موضوع تبصره ماده بیست و دو آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری” با حضور وکلای ارجمند آقایان قاسم کمیلی، دکتر حسین عسگری راد، دکتر سید مهدی حجتی، شهرام محقق و علیرضا امانی و سرکار خانم دکتر انوشه لبافیان طوسی با مدیریت مرد دلسوز، زحمتکش، بی ادعا و درستکار نهاد وکالت جناب آقای کمیلی.

این کارگروه به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری گیلان و تصویب شورای اجرایی اتحادیه تشکیل گردید.

 ماده ۲۲ آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری – حق‌الوکاله هر مرحله در ابتدای هر مرحله به وکیل پرداخت می‌شود؛ مگر این که به نحو دیگری توافق شده باشد.

تبصره – در صورتی که کانون یا مرکز گواهی وکالت تخصصی برای وکلا صادر کند، به حق‌الوکاله آنان در حدود صلاحیت تخصصی، ۱۰ درصد افزوده می‌گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام