اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (شرکت مادرتخصصی) (تصویبنامه شماره۳۶۶۴۶/ت۵۴۷۱۴هـ مورخ ۱۳۹۸/۳/۳۰ هیئت وزیران)
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت نیرو
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سازمان برنامه و بودجه کشور ـ سازمان اداری و استخدامی کشور
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور
هیأت وزیران در جلسات ۱۳۹۷/۸/۳۰ و ۱۳۹۷/۱۱/۲۴ به پیشنهاد مشترک سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد بند (۲) ماده (۶۹) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور -مصوب ۱۳۹۵- اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته را به شرح زیر تصویب کرد:
اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
(شرکت مادرتخصصی)
فصل اول ـ کلیات
ماده۱ـ صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (شرکت مادرتخصصی) که در این اساسنامه صندوق نامیده میشود، وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز اصلی آن در تهران است.
ماده۲ـ صندوق به صورت شرکت سهامی (خاص) و مدت آن نامحدود است.
ماده۳ـ صندوق دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و طبق مفاد این اساسنامه و آییننامههای خود و قوانین مربوط به صورت بازرگانی اداره میشود.
فصل دوم ـ وظایف، اختیارات و سرمایه
ماده۴ـ موضوع فعالیت صندوق عبارت است از خدمات کارشناسی و حمایت مالی و اعتباری از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در بخش خصوصی و تعاونی به صورت اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی، سرمایهگذاری خطرپذیر غیرمستقیم، بیمههای تخصصی از طریق شرکتها و مؤسسات بیمهای مربوط، کمکهای بلاعوض، پرداخت یارانه سود تسهیلات و صدور ضمانتنامه در زمینههای تخصصی زیر:
الف ـ خرید، انتقال، جذب و توسعه فناوریهای پیشرفته و خدمات مربوط به آنها.
ب ـ مطالعه و تحقیقات کاربردی و توسعهای .
پ ـ خدمات مهندسی و طراحی.
ت ـ سرمایهگذاری خطرپذیر.
ث ـ نمونهسازی (آزمایشگاهی، نیمهصنعتی و صنعتی).
ج ـ تولید نیمهصنعتی، صنعتی و انبوه.
چ ـ ارایه خدمات تخصصی، نصب و راهاندازی، کاروری (اپراتوری)، پشتیبانی و نگهداری.
ح ـ شرکت در نمایشگاهها، بازاریابی، همکاریهای فنی و اقتصادی بینالمللی و ارتقای صادرات و خدمات مرتبط.
خ ـ برگزاری و شرکت در همایشها، رویدادها، مسابقات و جشنوارهها.
د ـ آموزش، اطلاعرسانی، تدوین، انباشت و اشاعه دانش فنی.
ذ ـ جذب سرمایهگذاری خارجی.
ر ـ اخذ عاملیت مالی و مشارکت کارگزاری در راستای اهداف صندوق.
تبصره۱ـ سرفصل صنایع پیشرفته موضوع این اساسنامه، شامل موارد زیر است:
الف ـ فناوریهای زیستی:انواع محصولات دارویی پیشرفته و مجموعه ابزارها (کیت ها)ی تشخیص، مکملهای غذایی، زیستبسپارها (بیوپلیمرها)، واکنشگاهها (راکتورها)ی زیستی، تراشههای فناوری زیستی(بیو فناوری)، تولید انواع کودهای زیستی (کودهای بیولوژیک) و زیمایهها (آنزیمها).
ب ـ فناوری نانو (محصولات و مواد).
پ ـ برق، الکترونیک، لیزر و فوتونیک (مواد، قطعات و سامانهها).
ت ـ مواد پیشرفته فلزات و محصولات مبتنی بر فناوریهای شیمیایی.
ث ـ الکترونیک و واپایش (کنترل):ریزالکترونیک (میکرو الکترونیک)، مدارها، سختافزار رایانه و سامانهها.
ج ـ فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای.
چ ـ خودکارسازی (اتوماسیون) پیشرفته و سامانههای هوشمند.
ح ـ تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی.
خ ـ تجهیزات پزشکی پیشرفته.
د ـ هوافضا:پرندهها و ماهوارههای غیرنظامی.
ذ ـ انرژیهای نو و تجدیدپذیر.
ر ـ محصولات پیشرفته سایر بخشها.
ز ـ سایر صنایع پیشرفته نوپدید طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت.
تبصره۲ـ صندوق میتواند با همکاری سایر صندوقهای تخصصی حوزه پژوهش و فناوری مربوط و خطرپذیر، فعالیتهای مرتبط با موضوع این اساسنامه را اجرا کند.
تبصره۳ـ صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط میتواند خدمات مالی و اعتباری را به صورت ارزی ارایه دهد.
ماده۵ ـ سرمایه صندوق عبارت است از مبلغ یک هزار و دویست و پنجاه میلیارد و
سیصد و بیست و چهار میلیون ( ۰۰۰ر۰۰۰ر۳۲۴ر۲۵۰ر۱) ریال که صددرصد (۱۰۰%) آن متعلق به دولت است.
تبصره ـ سهام صندوق قابل انتقال به غیر نیست.
فصل سوم ـ ارکان صندوق
ماده۶ ـ صندوق دارای ارکان زیر است:
الف ـ مجمع عمومی.
ب ـ هیأت مدیره.
پ ـ حسابرس و بازرس قانونی.
ماده۷ـ مجمع عمومی صندوق مرکب از وزیران صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور است.
تبصره۱ـ ریاست مجمع عمومی با وزیر صنعت، معدن و تجارت است.
تبصره۲ـ مجمع عمومی با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت خواهد داشت و مصوبات آن با آرای چهار نفر از حاضران لازمالاجرا خواهد بود.
ماده۸ ـ مجمع عمومی به طور عادی حداقل سالی دو بار، یک بار در نیمه اول سال جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی سال قبل و یک بار در نیمه دوم سال جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به بودجه و برنامههای سال بعد به دعوت رییس مجمع عمومی یا تقاضای رییس هیأت مدیره یا بازرس قانونی تشکیل خواهد شد و جلسه آن تا اتخاذ تصمیم نسبت به موضوعاتی که در دستور جلسه درج شده است، ادامه خواهد داشت.
ماده۹ـ دعوتنامه کتبی مربوط به تشکیل مجمع عمومی با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه به ضمیمه اسناد و مدارک مربوط برای اعضای مجمع عمومی ارسال شود.
ماده۱۰ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:
الف ـ بررسی و تصویب خطمشی و سیاستهای کلان صندوق.
ب ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملیات سالانه هیأت مدیره و صورتهای مالی صندوق با توجه به گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی.
پ ـ رسیدگی و تصویب سیاستهای کلی برنامه و بودجه سالانه صندوق.
ت ـ بررسی و تصویب آییننامههای مالی، معاملاتی و استخدامی و سایر آییننامه های مورد نیاز موضوع ماده (۴) این اساسنامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ث ـ انتخاب اعضای هیأت مدیره.
ج ـ اتخاذ تصمیم درباره انتخاب و عزل حسابرس مستقل و بازرس قانونی.
چ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تغییر و اصلاح اساسنامه و افزایش و کاهش میزان سرمایه صندوق جهت ارایه به هیأت وزیران.
ح ـ اتخاذ تصمیم درباره مطالبات مشکوکالوصول، لاوصول و میزان ذخیره فنی.
خ ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت ثبت آگهیهای صندوق.
د ـ تعیین حقالزحمه و پاداش اعضای هیأت مدیره صندوق در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ذ ـ بررسی و تصویب پیشنهادهای هیأت مدیره در خصوص اخذ وام داخلی و خارجی و استفاده از تسهیلات بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر روشهای تأمین مالی مورد نیاز با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ر ـ اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع دیگری که از طرف رییس مجمع عمومی یا هیأت مدیره صندوق مطرح شود و رسیدگی به آن طبق قانون یا اساسنامه در صلاحیت مجمع عمومی باشد.
ماده۱۱ـ هیأت مدیره صندوق مرکب از پنج عضو اصلی خواهد بود که حداقل سه عضو آن به صورت موظف فعالیت خواهند کرد و یک نفر از آنان توسط هیأت مدیره به عنوان رییس هیأت مدیره انتخاب میشود.
تبصره۱ـ اعضای هیأت مدیره از افراد مورد وثوق و امین که دارای تخصص مرتبط با موضوع فعالیت صندوق و سابقه مدیریت باشند، به مدت دو سال منصوب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. هیأت مدیره از بین خود یا خارج از هیأت مدیره، فردی واجد شرایط را به عنوان مدیرعامل انتخاب میکنند که با حکم رییس مجمع منصوب میشود.
تبصره۲ـ مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره صندوق علاوه بر رعایت لایحه قانونی راجع به منع مـداخله وزرا و نمایندگان مجـلس و کارمنـدان در معاملات دولتی و کشوری ـ مصوب ۱۳۳۷ـ حق ندارند به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معاملات صندوق سهیم شوند.
تبصره۳ـ جلسات هیأت مدیره با حضور بیش از نصف اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با رأی اکثریت حاضرین معتبر است.
ماده۱۲ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر است:
الف ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی صندوق.
ب ـ پیگیری برنامهها و طرحهای مصوب در حدود هدفهای صندوق.
پ ـ بررسی، تهیه و تنظیم بودجه و برنامه تفصیلی صندوق جهت ارایه به مجمع عمومی برای تصویب و نظارت در حسن اجرای بودجه و برنامه مصوب.
ت ـ ارایه گزارش عملیات سالانه و صورتهای مالی صندوق به حسابرس مستقل و بازرس قانونی.
ث ـ تهیه و تنظیم آیین نامههای مالی ـ معاملاتی و استخدامی و سایر آییننامههای مورد نیاز موضوع ماده (۴) این اساسنامه و ارایه به مجمع عمومی برای تصویب با رعایت قوانین مربوط.
ج ـ تهیه ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی صندوق با تأیید رییس مجمع عمومی و ارایه به مراجع ذیصلاح جهت تصویب.
چ ـ اتخاذ تصمیم در مورد قراردادهایی که طبق دستورالعملهای اجرایی صندوق باید به تصویب هیأت مدیره برسد.
ح ـ ارجاع دعاوی مورد اختلاف به داوری و همچنین پیشنهاد صلح دعاوی صندوق به مجمع عمومی با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
خ ـ تصویب دستورالعملهای اجرایی مورد نیاز صندوق.
د ـ افتتاح حسابهای ارزی یا ریالی و استفاده از آنها به نام صندوق با رعایت
قوانین و مقررات مربوط.
ذ ـ اتخاذ تصمیم در مورد خرید و فروش، اجاره، اعطا یا قبول ضمانت و ظهرنویسی و تضمینهای تجاری و وثیقه و رهن اموال غیرمنقول و سرمایهگذاری طبق آییننامههای مالی ـ معاملاتی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ر ـ پیشنهاد در خصوص اخذ وام داخلی و خارجی و استفاده از تسهیلات بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و سایر روشهای تأمین مالی مورد نیاز به مجمع عمومی.
ماده۱۳ـ مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی صندوق است و دارای اختیارات لازم برای انجام کلیه امور صندوق در چهارچوب بودجه و برنامه مصوب و اساسنامه و آییننامههای مربوط به مصوبات مجمع عمومی و مصوبات هیأت مدیره است و دارای وظایف و اختیارات زیر نیز خواهد بود:
الف ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرایی صندوق در حدود بودجه مصوب.
ب ـ تهیه و تأمین تدارکات برای انجام برنامههای تصویبشده.
پ ـ طرح و برنامهریزی در جهت برنامههای مصوب صندوق.
ت ـ نمایندگی صندوق در مراجع قضایی، اداری و ثبتی و همچنین در مقابل سایر اشخاص حقیقی و حقوقی با حق توکیل به غیر.
ث ـ اتخاذ تصمیم درباره کلیه امور اداری، آموزشی، استخدامی و اخراج کارکنان طبق دستورالعملهای اجرایی صندوق با رعایت قوانین مربوط.
ج ـ تهیه و تنظیم صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه صندوق.
چ ـ اقامه دعوی علیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی و مؤسسات و شرکتهای دولتی و غیردولتی در موارد لزوم و دفاع از کلیه دعاوی که علیه صندوق اقامه شده و اقامه دعوی متقابل، ورود ثالث و دفاع از دعاوی متقابل در تمام مراجع.
ح ـ انجام سایر اموری که برای پیشبرد اهداف صندوق ضروری است.
تبصره۱ـ مدیرعامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به موجب ابلاغ کتبی به هر یک از اعضای هیأت مدیره یا سایر مدیران ارشد صندوق به تشخیص و مسئولیت خود تفویض کند.
تبصره۲ـ کلیه اسناد، اوراق مالی، قراردادها و اسناد تعهدآور صندوق با امضای مشترک مدیرعامل و یکی از اعضای هیأت مدیره (به انتخاب هیأت مدیره) و ذیحساب و با مهر صندوق معتبر است.
ماده۱۴ـ اعضای مجمع عمومی عادی در صورت عدم استفاده از سازمان حسابرسی، سالانه از میان حسابداران رسمی، یک یا چند نفر را به عنوان حسابرس و بازرس قانونی برای مدت یک سال انتخاب میکنند.
ماده۱۵ـ حسابرس و بازرس قانونی میتواند هرگونه رسیدگی و بازرسی لازم را در هر موقع انجام دهد و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به صندوق را مطالبه و بررسی کند.
ماده۱۶ـ چنانچه حسابرس و بازرس قانونی در ضمن بازرسی، اشکالاتی را ملاحظه کند، مکلف است مراتب را کتباً به اطلاع مدیرعامل برساند و اگر نسبت به رفع اشکال اقدام نشد، میتواند موضوع را به مجمع عمومی گزارش کند.
ماده۱۷ـ حسابرس و بازرس قانونی حق ندارد در امور جاری صندوق مداخله کند و باید وظایف خود را بهگونهای انجام دهد که اخلالی در امور جاری صندوق ایجاد نکند.
ماده۱۸ـ سال مالی صندوق از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه هر سال است. صورتهای مالی صندوق همراه با گزارش عملیات سالانه هیأت مدیره باید در موعد مقرر به حسابرس مستقل و بازرس قانونی صندوق داده شود و حسابرسان مکلفند گزارش خود را در مواعد قانونی مربوط به مجمع عمومی تسلیم کنند.
ماده۱۹ـ منابع مالی صندوق از محلهای زیر تأمین میشود:
الف ـ بودجه عمومی.
ب ـ هدایا و کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
پ ـ درآمد حاصل از عملیات صندوق در چهارچوب موضوع فعالیت صندوق.
ت ـ درآمد ناشی از استیفای حقوق صندوق از محل ضبط و فروش وثایق.
ث ـ درآمد حاصل از هرگونه عاملیت و مشارکت کارگزاری در چهارچوب موضوع فعالیت صندوق.
ج ـ سود حاصل از سپردههای صندوق نزد بانکها و سایر مؤسسات مالی و اعتباری تا سقف تعیینشده توسط مجمع با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ماده۲۰ـ سود ویژه صندوق پس از وضع کسور قانونی، در پایان هر سال با تصویب مجمع عمومی به عنوان افزایش سرمایه محسوب و پس از تأدیه سرمایه اسمی به حساب اندوخته احتیاطی منظور خواهد شد.
ماده۲۱ـ هیأت مدیره صندوق مکلف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این اساسنامه، آییننامههای مربوط را تهیه و برای تصویب به مجمع عمومی تسلیم کند و تا موقعی که آییننامههای مذکور به تصویب نرسیده است، مقررات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک لازمالاجرا خواهد بود.
ماده۲۲ـ از تاریخ لازمالاجرا شدن این تصویبنامه، تصویبنامه شماره ۱۹۶۷۹/ت۲۸۶۴۱هـ مورخ ۱۳۸۲/۴/۳۱ و اصلاحات بعدی آن لغو میشوند.
این اساسنامه به موجب نامه شماره ۹۸/۱۰۲/۱۰۳۷۹ مورخ ۱۳۹۸/۳/۲۵ شورای نگهبان تأیید شده است.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری