حق بیمه و بازنشستگی

اصلاح تاریخ بازنشستگی پس از صدور حکم بازنشستگی (رأی شماره‌های ۴۵۷ـ۴۵۶ مورخ ۱۵/۷/۱۳۹۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)

اصلاح تاریخ بازنشستگی پس از صدور حکم بازنشستگی (رأی شماره‌های ۴۵۷ـ۴۵۶ مورخ ۱۵/۷/۱۳۹۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)

تاریخ دادنامه : ۱۵/۷/۱۳۹۲

شماره دادنامه: ۴۵۷ـ۴۵۶

کلاسه پرونده : ۹۱/۶۴۹، ۹۲/۶۳۰

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : مدیر نوسازی و توسعه سرمایه انسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی آذربایجان غربی و خانم مهتاب امیرپور

موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار : مدیر نوسازی و توسعه سرمایه انسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی آذربایجان غربی به موجب لایحه شماره ۲۰۵۰۰/۹/۶/ب ـ ۲۰/۴/۱۳۹۱ اعلام کرده است که:

احتراماً، پیرو نامه شماره ۳۱۴۰/۹/۶/پ ـ ۲۶/۱/۱۳۹۱ به پیوست سه برگ تصویر آراء صادر شده در خـصوص اصلاح تاریخ بازنشـستگی به تاریخ پایان کار، شعبه ۲۲ در خصوص خانم نازدار نوین حکم به وارد دانستن شکایت و شعبه ۳ موضوع خواسته مشابه آقای حسین وارثی و شعبه ۱۴ مربوط به آقای سیفعلی محمدی رد شکایت ارسال می‌گردد خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به تناقض آراء صادر شده به منظور ایجاد وحدت رویه در صدور آراء موضوع بررسی و این دانشگاه را در اجرای آراء صادر شده ارشاد و راهنمایی فرمایند.
متعاقباً خانم مهتاب امیرپور به موجب لایحه ای اعلام کرده است که:

با سلام، پیرو اعلام تعارض شماره ۲۶۵۱/۹/۶/پ ـ سال ۱۳۹۱ مدیر توسعه سرمایه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربـی کـه بـه شماره ۵۴۳۶۴/۱۰۱/د/۴۱ـ ۲۴/۸/۱۳۹۱ بـه دفتـر جنابعالی صادر شـده بـه شمـاره ۹۱/۶۴۹ در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مطرح و رسیدگی شده و با تقدیم رأی شماره ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۱۰۷۲ـ ۱۶/۵/۱۳۹۲ شعبه ۲۲ در خصوص شکایت اینجانب در همان موضوع مطرح شده در پرونده کلاسه ۹۱/۶۴۹ هیأت عمومی تقاضا دارم در رسیدگی به موضوع تعارض به پرونده اینجانب نیز مطابق اعلام تعارض دانشگاه علوم پزشکی رسیدگی شود و پرونده اینجانب نیز توأم با همان پرونده تعیین تکلیف شود.

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه بیست و دوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۳۸۱۸۷ با موضوع دادخواست خانم نازدار نوین به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان آذربایجان غربی و سازمان بازنشستگی کشوری و به خواسته اصلاح تاریخ بازنشستگی از ۲۷/۱۲/۱۳۸۸ به تاریخ ۱۵/۵/۱۳۸۹ (به عنوان تاریخ واقعی ترک کار)، به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۲۷۰۰ـ ۲۸/۱۲/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

در خصوص شکایت خانم نازدار نوین علیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان آذربایجان غربی و سازمان بازنشستگی کشوری و به خواسته اصلاح تاریخ بازنشستگی تا پایان کار نظر به محتویات پرونده و مدارک از جانب شاکی و گواهی شماره ۲۸۸۳۴/۶۱۸ ـ ۱۹/۵/۱۳۹۰ صادر شده از دانشگاه برای تعدادی از بازنشستگان سال ۱۳۸۹ و احکام کارگزینی، شاکی که بیانگر اشتغال شاکی تا خرداد سال ۱۳۸۹ است و این موضوع مورد انکار و تکذیب در لوایح تقدیمی از جانب خواندگان واقع نشده است به نظر ادعای شاکی ثابت است و مستنداً به مواد ۱۳ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری با وارد دانستن شکایت به الزام طرف مشتکی عنهما به انجام خواسته حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعبه سوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۱۸۸۰۲ با موضوع دادخواست آقای حسین وارثی به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان آذربایجان غربی و سازمان بازنشستگی کشوری و به خواسته اصلاح تاریخ بازنشستگی از ۲۷/۱۲/۱۳۸۸ به تاریخ ۱۱/۵/۱۳۸۹ (به عنوان تاریخ واقعی ترک کار)، به موجب دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۰۳۳۳ـ ۳۰/۱/۱۳۹۱، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

با توجه به اوراق و محتویات پرونده و مضمون لوایح دفاعی مشتکی عنهما نظر به این که برای شاکی حکم بازنشستگی وفق مقررات صادر شده است و مطابق تبصره ۵ ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۱۰۲ قانون استخدام کشوری اعاده به خدمت فرد بازنشسته فاقد جایگاه قانونی است و اشتغال و ادامه خدمت شاکی پس از بازنشستگی موجب قانونی برای لغو حکم بازنشستگی است. بنابراین شکایت، موجه نیست به رد آن رأی صادر و اعلام می‌شود. در خصوص حق‌الزحمه شاکی برای ایام خدمت پس از بازنشستگی از طریق مقرر درماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری است. این رأی قطعی است.

ج: شعبـه چهاردهـم دیوان عـدالت اداری در رسـیدگی به پـرونده شمـاره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۳۵۴۹۹ با موضوع دادخواست آقای سیفعلی محمدی به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان آذربایجان غربی و سازمان بازنشستگی کشوری و به خواسته اصلاح تاریخ بازنشستگی از ۲۷/۱۲/۱۳۸۸ به تاریخ ۳۱/۴/۱۳۸۹ (به عنوان تاریخ واقعی ترک کار)، به موجب دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۱۴۰۰۳۹۴ـ ۱۳/۲/۱۳۹۱، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

شکایت شاکی دایر به اصلاح تاریخ بازنشستگی به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی ارومیه و نیز سازمان بازنشستگی کشوری به شرح دادخواست، با توجه به محتویات پرونده و مستندات ارائه شده قابل پذیرش نیست، زیرا شاکی دلایل قانونی و توجیهی استحقاق خود و یا تخلف طرف شکایت از مقررات را ارائه نکرده است، لذا شکایت را وارد تشخیص نمی‌دهد و به رد شکایت رأی صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

د: شعبه بیـست و دوم دیوان عـدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۳۸۲۷۶ با موضوع دادخواست خانم مهتاب امیرپور به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان آذربایجان غربی و سازمان بازنشستگی کشوری و به خواسته اصلاح تاریخ بازنشستگی از ۱/۱/۱۳۸۹ به تاریخ ۳/۴/۱۳۸۹ (به عنوان تاریخ واقعی ترک کار)، به موجب دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۱۰۷۲ـ ۱۶/۵/۱۳۹۲، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

با توجه به توضیحات مکتوب طرف شکایت به شرح لایحه واصل شده و با عنایت به مفاد سایر محتویات پرونده که دلالت بر صحت اقدامات و تصمیمات مشتکی‌عنه دارد و بر همین اساس چون تخلفی از قوانین و مقررات ذی‌ربط در این مورد مشهود نیست و ایراد موجهی از سوی شاکی به عملکرد آن مرجع وارد نشده است و خواسته مطروح فوق‌الذکر، بنا بر کیفیت موجود قابلیت تحقق را ندارد و الزام طرف شکایت به اجابت خواسته مزبور فاقد مبنای قانونی است. بنابراین به استناد تبصره ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰۲ قانون استخدام کشوری و ماده  ۱۳ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۸۵ حکم به رد شکایت صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می ‎ کند.
 
رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.

ثانیاً: با توجه به این که احکام بازنشستگی شکات بر اساس قانون صحیحاً صادر شده است لذا اعاده به خدمت شکات پس از صدور حکم بازنشستگی فاقد وجاهت قانونی بوده است و اشتغال به کار آنان در سال ۱۳۸۹ و پس از صدور حکم بازنشستگی موجب قانونی برای لغو حکم بازنشستگی صادر شده نیست. بنابراین آراء شعب سوم، چهاردهم و بیست و دوم به ترتیب به شماره دادنامه‌های ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۰۳۳۳ـ۳۰/۱/۱۳۹۱، ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۱۴۰۰۳۹۴- ۱۳/۲/۱۳۹۱ و ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۱۰۷۲ـ۱۶/۵/۱۳۹۲ صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضایی دیوان عدالت اداری- علی مبشری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام