آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

در نشست خبری بررسی شد: چگونگی اجرای اصلاحیه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

فهرست عناوین این صفحه

سیداحسان قاضی زاده هاشمی، سید فرید موسوی ، زهرا سعیدی مبارکه و ناهید تاج الدین از اعضای فراکسیون جوانان مجلس و از طراحان طرح منع به کارگیری بازنشستگان در نشستی خبری پیرامون اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان توضیحاتی ارائه کردند.

شناسنامه قانون | neshast

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیداحسان قاضی زاده هاشمی در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نشست خبری پیرامون اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: لازم است در خصوص فرآیند تصویب و اجرای این قانون توضیحاتی را ارائه کنم البته به صورت ویژه از شورای نگهبان و برخی دستگاه ها در اجرای داوطلبانه این قانون صمیمانه تشکر می کنیم.

پیگیری فراکسیون جوانان و کمیسیون اجتماعی برای اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصل این قانون مصوب سال 95 است، افزود: به علت مسائل و مشکلات پیش آمده در اجرای قانون مجلس از یک سال پیش به ویژه نمایندگان عضو فراکسیون جوانان و کمیسیون اجتماعی مجلس به دنبال اصلاح قانون مورد نظر بود و پس از پیگیری های به عمل آمده و تلاش های بسیار این قانون مورد اصلاح قرار گرفت.

اعمال تغییرات ویژه در قانون منع به کارگیری بازنشستگان

وی با بیان اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان یک اصلاحیه به تبصره یک ماده واحده قانون منع به کارگیری بازنشستگان است، تصریح کرد: در اصلاحات به عمل آمده تغییرات ویژه ای در قانون رخ داد و حوزه شمولیت این قانون افزایش پیدا کرد، البته در حوزه مقامات یعنی موارد موجود در بندهای الف، ب و ج حفظ شد و بندهای د و هـ قانون حذف شد که این بند شامل معاونین وزرا، استانداران و سفرا بود.

حذف اطلاق کلی همترازان از قانون

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه همترازان در قانون منع به کارگیری بازنشستگان حذف شد، گفت: توسط هیات دولت دو نوع همتراز تعریف شده است، برخی همترازان به واسطه سمت از این عنوان استفاده کرده و برخی همترازان به واسطه اسم اشخاص از این لفظ می توانستند استفاده کنند که تمامی این موارد از قانون حذف شد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه همتراز با وزیر، معاون رئیس جمهور، معاون وزیر و استاندار از بطن قانون حذف شد، افزود: به طور کلی عبارت همترازی از قانون حذف گردید، همچنین نکته مهم دیگر در این قانون این است که بازنشستگان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات در گذشته از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی بودند اما در حال حاضر این اطلاق کلی برای نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات حذف شد تنها نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا که اسامی آن ها باید به تایید ایشان برسد می توانند مجدد به ادامه خدمت مشغول شوند.

حذف اطلاق عمومی ایثارگران از قانون منع به کاری بازنشستگان

وی تاکید کرد: در گذشته 100 درصد بازنشستگان وزارت اطلاعات از این قانون مستثنی بودند اما در حال حاضر فقط یک درصد از این افراد آن هم فقط در پست های مدیریتی می توانند در وزارت اطلاعات پس از بازنشستگی در داخل این وزارتخانه فعالیت کنند. نکته مهم دیگر این است که بحث ایثارگران می باشد که در گذشته به صورت علی الاطلاق می توانستند پس از بازنشستگی ادامه خدمت دهند که این افراد شامل رزمندگان و جانبازان با درصدهای مختلف بود.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: براساس این قانون در گذشته جمع زیادی اعاده به خدمت شدند اما با تغییرات پیش آمده اطلاق عمومی ایثارگران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان حذف و فقط سه حوزه مورد توجه قرار گرفت به طور کلی بسیاری از افراد در گذشته طبق این قانون مجدد به کار برگشتند که تمامی آن ها باید با اصلاح صورت گرفته در قانون از سمت های خود استعفا دهند. 

قانون منع به کارگیری بازنشستگان مترقی و پیشرفته است

وی در پاسخ به این سوال که 187 نفر از بازنشستگان صدا و سیما در پست های مدیریتی مشغول به کار بوده و اعاده به کار شده اند و قانون برای این افراد چه تدابیری را در نظر گرفته است، گفت: قبل از پاسخ به این سوال باید در خصوص ضمانت اجرای قانون تاکید کنم که این قانون بسیار مترقی و پیشرفته است و هیچ آیین نامه اجرایی ندارد.

بازنشستگان صدا و سیما هم باید از پست های خود خداحافظی کنند

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: هر فردی در هر دستگاهی از جمله سازمان صدا و سیما بهتر از هر شخص دیگری از وضعیت استخدامی خود اطلاع داشته و اگر در مرحله بازنشستگی قرار دارد باید از سمت خود استعفا دهد ضمن اینکه در این خصوص مدیران در مراحل بالاتر نیز می توانند کارکنان بازنشسته خود را در این شرایط معرفی کرده و آن ها را تشویق به کناره گیری کنند، همچنین دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نیز می تواند بر عملکرد دستگاه های مشمول این قانون نظارت کرده و با موارد تخلف برخورد کند.

سازمان بازرسی و دیوان محاسبات برنحوه اجرای قانون نظارت کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه بانک مرکزی، هلال احمر، بورس، آستان ها، بنیادها و مراکز دیگر مشمول نظارت سازمان بازرسی در اجرای قانون هستند، گفت: باید از پرداخت حقوق و هر نوع وجهی به افراد بازنشسته مشمول قانون جلوگیری شود. 

رییس سازمان صدا و سیما مشمول قانون نیست

این عضو هیات نظارت بر صداو سیما در ادامه گفت: سازمان صدا و سیما شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان شده و در این سازمان یک سامانه به آدرس www.iriboffice.com وجود دارد که اسامی بازنشستگان صداوسیما بر روی سایت قرار می گیرد و همه این افراد نامشان به عنوان بازنشسته اعلام شده است ، بنابراین افراد بازنشسته شده و کسانی که در گذشته پس از بازنشستگی اعاده به کار شده اند مشمول این قانون قرار می گیرند البته رئیس سازمان صدا و سیما و هر پست دیگری که با مجوز مقام معظم رهبری و با حکم ایشان وجود دارد مشمول این قانون نیست. اما تعویق یا تمدید بازنشستگی در قانون وجود ندارد و همه کسانی که به بازنشستگی رسیده اند شامل این قانون می شوند.

قاضی زاده هاشمی گفت: اما سایرکارکنان و مدیران سازمان صدا و سیما، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه شورای امنیت ملی و حتی تشکیلات اداری شورای نگهبان مشمول این قانون است ضمن اینکه به غیر از نمایندگان مجلس سازمان های اداری وابسته به مجلس و معاونت های مجلس نیز مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان قرار دارند.

هرنوع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه ها قانونی نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه هر نوع به کارگیری بازنشستگان ممنوع است، گفت: افرادی که در مرحله بازنشستگی قرار دارند دستگاه ها باید احکام بازنشستگی آن ها را صادر کرده و از به کارگیری بازنشستگان پرهیز کنند.

شهردار تهران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان است

در ادامه سیدفرید موسوی نماینده تهران ، شمیرانات ، ری و اسلامشهر و رئیس فراکسیون جوانان در پاسخ به این سوال که آیا شهردار تهران نیز مشمول قانون  منع به کارگیری بازنشستگان می شود یا خیر، گفت: مجلس شورای اسلامی برای یک فرد به خصوص قانونی را تصویب نمی کند ضمن اینکه شان قانونی مجلس هم در این نیست که تنها برای یک فرد خاص قانون تصویب کنند بنابراین قانون برای تمامی دستگاه ها و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی است که شهردار تهران نیز مشمول این قانون می شود.

هیچ آیین نامه ای پیوست قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیست

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون منع به کارگیری بازنشستگان دستگاه های مشمول را تغییر نداده و فقط دایره استثنائات را کوچک تر کرده است لذا قانون واضح بوده و هیچ آیین نامه ای پیوست این قانون نخواهد بود، البته سال گذشته مجلس برای قانون منع به کارگیری بازنشستگان از استفساریه ای استفاده کرد و صراحتا اعلام کرد که افرادی که به واسطه انتخاب و انتصاب در مرحله بازنشستگی قرار گرفته اند مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شوند.

موسوی ادامه داد: برهمین اساس وزارت کشور در آن مقطع نامه ای به شورای شهر شیراز ارسال کرد و تاکید کرد که شهردار شیراز باید از سمت خود استعفا داده و مورد تایید قرار نمی گیرد ضمن اینکه در همان دوران شهردار بوشهر نیز با استناد به این قانون از سمت خود استعفا داد لذا قانون شفاف بوده و نیازی به تفسیر برای آن وجود ندارد ضمن اینکه رئیس مجلس هم به تمامی این موارد در صحن مجلس اشاره کردند.

اجرای قانون را نمی توان به دلایلی معطل گذاشت

وی با اشاره به اینکه برخی افراد در حال حاضر به اظهارنظرهای مختلفی در رسانه ها در خصوص این قانون مشغول هستند، افزود: اگر ابهامی وجود دارد می توان با استفساریه ابهامات را برطرف کرد اما در اجرای قانون نمی توان دستگاه ها را معطل نگه داشت و این شایسته نیست البته از زمان ابلاغ این قانون 60 روز به دستگاه ها فرصت داده شده تا بازنشستگان را از سمت های خود حذف کرده و افراد جوان را جایگزین آن ها کنند.

رئیس فراکسیون جوانان مجلس با بیان اینکه قوه قضاییه، مجلس و تمام نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند مشمول این قانون هستند، گفت: بهتر است در اجرای صحیح قانون اقدامات مناسب و شایسته انجام شود.

میزان مشخصی از افراد مشمول این قانون وجود ندارد

وی با بیان اینکه استانداران شامل این قانون می شوند، گفت: طبق اطلاعات به دست آمده 15 تا 16 نفر از استانداران مشمول این قانون می شوند البته هنوز اعداد و ارقام مشخصی از افراد مشمول این قانون به دست نیامده اما طبق برآورد اولیه دیوان محاسبات در برخی دستگاه ها 80 تا 90 نفر و در برخی تا 1600 نفر مشمول این قانون هستند. 

کمیسیون پزشکی اقدام به افزایش درصد جانبازی ایثارگران نمی‌کند

در ادامه زهرا سعیدی مبارکه در پاسخ به این سوال که برخی افراد برای ماندن در پست های خود به دنبال افزایش درصد جانبازی بوده و قانون برای این افراد چگونه تعریف شده است، گفت: بعید است که ایثارگران به دنبال افزایش درصدهای جانبازی باشند زیرا این کاری سخت و زمان بر بوده و کمیسیون پزشکی هم در این رابطه اقدام خلاف قانونی انجام نمی دهد بنابراین نمی توان پذیرفت که برخی بخواهند از این طریق در پست های خود باقی بمانند.

فدراسیون‌ها مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: تمام دل نگرانی ها و دغدغه ها در حال حاضر انتخاب افراد شایسته برای جایگزینی با افراد بازنشسته در دستگاه ها است، ضمن اینکه طبق ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 103 همین قانون سازمان بازرسی می تواند ورود کرده و با افراد متخلف در اجرای قانون برخورد کند، بر همین اساس فدراسیون ها نیز مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شوند.

دستگاه‌ها در اجرای قانون تخلف نکنند

در این نشست ناهید تاج الدین نیز با اشاره به اینکه دستگاه ها تا 24 آبان مهلت دارند داوطلبانه این قانون را اجرا کنند، گفت: از اعضای کمیسیون اجتماعی در پیگیری و اصلاح قانون همچنین از شورای نگهبان نیز برای تصویب نهایی این قانون تشکر دارم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم هیچ دستگاهی در اجرای قانون تخلف نکرده و برای ایجاد شرایط بهتر در حوزه اشتغال اجرای این قانون را با سرعت در دستورکار قرار دهند.

 

مطلب مرتبط:

قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام