اخبار اداری و استخدامی

سازمان اداری و استخدامی کشور متولی امر فرهنگ سازمانی در نظام اداری است

سازمان اداری و استخدامی کشور متولی امر فرهنگ سازمانی در نظام اداری است

نخستین نشست ستاد مرکزی راهبری و ارتقای فرهنگ سازمانی در دولت سیزدهم با حضور میثم لطیفی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، علاءالدین رفیع‌زاده؛ معاون نوسازی اداری، ابوطالب شفقت؛ معاون وزیر کشور، حسن زارعی‌متین؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران، عباس عباس‌پور؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمود اسلامی؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهلا سهرابی؛ رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی و محمد افکانه؛ مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی به عنوان نماینده وزارت علوم و نام‌وند؛ نماینده سازمان صداوسیما و فهیمه ربانی‌خواه؛ نماینده وزارت بهداشت، از اعضای ستاد مرکزی راهبری و ارتقای فرهنگ سازمانی، ۱۸ بهمن در سازمان اداری و استخدامی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر لطیفی در این نشست ضمن تبریک دهه مبارک فجر و ابراز امیدواری از رقم‌خوردن اتفاقات بزرگ در حوزه نظام اداری کشور گفت: متأسفانه همیشه آخرین چیزی که به آن توجه می‌شود، فرهنگ است؛ درحالی‌که به تعبیر حضرت آقا، فرهنگ اصالت دارد و اقتصاد و سیاست به تبع فرهنگ وجود دارند اما چون درگیری‌های متعددی در حوزه ساختار، بودجه، نیروی انسانی و غیره وجود دارد، نسبت به فرهنگ حساسیت لازم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سیاست‌های نظام اداری، اولین عبارت، فرهنگ سازمانی است. ما هرچه توفیق داریم، از توجه به فرهنگ است و هرچه کم‌توفیقی هست، ناشی از کم‌توجهی به آن است. ما نقاط قوتی در فرهنگ عمومی‌مان داریم که باید آن‌ها را در نظام اداری‌مان تقویت کنیم، از جمله فرهنگ محبت و مودت، فرهنگ حجاب و عفاف، فرهنگ دلسوزی و همدلی.

دکتر لطیفی سازمان اداری و استخدامی کشور را متولی امر فرهنگ سازمانی در نظام اداری خواند و گفت: تلاشمان این است که نشست‌های این ستاد را از این پس به طور منظم برگزار کنیم، چرا که با این همه، مسئله فرهنگ، از شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد.

وی به خرده‌فرهنگ‌های مخرب در نظام اداری اشاره کرد و گفت: خرده‌فرهنگ‌های مالکیت، چانه‌زنی، کم‌توجهی به بحث رضایت، عدالت و بهره‌وری از جمله خرده‌فرهنگ‌های مخرب و خطرناک هستند که باید در راستای اصلاح آن‌ها تلاش کنیم؛ اگر فرهنگ را اصلاح کنیم، می‌توانیم سرمایه اجتماعی را در کشور بازیابیم.

دکتر لطیفی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ سازمانی چند حوزه باید نقش ایفا کند، از جمله اینکه این ستاد می‌تواند تنظیم‌گر باشد، دستگاه‌ها باید تسهیل‌گر باشند و مدیران و مسئولان نیز باید عامل و مجری فرهنگ صحیح باشند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به عناصر دولت سیزدهم تأکید کرد: مردمی‌بودن، تحول‌خواهی، جوان‌گرایی و عدالت‌طلبی عناصری هستند که سیاست‌های دولت سیزدهم بر اساس آن‌ها انجام می‎‌شود، این عناصر، فرهنگ لازم خود را می‌خواهد و ما باید در این راه بکوشیم.

وی در پایان گفت: در دستگاه‌های اجرایی، اندیشکده‌ها و مجامع علمی دعوت می‌کنیم پای کار بیایند، فرهنگ چیزی نیست که ثمره اقداماتمان در آن را سریع ببینیم. باید در این حوزه تلاش کنیم تا مردم و همکارانمان طعم شیرین فرهنگ ایرانی- اسلامی را حس کنند. در این مسیر لازم است به تلقی دقیقی از فرهنگ و مفاهیم مشترک برسیم و همچنین مسائل، سناریوها و راه‌حل‌ها را مشخص کنیم.

در این نشست، همچنین به تشریح و تبیین نظام‌نامه فرهنگ سازمانی و ارائه گزارشی از وضعیت موجود پرداخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام