آییننامه اجرایی شورای برنامهریزی و توسعه استان (سال ۱۳۹۸)
آییننامه اجرایی شورای برنامهریزی و توسعه استان (تصویبنامه شماره ۲۹۰۱۸/ت۵۴۴۸۷هـ مورخ ۱۲/۳/۱۳۹۸ هیئت وزیران)
سازمان برنامه و بودجه کشور
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۳/۵ به پیشنهاد شماره ۱۲۵۸۲۳۱ مورخ ۱۳۹۶/۴/۱۷ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (الف) ماده (۳۱) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور -مصوب ۱۳۹۵- آیین نامه اجرایی شورای برنامه ریزی و توسعه استان را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی شورای برنامهریزی و توسعه استان
ماده۱- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کارمیروند:
الف – قانون: قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور – مصوب ۱۳۹۵ – .
ب – سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
پ – سازمان استان: سازمان مدیریت و برنامهریزی استان (سازمان برنامه و بودجه استان).
ت – شورا: شورای برنامهریزی و توسعه استان.
ث – دبیرخانه: دبیرخانه شورای برنامهریزی و توسعه استان.
ج – کارگروه: کارگروههای تخصصی ذیل شورای برنامهریزی و توسعه استان.
ماده ۲- ترکیب اعضای شورا براساس بند (الف) ماده (۳۱) قانون و وظایف و اختیارات شورا به شرح زیر است:
الف – وظایف و اختیارات مندرج در بند (ب) ماده (۳۱) قانون.
ب – بررسی و تصویب توزیع اعتبارات هزینهای استان به تفکیک دستگاه – برنامه، با پیشنهاد دبیر شورا براساس قوانین، مقررات و اسناد بالادستی.
پ – بررسی و تصویب سیاستها و اولویتهای تعیین پروژههای اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استان با پیشنهاد دبیر شورا.
ت – سایر وظایف محولشده از طرف هیأت وزیران درچهارچوب قوانین و مقررات و اسناد بالادستی.
ماده ۳- دبیرخانه شورا در سازمان استان مستقر است و وظایف آن به شرح زیر است:
الف – تهیه دستور کار و برنامه زمانبندی تشکیل جلسات شورا، مطابق تبصره (۵) بند (الف) ماده (۳۱) قانون با هماهنگی رییس شورا.
ب – ارسال تصمیمات شورا حداکثر ظرف یک هفته پس از تشکیل جلسه برای اعضا و دستگاههای اجرایی ذیربط استان.
پ – ارایه گزارشهای ارزیابی مستمر، پیگیری مصوبات شورا، تهیه گزارشهای فصلی و سالانه از عملکرد شورا و کارگروهها و ارسال آن به استاندار و اعضای شورا.
ت – بررسی پیشنهادهای کارگروهها و کمیته برنامهریزی شهرستانها و آمادهسازی آنها برای طرح و تصویب در شورا.
ث – پیگیری تهیه و هماهنگی برنامههای یکساله کارگروهها.
ج – سایر موارد ابلاغی از سوی شورا در چهارچوب قوانین و مقررات و اسناد بالادستی.
تبصره – مسئولیت هماهنگی، نظارت و پیگیری انجام وظایف و ارزیابی عملکرد شورا بر عهده سازمان خواهد بود.
ماده ۴- به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف شورا، کارگروههای تخصصی بهشرح زیر تشکیل میشود:
الف – کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایهگذاری.
ب – کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیطزیست.
پ – کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده.
ت – کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری.
تبصره۱- کارگروهها میتوانند با تصویب شورا، به تناسب موضوع گروهکاری ایجاد کنند.
تبصره۲- کلیه تصمیمات کارگروهها جنبه پیشنهادی دارد و پس از طرح و تصویب در شورا در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، لازمالاجرا است.
تبصره۳- با ابلاغ این آییننامه، ایجاد و برگزاری هرگونه کارگروه، ستاد، کمیته، کمیسیون، شورا و عناوین مشابه در موضوعات و وظایف شورا و کارگروههای ذیل آن توسط مقامات و دستگاههای اجرایی ملی و استانی به جز موارد مصرح در قوانین در سطح استان و شهرستان مجاز نخواهد بود.
ماده۵ – شرایط و نحوه تشکیل جلسات کارگروهها به شرح زیر است:
الف – اعضای کارگروه باید شخصاً در جلسات کارگروهها حضور یابند. در صورت غیبت موجه اعضای ثابت کارگروهها در جلسه، نماینده تامالاختیار با هماهنگی رییس کارگروه و معرفی کتبی در جلسه بدون حق رأی حضور مییابد.
ب – کارگروهها موظفند دو سازمان مردمنهاد مرتبط استانی را به عنوان عضو ناظر و دو نفر از افراد حقیقی (که حداقل یکی از آنها از بانوان باشد) را به عنوان صاحبنظر به پیشنهاد دبیر و تأیید کارگروه، به طور سالیانه انتخاب و به جلسات کارگروه دعوت کنند.
پ – دبیر کارگروه موظف است علاوه بر اعضای ثابت، از اعضای متغیرکارگروه بر حسب موضوع دستور کار و به تشخیص رییس کارگروه دعوت به عمل آورد. اعضای متغیر در جلسه دارای حق رأی هستند.
ت – در سایر موارد، شیوه عمل کارگروهها طبق روشهای مصوب شورا خواهد بود.
ماده ۶ – وظایف کارگروه اقتصادی ، اشتغال و سرمایهگذاری به شرح زیر است:
الف – ارایه برنامههایی برای اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی.
ب – پیگیری اجرای برنامههای مرتبط با امور اقتصادی و بخشهای صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، گردشگری و خدمات در چهارچ-وب برنامههای توسعه.
پ – ارایه پیشنهاد برای اجرای سیاستها و برنامههای مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی.
ت – ارایه برنامههای حمایت از جریانهای اقتصادی و رشد اقتصادی پایدار در سطح استان.
ث – ارایه پیشنهادها و راهکارهایی برای بهبود فضای کسب و کار در سطح استان.
ج – ارایه شیوههای افزایش تولید ناخالص داخلی استان.
چ – ارایه برنامههایی برای ترغیب و ترویج روشها و الگوهای تولید و مصرف پایدار در سطح استان.
ح – ارایه برنامههایی برای ارتقای معیشت و ظرفیتسازی اقتصادی خانوارهای استان.
خ – بررسی و ارایه پیشنهاد برای افزایش مشارکتهای مردمی در فعالیتهای اقتصادی.
د – پیگیری توسعه صادرات کالا و خدمات بخشهای مختلف صنعتی، تولیدی، معدنی، کشاورزی و خدماتی.
ذ – بررسی علل رکود یا توقف واحدهای تولیدی و صنعتی و ارایه راهکارهایی برای حل مشکل.
ر – بررسی، پیگیری و هماهنگی امور اصناف و تنظیم بازار کالا و خدمات در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ز – بررسی راهکارهای حمایت از ایجاد و توسعه تجارت الکترونیک.
ژ – پیگیری تهیه و اجرای الگوی کشت مناسب براساس آمایش سرزمین و عدم حمایت از تولید محصولات کشاورزی خارج از الگوی کشت.
س – پیگیری مصرف بهینه آب در بخشهای اقتصادی.
ش – بررسی روند خرید محصولات بخش کشاورزی و توسعه پوشش بیمه محصولات کشاورزی و دامی در چهارچوب قوانین و مقررات حمایتی.
ص – ارایه راهکارهایی برای توسعه صنایع دستی، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی و تنوعبخشی به اقتصاد روستایی و عشایری.
ض – ارایه سازوکارهایی برای بهرهگیری بیشتر از ظرفیتهای قانونی و اجرایی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و بازارچههای مرزی.
ط – ارایه برنامههایی برای توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی استان.
ظ – تسهیل فرایند تأمین، تجهیز و جذب منابع مالی و درآمدی مورد نیاز استان.
ع – تسهیل اجرای تصمیمات شوراهایعالی ذیربط از جمله شورایعالی اشتغال و شورایعالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی.
غ – ارایه برنامههایی برای حمایت از سرمایهگذاری در کارآغازیان (استارت آپها)، کسب و کارهای نوپا و دانشبنیان و توسعه کسب و کارهای جدید و کارآفرینی با همکاری کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیطزیست و کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری.
ف – بسترسازی ایجاد و توسعه برنامههای بلندمدت و میانمدت اشتغال به ویژه در مناطق کمتر توسعهیافته، روستایی و مرزی در چهارچوب برنامههای توسعه و اهداف توسعه پایدار.
ق – ارایه سازوکارهایی برای همسو کردن سرمایهگذاریها و اقدامات توسعهای نظام بانکی و بخشهای غیردولتی براساس اولویتهای اسناد توسعهای استان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ک – پیگیری و ارایه پیشنهاد در خصوص جذب سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصادی با توجه به مزیتهای نسبی و رقابتی به ویژه در مناطق روستایی و مرزی.
گ – بررسی و ارایه پیشنهاد به شورا برای رفع موانع مربوط به اشتغال با هماهنگی
سازمانهای مرتبط از جمله بانکها، ادارهکل تأمین اجتماعی و ادارهکل امور مالیاتی.
ل – بررسی وضعیت و نظارت بر بازار کار استان و ایجاد بانک اطلاعاتی متقاضیان کار و استفاده از آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی در سطح استان و ارایه راه حل برای کاهش بیکاری.
م – ارایه برنامههای پیشنهادی برای حمایت از رسته فعالیتهای اولویتدار با رعایت تصمیمات شورایعالی اشتغال و اسناد آمایش سرزمین.
ن – بررسی و پیشنهاد نیازهای آموزشی مهارتی و فنی و حرفهای بخش دولتی و مراکز غیردولتی متناسب با نیازهای بازار کار.
ماده ۷- اعضای کارگروه اقتصادی ، اشتغال و سرمایهگذاری عبارتند از:
الف – اعضای ثابت:
۱- استاندار (رییس)
۲- رییس سازمان استان (دبیر)
۳- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری
۴- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان
۵ – مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان
۶ – مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان
۷- مدیرکل امور مالیاتی استان
۸ – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان
۹- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان
۱۰- مدیرکل آموزش و پرورش استان
۱۱- مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری
۱۲- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان
۱۳- دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان
۱۴- رییس اتاق تعاون استان
۱۵- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان
۱۶- رییس اتاق اصناف استان
۱۷- رییس شورای اسلامی استان
۱۸- یکی از رؤسای دانشگاههای دولتی مرکز استان به انتخاب رییس شورا
۱۹- ناظر یا مدیرکل گمرک استان
۲۰- مدیرکل بهزیستی استان
۲۱- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان
۲۲- رییس سازمان بسیج سازندگی استان
۲۳- رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان.
ب – اعضای متغیر:
۱- مدیرکل اطلاعات استان
۲- مدیرکل راه و شهرسازی استان
۳- مدیرکل استاندارد استان
۴- فرماندار شهرستان حسب مورد
۵ – رییس پارک علم و فناوری استان
۶ – مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان
۷- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقهای استان
۸ – مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی (در صورت وجود)
۹- مدیرکل شیلات استان (برای استانهای ساحلی)
۱۰- مدیرکل بنادر و دریانوردی استان (در صورت وجود)
۱۱- رؤسای بانکهای استان حسب مورد.
ماده ۸ – وظایف کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیطزیست به شرح زیر است:
الف – بررسی و ارایه پیشنهاد در خصوص طرحهای توسعه عمران منطقهای، ناحیه ای، روستایی و شهری، طرحهای مجموعههای شهری، طرحهای بهسازی، نوسازی و مرمت بافتهای قدیمی و فرسوده، تبدیل روستا به شهر، طرحهای ساماندهی عشایر و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین، اسناد توسعه استان و الزامات پدافند غیرعامل به مراجع قانونی ذیربط.
ب- تسهیل اجرای تصمیمات شوراهای عالی ذیربط از جمله شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.
پ – بررسی و ارایه پیشنهاد در خصوص برنامههای توسعه استان در حوزههای زیربنایی.
ت – بررسی و ارایه سازوکارهای لازم برای انجام وظایف مرتبط با اجرای آییننامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها.
ث – بررسی راهکارهای افزایش مشارکتهای مردم و سازمانهای مردمنهاد در راستای توسعه زیرساختی شهرها، روستاها و مناطق عشایری استان.
ج – ارایه پیشنهادهایی برای ارتقای زیرساختهای مقاوم و پیگیری تحقق روستاها و شهرهای پایدار و تابآور.
چ – پیگیری ارتقای دسترسی به آب سالم و سامانه جمعآوری و تصفیه فاضلاب در سطح استان و بررسی و ارایه سازوکارهای نحوه بهرهبرداری و حفاظت از منابع پایه به ویژه آب در بخشهای اقتصادی.
ح – بررسی مسایل و مشکلات روستاییان و عشایر و ارایه پیشنهادهایی برای راهبری توسعه روستایی و ساماندهی عشایر.
خ – بررسی و پیشنهاد برنامههای توانمندسازی دهیاران و بهرهگیری از ظرفیت آنها در پیشبرد امور توسعه روستاها.
د – بررسی و پیگیری طرحهای مدیریت بحران و حوادث طبیعی.
ذ – ارایه راهکارهایی برای توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی (از قبیل بین شهری، شهری، روستایی، ریلی و هوایی) و ارتقای وضعیت ایمنی راهها.
ر – بررسی برنامههای بهینهسازی مصرف انرژی و ارایه سازوکارهایی برای توسعه ظرفیتهای ایجاد انرژیهای نو و تجدیدپذیر.
ز – بهرهبرداری از ظرفیت شورای فنی استان در پیشبرد امور مرتبط.
ژ – پیگیری انتقال صنایع آلاینده و مزاحم به خارج از شهرها و سکونتگاهها.
س – بررسی و ارایه پیشنهاد در خصوص برنامههای توسعه کمی و کیفی مسکن و زیرساختهای مناطق شهری و روستایی و عشایر.
ش – بررسی و پیشنهاد در خصوص برنامه آمایش و سند چشمانداز استان.
ص – بررسی برنامههای توسعه میانمدت استانی، شهرستانی، طرحهای توسعه ناحیهای و طرحهای منظومه روستایی از منظر ملاحظات آمایشی، محیطزیستی و اهداف توسعه پایدار و نظارت بر چگونگی اجرای آنها.
ض – تسهیل اجرای برنامهها و سیاستهای اجرایی شورایعالی آمار و شورایعالی آمایش سرزمین.
ط – بررسی و ایجاد هماهنگی آمارهای ثبتی دستگاههای اجرایی استان.
ظ – بررسی و پیشنهاد شاخصها و اولویتهای آماری مورد نیاز برنامههای توسعه استان.
ع – بررسی و ارایه تدابیر لازم برای تهیه نقشههای اصلی سامانه اطلاعات جغرافیایی ( GIS ) و دادههای مکانی استان و بهروزرسانی آن.
غ – پیشنهاد سیاستها و راهکارهای لازم برای کاهش نابرابری و توسعه متعادل استان و پایش تحقق آنها.
ف – بررسی مباحث مرتبط با انطباق توسعه محدوده و حریم شهرها و روستاها در چهارچوب سند آمایش سرزمین.
ق – بررسی و نظارت بر حفاظت از محیطزیست و منابع طبیعی و پیشنهاد راهکارهایی برای اجرای برنامه مدیریت سبز در سطح استان.
ک – بررسی برنامههای مورد نیاز برای ایجاد تعادل در نظام سکونتگاهی و استقرار جمعیت و فعالیت در استان در پیوند با اسناد فرادست.
گ – بررسی و ارایه راهکارهای توانمندسازی و ظرفیتسازی نهادی و انسانی برای تحقق اهداف توسعه پایدار.
ل – بررسی و پیگیری تحقق اهداف و ارتقای شاخصهای توسعه پایدار در پهنه استان براساس دیدگاههای برنامهریزی منطقهای.
م – بررسی و تسهیل ارتقای زیستبوم (اکوسیستم) و حفاظت از تنوع زیستی در پهنه استان.
ن – بررسی و ارایه راهکارهای مقابله با پدیده بیابانزایی، گرد و غبار و ریزگردها.
و – بررسی و ارایه راهکارهای برنامهریزی یکپارچه سرزمینی و ساماندهی فضایی استان.
ه- – راهبری زیرساخت دادههای مکانی ( SDI ).
ی- پیگیری اجرای طرحهای آمایشی مصوب استان و بررسی سیاستهای ارتقای دسترسی به انرژیهای پاک و مقرون بهصرفه در سطح استان.
ماده ۹- اعضای کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیطزیست عبارتند از:
الف – اعضای ثابت:
۱- استاندار (رییس)
۲- مدیر کل راه و شهرسازی استان (دبیر)
۳- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری
۴- رییس سازمان استان
۵ – رییس سازمان جهادکشاورزی استان
۶ – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان
۷- مدیرکل حفاظت محیطزیست استان
۸ – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان
۹- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان
۱۰- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان
۱۱- نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به انتخاب وزیر
۱۲- یکی از شهرداران استان به انتخاب رییس کارگروه
۱۳- مدیرعامل شرکت گاز استان
۱۴- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقهای استان
۱۵- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان
۱۶- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان
۱۷- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان
۱۸- مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری
۱۹- مدیرکل هواشناسی استان
۲۰- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان
۲۱- رییس شورای اسلامی استان.
ب – اعضای متغیر:
۱- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان
۲- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان
۳- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان
۴- مدیرکل ثبت احوال استان
۵ – مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان
۶ – مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی استان
۷- مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان
۸ – مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان
۹- مدیرکل امور عشایر استان (در موضوعات مرتبط)
۱۰- مدیرکل امور روستایی و شوراهای استان
۱۱- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان
۱۲- مدیرکل استاندارد استان
۱۳- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان
۱۴- مدیرکل بنادر و دریانوردی استان (استانهای ساحلی)
۱۵- فرماندار شهرستان حسب مورد
۱۶- دهیار یکی از روستاهای استانی به انتخاب رییس کارگروه
۱۷- یکی از رؤسای دانشگاههای دولتی مرکز استان به انتخاب رییس شورا.
ماده ۱۰- وظایف کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده به شرح زیر است:
الف – تسهیل اجرای تصمیمات شوراهایعالی از جمله شورای اجتماعی کشور و شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی.
ب – بررسی و ارایه راهکارهای شناسایی کانونهای آسیبپذیر اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی و آثار ناشی از آن.
پ – بررسی و پیشنهاد برای بازیابی هویت ملی و مذهبی و ارتقای خودباوری در نسل جوان.
ت – بررسی و ارایه سازوکارهایی برای تحکیم بنیان و حمایت از نهاد خانواده.
ث – بررسی مسایل و مشکلات و نیازهای بانوان و جوانان و بهبود شاخصهای ذیربط.
ج – بررسی و ارایه راهکارهای حمایت از غنیسازی اوقات فراغت به ویژه برای جوانان و بانوان.
چ – بررسی و نظارت بر حسن انجام پیوستهای فرهنگی، اجتماعی و سلامت برای طرحهای بزرگ توسعهای استان.
ح – بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای لازم برای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی و حل مسایل و مشکلات مربوط به آن.
خ – بررسی و برنامهریزی حفظ و بهرهبرداری از بناهای دارای ارزش فرهنگی – تاریخی و صیانت از میراث معنوی.
د – بررسی و ارایه راهکارهای ساماندهی مراکز فرهنگی.
ذ – بررسی و ارایه راهکارهای ارتقای سرمایه اجتماعی و مشارکتهای مردمی.
ر – همکاری با شوراهای متولی امور فرهنگی و اجتماعی.
ز – هماهنگی برای فراهم نمودن زمینههای لازم در کاهش نابرابریهای جنسیتی در سطح استان.
ژ – بررسی و ارایه راهکارهای ارتقای شاخصهای رفاه و توسعه اجتماعی و فرهنگی استان.
س – برنامهریزی و ارایه راهکارهای فقرزدایی و کاهش فقر.
ش – بررسی و ارایه راهکارهای تشویق و توسعه بیمههای اجتماعی در مناطق محروم بهویژه روستایی و عشایری.
ص – بررسی و ارزیابی روند تغییرات شاخصهای توسعه روستایی.
ض – تسهیل اجرای تصمیمات شوراهای مرتبط از جمله شورایعالی سلامت و امنیت غذایی.
ط – بررسی و ارایه راهکارهای ارتقای سبک زندگی سالم و سلامت و امنیت غذایی.
ظ – بررسی و ارایه راهکارهای سلامت جسمی در گروه سنی کودکان و نوجوانان بهویژه دختران و راههای بهبود آن.
ع – بررسی راههای پیشگیری از عفونت و بیماریهای نوپدید و مهار آنها.
غ – بررسی و پیشنهاد برنامههایی برای رصد و پایش سلامت جسمی و روانی گروههای سنی مختلف.
ف – بررسی و ارایه راهکارهای تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی و ارتقای کیفیت بیمه سلامت استان در ابعاد مختلف و اولویتهای آن با توجه به نیازهای شهرستانها و استان.
ق – بررسی و ارایه راهکارهای الگوی نظارت بر بهداشت محیط، نظافت عمومی و واپایش (کنترل) مواد غذایی و بهداشتی.
ک – پیشنهاد اصلاح طرح گسترش شبکه بهداشت و درمان استان با توجه به تحولات جمعیتی.
گ – بررسی و ارایه راهکارهای حمایت از بخش غیردولتی و جلب مشارکت در بخش بهداشتی و درمانی.
ل – بررسی و ارایه سازوکار واگذاری امور تصدیگری دستگاههای دولتی به بخش غیردولتی در امور ذیربط.
م – بررسی و ارایه راهکارهای حمایت از توسعه گردشگری سلامت.
ن – بررسی و ارایه راهکارهای حمایت از توسعه تولید و مصرف محصولات سالم.
و – نظارت بر اجرای استانداردهای غذا و دارو.
ماده۱۱- اعضای کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده عبارتند از:
الف – اعضای ثابت:
۱- استاندار (رییس)
۲- مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری (دبیر)
۳- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار
۴- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان و در صورت تعدد به انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۵ – رییس سازمان استان
۶ – مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری
۷- مدیرکل آموزش و پرورش استان
۸ – مدیرکل اطلاعات استان
۹- مدیرکل حفاظت محیطزیست استان
۱۰- مدیرکل ورزش و جوانان استان
۱۱- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان
۱۲- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان
۱۳- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
۱۴- مدیرکل استاندارد استان
۱۵- مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان
۱۶- مدیرکل بهزیستی استان
۱۷- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان
۱۸- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان
۱۹- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان
۲۰- رییس سازمان جهادکشاورزی استان
۲۱- مدیرکل دامپزشکی استان
۲۲- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان
۲۳- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان
۲۴- دادستان مرکز استان
۲۵- مدیرکل بیمه سلامت استان
۲۶- یکی از رؤسای دانشگاههای دولتی مرکز استان به انتخاب رییس شورا
۲۷- رییس شورای اسلامی استان
۲۸- فرمانده ناحیه انتظامی استان
۲۹- فرمانده منطقه مقاومت بسیج استان.
ب – اعضای متغیر:
۱- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان
۲- مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان
۳- مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان
۴- مدیرکل تأمین اجتماعی استان
۵ – مدیرکل ثبت احوال استان
۶ – مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان
۷- مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان
۸ – مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان
۹- روستاییان و عشایر استان
۱۰- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان
۱۱- فرماندار شهرستان حسب مورد
۱۲- شهردار مرکز استان
۱۳- رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان
۱۴- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان
۱۵- مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح استان.
ماده۱۲- وظایف کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری به شرح زیر است:
الف – تسهیل اجرای تصمیمات شوراهایعالی مرتبط از جمله شورایعالی آموزش و پرورش، شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی.
ب – هماهنگی و ایجاد ارتباط بین دستگاهها و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی با مراکز تولیدی و صنعتی و بهرهگیری از توانمندیها و ظرفیتهای تخصصی آنها برای توسعه و ارتقای کیفی تولیدات داخلی.
پ – بررسی و ارایه راهکارهای حمایت از توسعه و ارتقای مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شهرکهای فناوری و شرکتهای دانشبنیان و کسب و کارهای نوپا و دانشبنیان با همکاری کارگروه امور اقتصادی، اشتغال و سرمایهگذاری.
ت – تمهید راهکارهایی برای بهرهگیری از توانمندیها و ظرفیتهای تخصصی سازمانها به ویژه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، تشکلها و انجمنهای صنفی در جهت رفع نیازهای پژوهشی استان و کشور.
ث – تمهید برنامههایی برای حمایت از تولید علم و فناوری و عرضه نوآوری در استان.
ج – بررسی و ارایه راهکارهای تشویق و توسعه استفاده از فناوری اطلاعات در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.
چ – هماهنگی و نظارت بر ایجاد بانکهای اطلاعاتی طرحهای پژوهشی استان به منظور ارتقای همافزایی،کاهش هزینهها و جلوگیری از اجرای پژوهشهای غیرضروری و تکراری.
ح – بررسی و ارایه پیشنهاد اولویتهای پژوهشی استان و جهت دادن و هدایت اعتبارات تحقیقاتی کلیه دستگاههای اجرایی به سمت آن.
خ – پیگیری توسعه ارتباط متقابل با مراکز علمی و پژوهشی خارج از کشور.
د – پایش و پیگیری وضعیت کمی و کیفی مراکز آموزشعالی در استان.
ذ – تمهید برنامههایی برای حمایت از تجاریسازی ایدهها، نوآوریها، اکتشافات و اختراعات.
ر – اتخاذ سیاستهایی برای انطباق رشتههای تحصیلی مراکز آموزشعالی متناسب با مزیتهای منطقهای و نیازهای بازار کار استان.
ز – بررسی راههای توسعه فضاها و تجهیزات آموزشی و غیرآموزشی.
ژ – بررسی و ارایه راهکارهای توسعه مشارکت بخش غیردولتی در امور مربوط.
س – بررسی و ارایه پیشنهاد اولویتهای نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی استان به تفکیک بخشهای اقتصادی در تمامی سطوح علمی بر اساس آمایش سرزمین.
ش – بررسی و ارایه پیشنهاد در زمینه توسعه مشارکت بهرهبرداران و نظامهای حرفهای و کلیه ذینفعان آموزشهای مهارتی در مراحل مختلف.
ص – همکاری در تدوین و زمینهسازی برای استقرار چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی در استان.
ض – پایش و پیگیری پوشش کامل تحصیلی در مقاطع مختلف با تاکید بر مناطق روستایی و محروم.
ط – پیگیری توسعه آموزشهای مهارتی و کاربردی.
ظ – تمهید برنامههایی برای تجلیل از چهرههای برتر پژوهشی و فناوری.
ماده۱۳- اعضای کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری عبارتند از:
الف – اعضای ثابت:
۱- استاندار (رییس)
۲- رییس سازمان استان (دبیر)
۳- یکی از رؤسای دانشگاههای دولتی مرکز استان به انتخاب رییس شورا
۴- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان و در صورت تعدد با معرفی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۵ – مدیرکل آموزش و پرورش استان
۶ – مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان
۷- مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان
۸ – رییس جهاد دانشگاهی استان
۹- مدیرکل استاندارد استان
۱۰- رییس پارک علم و فناوری استان
۱۱- مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان
۱۲- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان
۱۳- مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری.
ب – اعضای متغیر :
۱- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان
۲- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان
۳- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان
۴- مدیرکل حفاظت محیطزیست استان
۵ – مدیرکل هواشناسی استان
۶ – رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان
۷- رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان
۸ – رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد استانی
۹- رییس بنیاد ملی نخبگان استان
۱۰- رییس خانه صنعت، معدن و تجارت.
۱۱- فرماندار شهرستان حسب مورد
ماده ۱۴- در اجرای بند (ج) ماده (۴۴) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، کمیته برنامهریزی شهرستان با ترکیب و وظایف و اختیارات مندرج در بند یادشده تشکیل میشود.
تبصره- شورای برنامهریزی و توسعه استان میتواند وظایفی را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط به کمیته برنامهریزی شهرستان محول نماید.
معاون اول رئیسجمهور – اسحاق جهانگیری
سوابق قبلی (منسوخ):
– آیین نامه اجرایی شورای برنامه ریزی و توسعه استان