آزمون تعیین صلاحیت
سامانه جمع‌نویسی

معرفی پروژه سامانه جمع‌نویسی اندیشکده شفافیت برای ایران

معرفی پروژه سامانه جمع‌نویسی اندیشکده شفافیت برای ایران

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، حداقل ۸۰ درصد مواد اقتصادی قانون برنامه‌ی پنجم توسعه دارای اشکال قانون‌نویسی هستند. اشکالاتی که هر کدام به تنهایی می‌توانند اهداف مدنظر قانون‌گذار را خدشه‌دار نمایند و عملا قانون را در کتاب‌ها مدفون نمایند. البته این اشکال ناشی از عدم علم قانون‌گذار نیست بلکه فرآیند‌های قانون‌نویسی در کشور بسیار بسته بوده و از مشارکت مردم و نخبگان جامعه محروم است. از معایب این فرآیند سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم مسئولیت‌پذیری افراد حاضر در جلسات مشورتی
  • نظارت‌پذیری بسیار محدود
  • بهره‌گیری محدود از دانش (تجارب) توزیع شده میان افراد مختلف
  • دشواری در اعمال نظر ذی‌نفعان مختلف یک مسئله
  • دسترسی محدود به ایده‌های نوین و ساختار شکن

جمع‌سپاری قانون‌نویسی (Crowd Law) مفهوم جدیدی است که پا به عرصه قانون‌گذاری گذاشته است و می‌تواند زمینه‌ساز تحول در قانون‌نویسی شود. این فرآیند که به نوعی مکمل فرآیند سنتی گذشته است پای مردم و نخبگان را به عرصه قانون‌نویسی باز نموده و از مشارکت مردم استفاده کرده تا بتواند بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را حاصل نماید.

اندیشکده شفافیت برای ایران در تلاش بوده تا با استفاده از خرد جمعی سامانه‌ای را مبتنی بر تجربیات موفق بین‌المللی توسعه دهد که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کیفیت قوانین باشد. محصول این پروژه قرار است یک سامانه با عنوان «جمع‌نویسی» باشد که در دسترس عموم قرار گیرد. جمع‌‌نویسی بستری را فراهم می‌کند که عموم مردم بویژه ذی‌نفعان و عالمان بتوانند در فرآیند تهیه‌ی پیش‌نویس متون قانونی کشور مشارکت کنند، بستری که به طور جدی زمینه‌ی ارتقاء و اشکال‌زدایی از متون قانونی کشور عزیزمان، ایران را فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام