اندیشه‌های حقوقی

حقوق معوقه | نحوه مطالبه و محاسبه حقوق معوقه

اگر حقوق معوقه را جز چالشی‌ترین مباحث حقوق و دستمزد ایران بدانیم، اشتباه نکرده‌ایم. اکثر کارگران و کارکنان شرکت‌های خصوصی و دولتی با حقوق معوقه آشنا هستند. زمانی که شما برای یک شرکت کار می‌کنید، طبیعتا بر اساس ضوابط و قوانین اداره کار بایستی حقوق و دستمزد خود را به صورت کامل دریافت کنید.

معمولا در قراردادهای کاری، مبلغ، زمان پرداخت و نحوه پرداخت درج می‌شود.حال اگر کارفرمایی به هر دلیلی از پرداخت حقوق سرباز زند، این مبلغ پرداخت نشده، همان حقوق معوقه است.

آیا کارفرما می‌تواند از پرداخت حقوق، اجتناب کند؟

خیر. بر اساس قوانین کار ایران، هیچ کارفرمایی نمی‌تواند از پرداخت حقوق کارکنان فرار کند. به عبارت دیگر همه کارفرمایان موظف هستند در موعد مقرر و بر اساس قرارداد همکاری، نسبت به پرداخت حقوق کارکنان خود اقدام کنند.

چطور می‌توان حقوق معوقه را مطالبه کرد؟

اداره کار، مرجع همه موارد مرتبط با کارکنان و کارفرمایان است. فرمول محاسبه اضافه کاری، حداقل حقوق، حق بیمه و قوانین مرتبط با حقوق معوقه بر اساس قوانین این اداره مشخص می‌شود. در صورت عدم پرداخت حقوق و برای مطالبه کردن حقوق معوقه نیز باید به اداره کار مراجعه کرد. 

البته پیشنهاد می‌کنیم پیش از مراجعه به اداره کار، ابتدا از طریق گفتگو و مذاکره با کارفرما، بحث حقوق معوقه را مطرح کنید.

در حقیقت مراجعه به اداره کار زمانی بایستی صورت بگیرد که امکان حل مساله و دریافت حقوق به صورت دوستانه و به دور از چالش فراهم نیست. در غیر این صورت حضور در هیئت‌های کار و تنظیم شکایت، تنها راه حل دریافت حقوق معوقه است. پیشنهاد می‌کنیم اگر با قوانین و مقررات مربوط به حقوق آشنا نیستید، حتما سری به صفحه آموزش حقوق و دستمزد ، بزنید و مقاله کاملی که برای شما تهیه کرده‌ایم را مطالعه بفرمایید.

نحوه محاسبه حقوق معوقه؛ قوانین چه می‌گویند؟

بسیاری از کارکنان در خصوص نحوه محاسبه حقوق معوقه، سوالات و ابهامات زیادی دارند. یکی از رایج‌ترین این سوالات نحوه محاسبه حقوق معوقه است. به صورت کلی نحوه پرداخت حقوق معوقه مانند حقوق عادی است. به عبارت دیگر به حقوق معوقه، دیرکرد یا درصد اضافی تعلق نمی‌گیرد. برای مثال فرض کنید کارگری در سال ۱۳۹۶ به مدت سه ماه در کارگاهی با حقوق دریافتی ۲ میلیون تومان مشغول به کار بوده است و در حال حاضر ۶ ماه حقوق معوقه طلبکار است. اگر کارفرما قصد پرداخت حقوق وی را داشته باشد، بایستی همان ۶ میلیون تومان را پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام