آزمون تعیین صلاحیت
اندیشه‌های حقوقیدانلود

جدول مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱

جدول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱

بر اساس مصوبات قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (میزان معافیت ماهانه ۵۶ میلیون ریال و معافیت سالانه ۶۷۲ میلیون ریال)

محاسبات این جدول بر اساس مصوبات مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ جهت محاسبه معافیت مالیات حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ و به‌منظور تشریح بیشتر آن صورت گرفته است.

تهیه و تنظیم: مهرزاد رحیمی دانش

برای بزرگنمایی بیشتر بر روی عکس کلیک کنید

جدول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱
جدول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱

توضیح جدول به زبان ساده+ مالیات حداقل‌بگیران قانون کار:

طبق جدول، سقف معافیت مالیات بر درآمد سالانه ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی در سال ۱۴۰۱، دریافتی ماهانه هر نفر تا سقف ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، از پرداخت مالیات معاف است.

ما به تفاوت حداقل دریافتی در سال برابر با ۶۸ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان (ماهانه ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) با سقف معافیت مالیاتی در سال برابر با ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (ماهانه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) نشان می‌دهد که مبلغ ۹۴۸ هزار تومان از حقوق دریافتی یک کارگر در طول یکسال مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

بنابراین یک کارگر با حداقل حقوق دریافتی (۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) مشمول پرداخت نرخ ۱۰ درصدی مالیات است. بنابراین، با لحاظ نرخ ۱۰ درصدی نسبت به مبلغ ۹۸۴ هزار تومانی مشمول مالیات در یکسال، این کارگر در هر ماه باید ۷/۹۰۰ تومان مالیات بپردازد:

۶۸/۱۴۸/۰۰۰-۶۷/۲۰۰/۰۰۰ : = ۹۴۸/۰۰۰
۹۴۸/۰۰۰ × ۱۰٪ / ۱۲ ماه = ۷/۹۰۰ تومان مالیات ماهانه

به عنوان مثال، اگر مجموع پرداختی مشمول مالیات یک کارگر ۷ میلیون تومان شد، در ابتدا آستانه معافیت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از آن کسر می‌شود، باقی مانده آن در نرخ مصوب ضرب شده و میزان مالیات پرداختی او مشخص می‌شود. این مبلغ نیز قبل از اینکه حقوق کارگر به حساب او واریز شود، از آن کسر می‌شود.

مستند قانونی:

مطابق بند (۵) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱: سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات­‌های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می­شود.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و  فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می‌­باشد:

۱-۵- نسبت به مازاد ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ده­ درصد (۱۰%)

۲-۵- نسبت به مازاد یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، پانزده درصد (۱۵%)

۳-۵- نسبت به مازاد سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، بیست درصد (۲۰%)

۴-۵- نسبت به مازاد چهارمیلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰%) میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات­های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه به مبلغ سیصد و نود و شش میلیون (۳۹۶,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می‌­شود.

بیشتر ببینید: موارد معافیت پیش‌بینی شده در مصوبات بودجه سال ۱۴۰۱

25 دیدگاه

  1. رای دیوان عدالت اداری قانون نیست که بخشنامه بشه. رای دادگاه و لازم الاجراست و مشمول همه ادارات از جمله ادارارت دولتی اعم از سازمان برنامه و بودجه و دیگر اداراته. این رای اجرا شده و در حال حاضر هیچ کارگاه، کارخانه یا ارگانی حق کسر مالیات از این مبالغ رو نداره. اگر اداره ای داره از حقوق کارکنانش کم میکنه حق اعتراض دارید. ضمنا عبارت درست مالیات بر درآمده نه مالیات خالی. حق مسکن و بن خواروبار جزء مخارجه نه درآمد. بنابراین مشمول مالیات بر درآمده. مالیات بر خرید یا همون مالیات بر ارزش افزوده موقع خرید باید پرداخت بشه نه دریافت وجه نقد به عنوان کمک هزینه. بن کالا و مسکن هم کمک هزینه برای پرداخت بخشی از مخارج روزانه یا ماهانه یک شخصه که مالیاتش موقع پرداخت خود بخود کسر میشه.

  2. همه نظرات را دیدم ظاهرا هیچ مطلبی از معافیت مالیاتی 7 درصد حق بیمه سهم بیمه شده از مالیات حرفی نزدن یا این 7 درصد هم مشمول مالیات شده یا اصلا بیمه نیستن .
    ابتدا( مبلغ کل حقوق و مزایا ) – ( 7 درصد حق بیمه سهم کارمند) = باقیمانده
    باقیمانده – 5600000 ریال = باقیمانده ضرب در نرخ مصوب

  3. سلام دوستان رای دیوان عدالت برای معاف بودن حق مسکن و بن خواروبار برای یک مورد بوده است این رای کلی داده نشده است و اصلا هنوز خود اداره مالیاتی این رای را قبول نکرده است. من بندرعباس زندگی میکنم اداره مالیاتی اینجا این رای را قبول نمیکند باید برای این آیتم ها مالیات پرداخت شود . اگر الان از کارکنان کسر نشه بعدا از خود شرکت ها گرفته میشه

  4. اینطور که معلومه همه را باید کارفرما پرداخت کند چون وقتی لیست حقوق را رد میکنی باید فیش مالیات را نیز پرداخت کنی پس دولت هیچ کمکی نکرده به کارفرما .کارفرما نیز باید از تعداد کارگرهای خود کم کند تا تو این بازار بتونه ادامه بده

  5. سلام متاسفانه بر اساس متن قانون بودجه سال 1401 کلیه پرداختی ها مشمول مالیات می باشد.
    و کمک هزینه مهد و بن و … نیز در سال 1401 مشمول مالیات خواهد بود.

  6. هر مبلغ واریزی بحساب کارمند مشمول مالیات هست بجز کمک هزینه مهدکودک و غذا و ایاب ذهاب . در این بین فقط حق اولاد تکلیفش مشخص نیست که مشمول میشه یا نه .

  7. چرا اطلاعات اشتباه می‌دید مطابق رای دیوان عدالت اداری از دی ماه سال 1400 به حق بن مسکن و خواروبار و… مالیات تعلق نمی‌گیرد، یعنی شما باید ابتدا مبلغ 15 میلیون ریال بن مسکن و خواروبار رو از دریافتی ماهانه کارگر کسر کنید و بعد ببینید مشمول مالیات بر درآمد حقوق می‌شه یا نه، از سایت شما توقع نداشتم واقعا

    1. قانون بودجه میگه مالیات حقوق امسال شامل تمامی مزایا هم میشه
      چون قانون بودجه به رای دیوان ارجهیت داره پس مالیات به کل حقوق دریافتی به جز حق ماموریت تعلق میگیره

  8. ۷۹ هزار تومن بیشتر از ۵میلیون ششصد هزارتومن مالیات ۱۰ درصدش ماهانه ۷۹۰۰ تومن میشه نه نود هشت هزار چهار صد تومن . یکم سواد بد نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام