بودجه ۱۴۰۰

پیشنهاد اصلاحیه برای تسریع در تصویب اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰

اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور

خبر فوری: لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد


شناسنامه قانون | 202012102333787179

گام مجلس برای تسریع در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰

نمایندگان مجلس امروز با یک فوریت اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس برای نحوه بررسی لایحه بودجه در نوبت دوم موافقت کردند در صورت تصویب نهایی این طرح، بررسی لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ تنها ۱۰ روز در مجلس زمان خواهد برد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و اموربین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مشهد و کلات در مجلس به عنوان طراح این طرح گفت: امسال در موضوع لایحه بودجه مشکلی ایجاد شد که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم تا از فرصت به درستی استفاده کرده و مشکل را برای کشور کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امسال کلیات لایحه بودجه با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق بودجه رأی لازم را در صحن علنی کسب نکرد و رد شد. دولت ابتدا از قبول ارجاع لایحه به مجلس خودداری کرد اما در نهایت پذیرفت که لایحه را با اصلاحات به مجلس تقدیم کند. مسله اینجاست که لایحه جدیدی که دولت وعده آن را داده است چگونه در مجلس بررسی شود. تفسیر هیأت رئیسه از آیین‌نامه کنونی مجلس این است که لایحه مذکور به عنوان مورد جدید تلقی شود و مانند لایحه اول بودجه ترتیبات ۴۵ روزه را طی کند تا به صحن علنی برسد.

وی توضیح داد: اگر دولت لایحه را تقدیم کند ما به لحاظ زمانی نمی‌توانیم ترتیبات ۴۵ روزه را طی کنیم بنابراین می‌خواهیم آیین‌نامه را به گونه‌ای بازنگری کنیم که در نوبت دوم بررسی لایحه بودجه ترتیبات ۴۵ روزه نیاز نباشد و این ترتیبات صرفاً برای لایحه‌ای در نظر گرفته شود که ۱۵ آذر تقدیم مجلس شده باشد. بنابراین اگر به دلایلی مانند آنچه امسال رخ داد بازه زمانی لازم برای طی کردن ترتیبات ۴۵ روزه وجود نداشته باشد، ترتیبات ۱۰ روزه‌ای پیش‌بینی شده که حقوق نمایندگان نیز در آن لحاظ شده، این ترتیبات با قید دو فوریت ارائه شده است تا ظرف ۷۲ ساعت در کمیسیون آیین‌نامه بررسی و برای تصویب به صحن علنی ارجاع شود.

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا بودجه سال آینده که سال حساسی است به مشکل برنخورد و سند بودجه برای کشور فراهم شود.

پس از سخنان وی نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۰ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح الحاق یک بند به قانون آیین نامه داخلی مجلس با ۱۲۱ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است در ابتدا دو فوریت طرح مذکور به رأی گذاشته شد، از آنجایی که اصلاح آیین‌نامه نیاز به دو سوم آرای نمایندگان را دارد، دو فوریت اصلاح آیین‌نامه در خصوص بررسی لایحه بودجه با ۱۱۸ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه تصویب نشد.

خبر مورخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

دویست و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، روز یکشنبه به بررسی نحوه اقدام دولت در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۰ که از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت عودت داده شده است، اختصاص یافت.

رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به ارجاع موضوع از مجلس، گفت: از آنجا که دولت همواره در تلاش برای تعامل و گفت و گو با سایر قوا برای انجام امور کشور بوده است و در عین حال با توجه به شرایط خاص کشور درآستانه بهره گیری از ثمرات مقاومت حداکثری ملت در جنگ تحمیلی اقتصادی ، نمی توان زمان و امور را صرف اختلاف و چالش ها کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، با بیان اینکه برخی اقداماتی که در بررسی و رد لایحه بودجه و ارجاع آن به دولت خلاف قاعده مرسوم و آیین نامه بوده است، گفت: در اولین فرصت مصوبه جدید دولت درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰به مجلس ارائه خواهد شد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در عین حال از فرصت باقی مانده برای گفت و گو های سازنده با نمایندگان مجلس برای تنظیم اصلاحیه لایحه بودجه استفاده خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر این نکته که دولت کماکان معتقد است لایحه بودجه ارائه شده به مجلس منطبق بر اقتضائات اقتصادی کشور بوده است، افزود: تاخیر در تصویب و جنجال بر سر موضوع مهمی چون لایحه بودجه، بی تردید اثرات منفی خود را بر اقتصاد کشور داشته و خواهد داشت و از مجلس محترم انتظار می رود، اصلاحیه دولت به دور از تنش و در آرامش مورد بررسی قرار گیرد و درکوتاه ترین زمان به رای گذاشته شود.

مقررات مرتبط:

قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام