0 امتیاز
288 بازدید
در حقوق و دستمزد و مزایا -عیدی پاداش - سنوات و پایان کار توسط

ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی چیست؟

متن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی

سازمان مکلف است میزان کلیه مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثراز سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

انتقادات از تصمیم دولت آنهم پس از هفتاده و هفت روز

افزایش ۵۷.۴ درصدی  برای حداقلی بگیران

طبق مصوبه هیئت دولت که دیروز جزئیات آن اعلام شد، حقوق بازنشستگان حداقلی‎‌بگیر تامین اجتماعی، (به گفته کوهستانی عضو هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان، ۶۳ درصد جمعیت این بازنشستگان حداقلی‌‎بگیر هستند)، مشابه کارگران و به میزان ۵۷.۴ درصد افزایش خواهد یافت و حداقل حقوق آن‎ها نیز کمتر از ۵میلیون و ۵۸۰ هزار تومان (حداقل حقوق امسال کارگران) نخواهد بود.

از کار افتادگان جزئی و افرادی که سنوات پرداخت حق بیمه آن‎ها متفاوت است نیز به همان نسبت و مبتنی بر همین مصوبه افزایش حقوق خواهند داشت.

کاهش ۲۸ درصدی میزان پیشنهادی برای سایر سطوح؟!

اما طبق مصوبه دولت، حقوق بازنشستگانی که دریافتی آن‎ها بیش از میزان حداقلی است، فقط ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت تا قانون بودجه سال ۱۴۰۱ درباره هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق‎‌های بازنشستگی اجرایی شود. این در حالی است که دهم اردیبهشت ماه امسال، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان افزایش حقوق مصوب در هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان را مشابه کارگران (حداقل بگیران ۵۷ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان) اعلام کرده و از ارسال این پیشنهاد به دولت خبر داده بود. پیش از او، «علی‌اصغر بیات»، رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی هم در ۲۲ فروردین‌ماه همین درصدها را تایید کرده بود، اما  افزایش۳۸درصدی حقوق برای «سایر سطوح» در مصوبه هیئت دولت کاهش یافته است. در واقع، دولت افزایش حقوق برای حقوق‎های کمتر از ۱۰ میلیون را ۱۰ درصد به علاوه ۶۵۰هزار تومان و برای حقوق‎های بالای ۱۰ میلیون تومان را فقط ۱۰ درصد تصویب کرده است.

انتقاد بازنشستگان بالای ۱۰ میلیون حقوق چیست؟

افزایش فقط ۱۰ درصدی برای حقوق‌‎های بالای ۱۰ میلیون، محل انتقاد برخی بازنشستگانی است که معتقدند باید میزان افزایش حقوقشان، مانند کارگران سایر سطوح و همان میزان ۳۸ درصد پیشنهادی تامین اجتماعی باشد نه این‎که همه این افراد با وجود پرداخت حق بیمه‎های بالا، حالا فقط ۱۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند. (منبع: تسنیم)

ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی

انتقاد بازنشستگان به شکل افزایش حقوق مستمری‌بگیران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه «اعلام مصوبه دولت در روز تعطیل و توسط وزیر کار را شبهه‌ناک می‌دانیم» ادامه می‌دهد: ده درصد افزایش مستمری سایر سطوح، مخالف با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و تمام الزامات مزدی است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ما نسبت به افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح و کنار گذاشتن مصوبه شورایعالی کار معترضیم و از همه ابزار‌های قانونی در این مسیر استفاده خواهیم کرد. (منبع: ایلنا)

پاسخ شما

نام شما برای نمایش - اختیاری
حریم شخصی : آدرس ایمیل شما محفوظ میماند و برای استفاده های تجاری و تبلیغاتی به کار نمی رود

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 93 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 80.0هزار بازدید
...