0 امتیاز
12.4هزار بازدید
در پرداخت حق بیمه توسط

با سلام. اگر در دوران اشتغال حق بیمه واریز نشده کارگران توسط کارفرما وجود داشته باشد، چگونه حق بیمه واریز نشده کارگران در گذشته را می توان پرداخت کرد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط
 
بهترین پاسخ

سلام. اگر در دوران اشتغال حق بیمه واریز نشده کارگران توسط کارفرما وجود داشته باشد راه حل هایی طبق قانون کار و بیمه تامین اجتماعی برای مطالبه و اضافه شدن به سابقه کارگر وجود دارد. 

از راهکارهایی که برای واریز کردن حق بیمه واریز نشده کارگر وجود دارد عموما دو راه حل سریع تر به نتیجه می رسد.

راه اول- اقدام برای حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق سازمان تامین اجتماعی 

اولین راه حل حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق سازمان تامین اجتماعی است. در تامین اجتماعی فرم های ادعای سابقه به صورت اینترنتی در  پنل کاربری هر کارگر بیمه شده وجود دارد از طریق این فرم بیمه شده عنوان می کند که به عنوان مثال در مهرماه ۸۵ در کارگاه  X مشغول کار بودم ولی حق بیمه دوران اشتغال وی واریز نشده است.

بیمه تامین اجتماعی مدارک و ادله کارگر بیمه شده را درخواست میکند. این مدارک می تواند شامل قرارداد کار، اسناد واریز حقوق و دستمزد و مزایا و امثال آن باشد.

اگر مدارک مورد تایید سازمان اجتماعی قرار گرفت بطور مستقیم حق بیمه واریز نشده کارگران را در سابقه بیمه شده لحاظ می کند. 

تامین اجتماعی حق بیمه واریز نشده کارگر را از کارفرما دریافت می کند. لازم به ذکر در این حالت سهم بیمه کارگر و کارفرما و جریمه آن از کارفرما دریافت می شود. در بیشتر مواقع چنین مدارکی یا در دسترس نیستند یا مدارک مورد تایید تامین اجتماعی قرار نمی گیرد.

راه حل دوم - اقدام برای حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق اداره کار

راه حل دوم که سریع تر و راحت تر به نتیجه می رسد این است که کارگر از طریق اداره کار علیه کارفرمای خود با خواسته واریز حق بیمه واریز نشده ایام اشتغال طرح شکایت کند.

در مراجع حل اختلاف اداره کار جلسات رسیدگی برای ادعای کارگر در مورد حق بیمه تشکیل می شود.در حال حاضر همه مراحل شکایت کارگر از کارفرما از طریق اینترنتی و از طریق سامانه جامع روابط کار انجام می گیرد.

در شکایت از کارفرما ضمن تقدیم دادخواست کارگر باید مدارک و ادله خود در دوران اشتغال را ارایه بدهد. امتیازی که در روش اداره کار نسبت به تامین اجتماعی وجود دارد این است که در یک مرحله پرونده به تحقیق و بارزسی ارجاع داده می شود. ممکن است کارگر مدارک کافی نداشته باشد پس این تحقیق و بازرسی می تواند به کارگر در اثبات اشتغال خود به اداره کار کمک کند.

در نهایت اداره کار در اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار رای صادر می کند.

اگر کارگاه تعطیل شده و یا کارفرما فوت کرده باشد

حق بیمه در دوران اشتغال از حقوق مکتسبه کارگر است و اگر کارگر بتواند این اشتغال را اثبات کند فوت یا از بین رفتن کارفرما به هر عنوان مانع از حق بیمه کارگر نخواهد بود.

اگر کارگر بتواند در اداره کار یا بیمه اشتغال خود را ثابت کند و تامین اجتماعی اقدام به حساب کردن حق بیمه واریز نشده کارگران نماید در صورت فوت کارفرما می تواند از وراث کارفرما حق بیمه کارگر را بگیرد.

بنابراین  اثبات اشتغال  از طرف کارگر کافی است و دریافت حق بیمه واریز نشده کارگر و جریمه آن وظیفه تامین اجتماعی است.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 260 بازدید
سوال شده می 5, 2021 در حقوق و مزایا توسط بی نام
0 امتیاز
0 پاسخ 790 بازدید
...