0 امتیاز
621 بازدید
در حق بیمه و بازنشستگی توسط
با سلام ملاک بازنشستگی ۳۰ سال سنوات قابل قبول (دولتی )است که درسمت راست حکم حقوقی درج شده یا سابقه  تجربه در قسمت چپ حکم حقوقی

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط (5.0هزار امتیاز)
ویرایش شده توسط

سلام علیکم

در حال حاضر سنوات خدمت قابل قبول در سمت راست احکام ملاک عمل برای بازنشستگی می‌باشد.

توضیحات:

در حال حاضر بر اساس دادنامه شماره 2394 مورخ 1400/08/25 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، سوابق تلفیقی از خدمت دولتی و غیردولتی (که منشا سوابق تجربی در سمت چپ احکام است) نمی‌تواند ملاک دستگاه برای بازنشستگی باشد.

اگرچه در صورت اقدام مستخدم به موجب اصلاحیه ماده (۳) اصلاحی آیین نامه اجرایی تبصره (۳) قانون نقل وانتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب  1365/03/27 موضوع تصویب نامه ۸۰۹۵۴/ت۵۰۳۸۷هـ مورخ  1393/07/17 هیات وزیران درخصوص انتقال حق بیمه یا کسور از صندوق بیمه و بازنشستگی قبلی به صندوق بیمه و بازنشستگی فعلی و جدید و انجام محاسبات و پرداخت مابه‌التفاوت متعلقه براساس حقوق و مزایای ماهانه زمان تقاضا در محل خدمت جدید میتواند با مبنا قرار دادن کسر کسور بازنشستگی سوابق مورد اشاره برای بهره‌مندی از افزایش حقوق بازنشستگی و مستمری موثر باشد، ولیکن همانطور که در دادنامه مورد اشاره در صدر گفته شد در حال حاضر شرایط احراز بازنشستگی صرفاً سوابق خدمت قابل قبول {دولتی} است.

اگر سوابق به صورت تمام وقت، قرارداد مستقیم با دستگاه دولتی (سوابق شرکت‌ها و موسسات غیر دولتی که اصطلاحاً به آن سوابق شرکتی می‌گویند قابل احتساب نمی‌باشد.) و به همراه پرداخت کسورات بیمه‌ای باشد ضمن رعایت جمیع قوانین و مقررات موضوعه به عنوان سوابق خدمت قابل قبول {دولتی} محاسبه می‌گردد.

علی‌رغم رای عمومی دیوان عدالت اداری که مثابه قانون و لازم الاجرا است، سازمان تامین اجتماعی طی برخی از بخشنامه‌های ابلاغی صرفاً ملاک بازنشستگی را پرداخت حق بیمه (کسورات) اعم از سازمانی و غیر سازمانی معین کرده و مسئولیت تشخیص سوابق دولتی و سوابق تجربی را بر عهده دستگاه اجرایی قرار داده است و همین موضوع شبهات و راهی برای سو استفاده فراهم می‌کند. در چنین مواردی شکایت از دستگاه اجرایی و سازمان تامین اجتماعی توصیه می‌گردد.

همچنین در یکی از تبصره‌های طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت {سوابق تمام وقت اعم از دولتی و غیردولتی آن دسته از کارکنانی که در دستگاه‌های موضوع این قانون استخدام یا به‌کارگیری می‌شوند، مشروط به پرداخت کسور مربوط، براساس دستورالعملی که ظرف مدت شش‌ماه توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به عنوان سابقه جهت بازنشستگی لحاظ می‌گردد. در دست تصویب} موضوع مبتلا به ذینفعانی همچون شما لحاظ گردیده است که در صورت تصویب این مشکل مرتفع خواهد شد.

توسط
کلا سوابق شرکتی و .....افرادی که بیمه تامین اجتماعی هستند و بعد به استخدام دولت در می آیند یک جور کمک بلا عوض به صندوق تامین اجتماعی است چون نمی توانند از آن به عنوان بازنشستگی استفاده کنند، و طبق قنون در زمان بازنشستگی فقط مبلغ ناچیری به حقوق آنها اضافه میشود که با توجه به پرداخت مابه التفاوت زیاد ارزش ندارد ،اگر برای بازنشستگی با سوابق دولتی جمع میشد ارزش داشت.جناب علیمحمدی می فرمایند ازطریق اصلاحیه ماده (۳) اصلاحی آیین نامه اجرایی تبصره (۳) قانون نقل وانتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب  1365/03/27 موضوع تصویب نامه ۸۰۹۵۴/ت۵۰۳۸۷هـ مورخ  سال 93 میتوان استفاده کرد ولی سازو کار این روش را اعلام نمیکنند و دستگاه های دولتی هم این را قبول ندارند.
توسط
ضمنا تبصره مورد اشاره ایشان در مورد ساماندهی استخدام کارکنان دولت ناظر به آینده است یعنی کسانی که بعد از این قانون به استخدام  دولت در می آیند و یا تبدیل وضعیت می شوند.توضیح اینکه طرح فعلی نهایی نشده و هنوز زمان زیادی تا قانون شدن دارد. سوال اکثر آحاد مردم این است که چرا دولت فکری برای سوابق مختلف بیمه شدگان برای تلفیق و تجمیع آن به منظور بهره مندی از بازنشستگی نمیکند و چرا این نقص حمایتی از بیمه پردازان را رفع نمی کند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 194 بازدید
سوال شده نوامبر 10, 2023 در طبقه بندی مشاغل توسط خسروی
...