0 امتیاز
4.7هزار بازدید
در بیمه خودرو و دیه توسط

با سلام.

حارصه چیست و مبلغ دیه مربوط به آن چگونه محاسبه می شود؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

با سلام.

حارصه جراحتی در حد خراش پوست است و با توجه به اینکه در سر یا صورت ، دست یا پا ، بدن و  انگشتان ایجاد شود ، دیه آن متفاوت خواهد بود.

به طور کلی در مورد جراحت حارصه که در عضوی از اعضای بدن غیر سر و صورت واقع شده باشد، در صورتی که آن عضو دارای دیه معین باشد دیه به نسبت یکصدم از دیه آن عضو تعیین می شود، و چنانچه آن عضو دیه معین نداشته باشد ارش تعیین می شود.

به عنوان مثال چنانچه حارصه بروی دست واقع شده باشد، دیه آن به روش یکصدم از نصف دیه کامل محاسبه می شود که میزان دیه آن معادل نیم درصد دیه کامل یا نیم صدم دیه کامل خواهد شد.

انواع حارصه:

حارصه سر و صورت : جراحت حارصه چنانچه بر روی سر یا صورت ایجاد شود دیه آن یک صدم دیه کامل یا یک درصد دیه کامل یا یک شتر خواهد بود.

حارصه بدن: جراحت حارصه چنانچه بر روی بدن مثلاً بر روی سینه ایجاد شود دیه آن نیم صدم دیه کامل یا نیم درصد دیه کامل خواهد بود .

حارصه دست و پا: جراحت حارصه چنانچه بر روی هر یک از دست ها یا پا ها ایجاد شود ، دیه هر جراحت حارصه بروی دست یا پا ، دیه آن نیم صدم دیه کامل یا نیم درصد دیه کامل خواهد بود .

حارصه هر بند انگشت (به جز انگشت شست) : جراحت حارصه چنانچه در هر یک از بندهای انگشتان دست و یا پا ایجاد شود به غیر از انگشت شست ، دیه حارصه هر بند انگشت ، یک صدم از یک سوم از یک دهم دیه کامل خواهد بود .

حارصه هربند انگشت شست دست یا پا : جراحت حارصه چنانچه در هر یک از بندهای انگشتان شست دست یا پا ایجاد شود، دیه حارصه هر بند از انگشت شست دست یا پا ، یک صدم از یک دوم از یک دهم دیه کامل خواهد بود.

حارصه گردن: جراحت حارصه جنانچه بر روی گردن ایجاد شود دیه آن نیم صدم دیه کامل یا نیم درصد دیه کامل خواهد بود .

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 321 بازدید
سوال شده اوت 24, 2021 در بیمه خودرو و دیه توسط سجاد
0 امتیاز
1 پاسخ 177 بازدید
سوال شده اوت 5, 2021 در بیمه خودرو و دیه توسط بی نام
0 امتیاز
0 پاسخ 148 بازدید
سوال شده آوریل 10, 2021 در بیمه خودرو و دیه توسط سعید علیزاده
...