وزارت آموزش و پرورش

اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان

اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان (ابلاغی شماره ۱۴۰۱/۷۷۲۸/دش مورخ ۱۴۰۱/۵/۲۲- مصوب جلسه ۸۵۸ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

وزارت آموزش و پرورش

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

بنیاد ملی نخبگان

مصوبه «اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان» که بر اساس مصوبه جلسه ۳۵۴ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ شورای معین و در جلسه ۸۵۸ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می­گردد:

اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان

مقدمه

آینده نظام جمهوری اسلامی ایران در گرو شکوفایی استعدادهای جوان کشور است و تشکیل شبکه‌های علمی، تقویت چرخه نخبه‌پروری، سرمایه‌­گذاری و حمایت حاکمیت از دوران نوجوانی تا رسیدن به دوران اثربخشی، تأثیر بسزایی در نیل به این هدف مقدس و تربیت دانشمندان تراز اول در عرصه‌های مختلف، خصوصاً در حوزه‌های علوم انسانی و علوم پایه دارد. وزارت آموزش و پرورش به همراه بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حکم مسئولیت سنگینی که بر عهده دارند، بر خود لازم می‌دانند در راستای سند راهبردی کشور در امور نخبگان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور، ضمن آگاهی‌بخشی نسبت به اهمیت دانش و پژوهش در پیشرفت کشور، تسهیلات و امکانات لازم را برای شناسایی و جذب دانش­آموزان و دانش­‌پژوهان مستعد، ارتقای انگیزه و توانمندی علمی، تقویت خودباوری و رشد ابعاد فردی، پی‌ریزی شبکه ارتباطی و حمایت و هدایت آنان در مسیر توسعه کشور و رسیدن به قله­‌های دانش جهان در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، از هر حیث فراهم سازند. بدین منظور در اجرای حکم ماده ۱۵ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (مصوب ۱۳۹۷/۷/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» به شرح مواد آتی تأسیس می­شود.

ماده ۱- شخصیت حقوقی و نام

«باشگاه دانش پژوهان جوان» که در این اساسنامه به اختصار «باشگاه» نامیده می­ شود، دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت مؤسسه‌ای آموزشی ـ پژوهشی در چارچوب ماده ۱۵ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تحت نظر آن سازمان و منحصراً بر اساس این اساسنامه اداره می‌شود.

تبصره- مرکز باشگاه در تهران خواهد بود. باشگاه می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه شعبه‌هایی در سایر نقاط ایران دایر کند.

ماده ۲- هدف

هدف از تأسیس باشگاه، عبارت است از: شناسایی، اعتلای علمی، فرهنگی و تربیتی، حمایت، هدایت و تقویت خودباوری، ارتقاء روحیه خدمت به کشور، شبکه‌سازی و تقویت هویت ملی، اسلامی، ایرانی و انقلابی، در میان برترین استعدادهای نوجوان و جوان کشور تا رسیدن به جایگاه شایسته و اثربخش ملی و جهانی از طریق رقابت‌ها، رویدادها و فعالیت­های علمی، پژوهشی و فرهنگی به منظور استقرار تمدن نوین اسلامی.

ماده ۳- وظایف باشگاه

الف ـ شناسایی و جذب دانش­آموزان و جوانانی دارای استعداد سرشار در رشته­های مرتبط علمی باشند.

ب ـ فراهم آوردن زیرساخت ها و امکانات لازم برای افزایش علاقه دانش‌آموزان به علم و پژوهش بالاخص در حوزه‌های مرتبط علوم پایه و علوم انسانی، از جمله از طریق تشکیل کلاس‌ها، کارگاه‌ها، رویدادهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رصد نگرش دانش آموزان، اولیاء و دبیران در مورد نقش و اهمیت علوم پایه و علوم انسانی برای پیشرفت کشور.

ج ـ انجام دادن کلیه امور راجع به شرکت گروه­های دانش­آموزی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات المپیادهای معتبر منطقه‌ای و جهانی و مسابقات علمی تراز اول ملی از قبیل برگزاری مسابقات مقدماتی برای گزینش اعضای گروه­های ایرانی شرکت‌کننده در مسابقات جهانی و منطقه­ای و نیز برگزاری اردوها و تشکیل دوره­ها و کلاس­های لازم به منظور ایجاد آمادگی در اعضای گروه‌­ها

د ـ ایجاد شرایط و تسهیلات مناسب برای مطالعات و تحقیقات علمی از طریق تشکیل گروه‌های پژوهشی و علمی و فراهم آوردن زیرساخت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی لازم برای تحقق اهداف، از جمله کتابخانه، آزمایشگاه‌ها و وسایل علمی و تحقیقاتی مورد نیاز و ابزارهای محاسباتی

ه ـ برگزاری رویدادهای علمی و فرهنگی برجسته متناسب با اهداف باشگاه، از جمله تشکیل جلسات سخنرانی، بحث و نقد علمی از طریق دعوت از استادان و صاحب نظران صاحب صلاحیت، و طراحی و اجرای برنامه‌های ترویجی متناسب با وظایف بند «۳ـ ب» به‌منظور تعالی، تقویت سبک زندگی مسئولانه و کادرسازی و تربیت نسلی کارآمد و مؤمن

و ـ ارتباط، تعامل و هم‌افزایی با دانشگاه­ها و مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و صنعتی داخل و خارج کشور و دستگاه­های اجرایی به منظور اعتلای دانش پژوهان، تسهیل نقش­آفرینی آنها در پیشرفت و کسب تجربه نقش­آفرینی ملی و مشارکت فعال و تأثیرگذار آنها در مجامع بین­المللی

ز ـ تهیه بانک اطلاعاتی جامع و روزآمد از اعضای باشگاه، و طراحی سازوکارهای تداوم ارتباط، تعامل و تشکل بخشیدن به اعضاء در مسیر رشد علمی، پژوهشی و فرهنگی، با هدف شبکه‌سازی اعضای باشگاه و گروه­های پژوهشی آن و ارتباط با اساتید و نخبگان

ح ـ به خدمت گرفتن تمام امکانات موجود جهت گسترش عدالت آموزشی در محدوده مأموریت‌های باشگاه با انجام فعالیت‌هایی مانند کمک به ارتقای دبیران، تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی، تدوین و انتشار حقیقی و مجازی محتواهای علمی و آموزشی در حوزه­های مختلف شامل: جزوات، کتب، نشریات و محتواهای چندرسانه‌ای، با عنایت ویژه به تحت پوشش قرار دادن استعدادها در مناطق محروم و کم برخوردار.

ط ـ فراهم کردن شرایط قانونی و اجرایی برای مشارکت اساتید، دبیران و دانشجویان کل کشور برای اجرای اهداف باشگاه و پرهیز از تمرکزگرایی از طریق تعامل با نهادهای استانی و کمک به توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری و انسانی مرتبط با اهداف باشگاه در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار کشور.

ی ـ همکاری علمی و تخصصی با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و عرضه خدمات فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، علمی و عملی به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش.

ک ـ عرضه خدمات فرهنگی، ورزشی، رفاهی، مشاوره­ای و کارآفرینی و اشتغال به اعضای باشگاه.

ل ـ طراحی و اجرای سازوکارهای مناسب برای استفاده از توان و ظرفیت اعضای باشگاه در جهت انجام بهتر وظایف باشگاه.

م ـ طراحی راهکارهای مناسب به منظور جذب و نگاهداشت، افزایش بهره­وری و اثرگذاری بیشتر صاحبان استعدادهای برتر دانش­آموزی، به ویژه برگزیدگان المپیادهای علمی دانش­آموزی.

ماده ۴- ارکان باشگاه

ارکان باشگاه عبارتند از:

الف ـ هیأت امناء

ب ـ رئیس

ج ـ شورای باشگاه

ماده ۵- هیأت امناء

هیأت امنای باشگاه، همان هیأت امنای مندرج در ماده ۵ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است که به ترکیب آن اعضای زیر اضافه می­گردد:

۱ـ رئیس باشگاه (قائم مقام دبیر هیأت امناء)

۲ـ دو نفر از دانش­پژوهان مدال­آور دارای سابقه عضویت در باشگاه که یک نفر از آنان از میان بانوان صاحب­نظر در امور باشگاه و یک نفر دیگر از میان متخصصین شاغل در خارج از استان تهران انتخاب شوند.

تبصره ـ اعضای حقیقی ردیف ۲ در بالا به پیشنهاد رئیس و اعضای هیأت امناء و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تصویب این شورا به مدت چهار سال انتخاب می‌شوند. انتخاب مجدد اعضای حقیقی برای دوره‌های بعدی بلامانع است

ماده ۶- وظایف هیأت امناء

هیأت امناء علاوه بر وظایف مندرج در اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، وظایف زیر را نیز در ارتباط با باشگاه دانش­پژوهان جوان بر عهده خواهد داشت:

الف ـ تعیین خط مشی و بررسی و تصویب سیاست‌های کلی باشگاه

ب ـ تأیید و انتخاب رئیس باشگاه به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش

ج ـ بررسی و تصویب برنامه و بودجه و ترازنامه سالانه و برنامه های راهبردی باشگاه

د ـ صدور مجوز تأسیس شعب باشگاه در سایر نقاط کشور

ه ـ تعیین شاخص­ها و استانداردهای مسابقات معتبر دانش­آموزی در سطح ملی و بین­المللی و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب و تأیید اعتبار مسابقات علمی دانش­آموزی مطابق با شاخص­های مصوب و اطلاع­رسانی به عموم مردم

و ـ بررسی و تصویب آیین­نامه داخلی جلسات هیأت امناء و نیز آیین‌نامه‌های شرایط عضویت و شرایط اعطای جوایز و کمک هزینه و هزینه کامل تحصیلی به اعضای باشگاه

ز ـ بررسی و تصویب ساختار و نمودار سازمانی و تشکیلاتی، پست­های مورد نیاز و آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی، اداری و انضباطی باشگاه با رعایت قوانین و مقررات مربوطه

ح ـ تصویب کارگروه­های تخصصی باشگاه و آیین­نامه فعالیت و نحوه انتصاب رئیس و اعضای این کارگروه­ها

ط ـ تأیید برگزاری المپیادهای علمی دانش­آموزی در کشور و تعیین المپیادهای بین­المللی که تیم­های ملی به آنها اعزام می‌شوند.

ی ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای مطرح شده توسط رئیس باشگاه، یا پیشنهادهایی که از سوی دست‌کم ۳ نفر از اعضای هیأت امناء ارائه شده باشد.

ک ـ نظارت بر حسن اجرای این اساسنامه، برنامه­های مصوب و امور علمی و اجرایی باشگاه

ل ـ پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی

م ـ بررسی موضوعات دارای نقش اساسی در رسیدن باشگاه به اهداف تعیین شده در این اساسنامه

ن ـ تأیید اعضای حقیقی شورای باشگاه، پیشنهادی از سوی رئیس باشگاه

س ـ بررسی و تایید گزارش عملکرد سالیانه باشگاه و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی

تبصره ـ هیأت امناء می­تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دائمی هیأت امناء تفویض نماید. آیین­نامه تشکیل و شرح وظایف این کمیسیون را هیأت امناء تصویب خواهد کرد.

ماده ۷- جلسات هیأت امناء

جلسات عادی هیأت امناء دو بار در سال به دعوت ریاست هیأت امناء تشکیل می‌شود و با حضور دو سوم از کل اعضاء رسمیت می‌یابد. مصوبات هیأت امناء با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و با امضای رئیس هیأت امناء ابلاغ می­شود

تبصره ـ جلسات فوق العاده هیأت امناء بر حسب ضرورت، با پیشنهاد دبیر یا قائم مقام دبیر هیأت امناء یا رئیس هیأت امناء و یا سه نفر از اعضای هیأت امناء و با دعوت رئیس هیأت امناء تشکیل می­شود.

ماده ۸- رئیس باشگاه

رئیس باشگاه، بالاترین مقام اجرایی باشگاه است و از میان افراد واجد شرایط، به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیأت امناء و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت چهار سال منصوب خواهد شد.

رئیس باشگاه می‌بایست:

الف ـ دارای سوابق علمی ـ اجرایی شایسته باشد.

ب ـ شناخت کافی از نظام­های علمی، اداری، مالی، برنامه­ریزی، مدیریت، فرهنگی و تربیتی کشور داشته باشد.

ج ـ با موضوعات مربوط به باشگاه، به ویژه برگزاری المپیادهای علمی و سازوکارهای آن آشنایی کامل داشته باشد.

تبصره ۱ـ ریاست باشگاه به عنوان سمت آموزشی و پژوهشی محسوب می­شود.

تبصره ۲ـ انتصاب مجدد رئیس باشگاه برای حداکثر یک دوره چهار ساله دیگر بلامانع است.

ماده ۹- وظایف رئیس باشگاه

الف- اجرای کلیه مصوبات ابلاغی هیأت امناء

ب- اداره و هدایت امور باشگاه و نظارت بر حسن اجرای فعالیت­های آن در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب هیأت امنا

ج- برگزاری جلسات شورای باشگاه، ابلاغ مصوبات آن در چارچوب مصوبات هیأت امناء و ارائه پیشنهادهای شورای باشگاه به هیأت امناء.

د- تهیه و تنظیم برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز باشگاه و ارائه آن به شورای باشگاه برای تصویب

ه- استخدام، نصب و عزل کارکنان باشگاه، تعیین حقوق و دستمزد و پاداش آنان طبق مقررات و آئین­نامه استخدامی باشگاه که به تصویب هیأت امناء می‌رسد.

و- حفظ و حراست اموال و دارایی­های منقول و غیرمنقول باشگاه

ز- تهیه گزارش عملکرد سالانه باشگاه و ارائه آن به هیأت امناء

ح- نمایندگی باشگاه در کلیه مراجع اداری و قضایی با حق توکیل به غیر برای استیفای حقوق باشگاه در حدود مقررات.

ط- ارائه ترازنامه و صورت منابع و مصارف ترکیبی سالانه به هیأت امناء برای تصویب.

ی- انجام هرگونه فعالیتی که در پیشرفت امور باشگاه مفید باشد و مخالف با مصوبات هیأت امناء و شورای باشگاه نباشد.

ک- افتتاح حساب ریالی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و امضا کلیه اسناد و اوراق تعهدآور باشگاه.

ماده ۱۰- شورای باشگاه

شورای علمی و تخصصی و یکی از ارکان سیاست‌گذار باشگاه است که ترکیب اعضای آن به شرح ذیل است:

الف- رئیس باشگاه (رئیس شورای باشگاه)

ب- معاونان باشگاه

ج- رؤسای کارگروه­های تخصصی باشگاه

د- سه نفر عضو حقیقی که از میان شخصیت­های فرهنگی، علمی و اجرایی، فعالان پژوهشی و علمی باشگاه، معلمان دارای صلاحیت و اعضای فعلی و کارگروه­های علمی باشگاه با پیشنهاد رئیس باشگاه، تأیید هیأت امناء و با ابلاغ رئیس باشگاه برای مدت چهار سال منصوب می­شوند.

ماده ۱۱- وظایف شورای باشگاه

الف ـ همکاری و معاضدت با رئیس باشگاه در اداره باشگاه

ب- تهیه و تنظیم برنامه راهبردی باشگاه در چارچوب مصوبات هیأت امناء

ج- بررسی و تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز باشگاه

د- همکاری با هیأت امناء در امر نظارت بر حُسن اجرای اساسنامه و امور اجرایی باشگاه

ه- نظارت بر نحوه اداره شعب استانی باشگاه در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأت امناء و پیشنهاد تأسیس یا انحلال شعب باشگاه در استان­ها به هیأت امناء

و ـ ارائه برنامه‌های پیشنهادی، پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها و نظرات مشورتی به هیأت امناء در زمینه فعالیت­های پژوهشی رقابت­های علمی، و شبکه‌سازی دانش پژوهان جوان

ز- ارائه برنامه‌های فرهنگی به هیأت امناء و نظارت بر عملکرد فرهنگی و تربیتی در چارچوب برنامه‌های مصوب هیأت امناء

ح- تصویب آیین‌نامه داخلی جلسات شورای باشگاه

تبصره- جلسات شورای باشگاه با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد داشت و مصوبات آن با امضای ریاست باشگاه ابلاغ می­شود.

­­­­ماده ۱۲- کارگروه­های تخصصی

هر کارگروه تخصصی گروهی متشکل از افراد متخصص و متعهد علمی است که مرجعیت سیاست­گذاری، برنامه­ریزی و تصمیم­گیری در یک حوزه­ی تخصصی کلان را در باشگاه بر عهده دارد. عناوین کارگروه­های تخصصی، حدود و وظایف آنها، و آئین‌نامه نحوه انتصاب رئیس و اعضای این کارگروه­ها را هیأت امناء تصویب می­کند.

ماده ۱۳- اعضای باشگاه

اعضای باشگاه که «دانش پژوه» نامیده می­شوند، علاوه بر برگزیدگان المپیادهای علمی، عبارت است از جوانانی که در رقابت­ها و فعالیت­های علمی، ملی و بین­المللی در مقاطع دانش‌آموزی و دانشجویی درخشش داشته­اند و شرایط مندرج در آیین­نامه­ای که به تصویب هیأت امناء خواهد رسید را دارا باشند

تبصره ـ باشگاه می­تواند در موارد خاص با تصویب هیأت امناء افرادی را به عنوان عضو وابسته یا عضو افتخاری بپذیرد.

ماده ۱۴- منابع فیزیکی و بودجه باشگاه

الف- اختصاص ردیف به عنوان کمک دولت در بودجه سالیانه کل کشور با عنوان باشگاه دانش پژوهان جوان

ب- کمکها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی

ج- وجوه حاصل از خدمات آموزشی و پژوهشی، مشارکت مالی و سرمایه­گذاری­های لازم به منظور کسب منابع مالی

د- فضای فیزیکی مناسب برای استقرار باشگاه و انجام برنامه­های آن که از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار باشگاه قرار می‌گیرد.

تبصره- باشگاه می‌تواند از محل منابع و منافع حاصل از تمامی موقوفات در نظر گرفته شده برای امور آموزش و پرورش، امور صاحبان استعدادهای برتر و امور نخبگانی برای برنامه­های حمایتی و هدایتی خود استفاده نماید.

ماده ۱۵- برای گردآوری وجوه موضوع بند «ب» ماده ۱۴ و اجرای بند «ج» ماده یاد شده، صندوقی تحت عنوان «صندوق حمایت از دانش پژوهان جوان» ایجاد می‌شود و وجوه آن طبق آیین­نامه‌ای که به پیشنهاد رئیس باشگاه و با رعایت مقرراتی که به تصویب هیأت امناء می­رسد، به مصرف خواهد رسید.

ماده ۱۶- فعالیت­های مالی، معاملاتی و استخدامی

باشگاه با توجه به ماهیت حقوقی آن (موضوع ماده ۱ اساسنامه) از حیث مالی، معاملاتی و اداری و استخدامی مشمول قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات آموزشی ـ پژوهشی است و فعالیت­های مالی، معاملاتی و اداری و استخدامی آن زیر نظر رئیس و بر اساس آیین­نامه‌های مالی، معاملاتی و اداری، استخدامی خاص که به تصویب هیأت امناء خواهد رسید، انجام می‌شود. کلیه پرداخت‌های دولت و سایر دستگاه‌ها به باشگاه، کمک تلقی می­شود و مانده آن قابل انتقال به سال بعد خواهد بود.

تبصره- بخشی از نیروهای مورد نیاز باشگاه از طریق مأموریت کارکنان وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه­ها تأمین خواهد شد.

ماده ۱۷- اموال و دارایی‌ها

اموال منقول و غیرمنقول و دارایی­ها و حقوق و سایر امکانات باشگاه، متعلق به دولت است که در صورت انحلال باشگاه به وزارت آموزش و پرورش تحویل خواهد شد.

تبصره- هرگونه انتقال و جابه جایی اموال منقول و غیرمنقول باشگاه به سایر نهادها، باید قبلاً به تصویب هیأت امناء برسد.

ماده ۱۸- هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه، صرفاً طبق راهکارهای ذیل انجام می­پذیرد:

۱- پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۲- پیشنهاد هیأت امنای باشگاه و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.

تبصره- انحلال و یا ادغام باشگاه در سایر نهادها تنها با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده ۱۹- این اساسنامه در ۱۹ ماده و ۱۲ تبصره در جلسه ۸۵۸ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی- سیدابراهیم رئیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام