وزارت آموزش و پرورش

احتساب سابقه خدمت کارکنان فاقد حق بیمه یا کسورات بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش

بررسی پیشنهاد احتساب سابقه خدمت کارکنان فاقد حق بیمه یا کسورات بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش جزء سابقه خدمت دولتی

شناسنامه قانون- به موجب قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، قریب به ۸۵ هزار نیروی پیش دبستانی، حق التدریس غیر مستمر، آموزشیار نهضت سوادآموزی، آموزش دهنده مستمر نهضت سوادآموزی و خرید خدمات آموزشی که از سال ۷۹ تا قبل از سال ۱۳۹۲ با این وزارت به صورت حق الزحمه ای همکاری داشته اند، به استخدام پذیرفته خواهند شد.

از آنجایی که این افراد غالباً دارای سنین بالا هستند، بدیهی است پس از استخدام، متقاضی احتساب سنوات خدمت در سال های همکاری خواهند بود. این در حالی است که قریب به اتفاق افراد یاد شده فاقد پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی بوده و بعضاً فاقد سنوات خدمت تمام وقت می‌باشند و احتساب سابقه خدمت آنان برابر قانون از جمله ماده (۱۰۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مقدور نیست.

لذا به منظور حل مشکل یاد شده و عدم ایجاد بار مالی سنگین برای دولت، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد کرده در صورت پرداخت حق بیمه یا کسورات بازنشستگی اعم از سهم دولت و مستخدم توسط این افراد، سابقه خدمت آنان در چارچوب قوانین و مقررات موجود جزء سابقه خدمت دولتی محاسبه شود و در راستای اجرایی شدن پیشنهاد فوق، «لایحه الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۹۷» را جهت بررسی و سیر مراحل قانونی در مجلس شورای اسلامی، به دولت ارایه کرده است.

گفتنی است پیشنهاد یاد شده هم اکنون در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک مراحل بررسی و تصمیم گیری را طی می کند.

ماده ۱ مکرر الحاقی به قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۹۷

ماده ۱ مکرر:

کلیه نیروهایی که در اجرای قانون مذکور به استخدام آموزش و پرورش پذیرفته می‌شوند، به منظور احتساب سابقه همکاری خود که به تأیید وزارت آموزش و پرورش می‌رسد، با پرداخت کامل کسور بازنشستگی سهم خود و دولت به عنوان کارفرما، نقداً یا به صورت اقساط، مدت مربوط به عنوان سوابق خدمت در بازنشستگی آنها محاسبه می‌شود.

حق بیمه سوابق گذشته بنا به درخواست مستخدم به صورت اقساط پرداخت می‌شود. صندوق‌های بازنشستگی نیز پس از دریافت کامل اقساط موظف به احتساب سوابق مذکور در بازنشستگی واجدین شرایط می‌باشند.

تبصره ۱: مدت پرداخت اقساط، مدت سابقه خدمتی قابل احتساب هر یک از معلمان است.

تبصره ۲: در صورتی که به هر دلیل پرداخت اقساط توسط افراد واجد شرایط متوقف شود، سابقه قابل احتساب متناسب با اقساط پرداخت شده، است.

تبصره ۳- مبنای پرداخت حق بیمه بازنشستگی حداقل حقوق یا دستمزد قانونی سال لازم الاجرا شدن این قانون است.

تبصره ۴: حداکثر مهلت قانونی درخواست بهره مندی از این قانون از تاریخ لازم الاجرا شدن به مدت یک سال است.

1 دیدگاه

  1. با سلام چرا فکری به حال معلمان غیرانتفاعی نمیکنید که هم داری سابقه کار وهم داری مدارک بالا هستن این چه عدالتیه هرکی یکسال به دوتا پیرزه ن بصورت فرمالیته درس داده استخدام میشه مگر ما چه هیزم تری بهتان فروختیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام