مقررات حقوق و دستمزد

ضوابط اجرایی پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی

ضوابط اجرایی پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی (تصویب‌نامه شماره ۷۷۳۹۲/۶۱۵۹۲ مورخ ۴/۵/۱۴۰۲ شورای حقوق و دستمزد)

کلیه دستگاه‌های اجرایی

شورای حقوق و دستمزد در جلسه‌های ۱۵/۲/۱۴۰۲، ۱۶/۳/۱۴۰۲ و ۲۲/۳/۱۴۰۲ و به استناد ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و در اجرای بند (د) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ضوابط اجرایی پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی را به شرح زیر تصویب کرد:

دانلود فایل اصلی ابلاغی

مشاهده در مجموعه مقررات کاربردی (ص ۵۹۱)

ضوابط اجرایی پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی

ماده ۱- در این دستورالعمل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵.

۲- مشمولان: کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین و عناوین مشابه شاغل در دستگاه‌های اجرایی.

۳- مزایای جانبی: مزایای غیرمستمر خارج از حکم که به صورت نقدی و غیرنقدی به مشمولان تعلق می‌گیرد و شامل مزایای معیشتی، رفاهی و جوانی جمعیت است.

۴- مزایای معیشتی: مزایایی که در راستای کمک به تأمین نیازهای اساسی و هزینه‌های اصلی زندگی مشمولان و در قالب مزایای مرتبط با خوراک، حمل و نقل، مسکن، بهداشت و سلامت به آنها اعطا می‌شود و شامل اقلام زیر است:

الف- خوراک: کمک هزینه غذا، ارائه مستقیم غذا، ارائه مستقیم اقلام خوراکی.

ب- حمل‌ونقل: کمک هزینه ایاب‌وذهاب، خودروی سازمانی، سرویس رفت‌وآمد، کارت اعتباری استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی.

پ- مسکن: کمک هزینه مسکن، مسکن سازمانی یا اماکن در اختیار دستگاه اجرایی.

ت- بهداشت و سلامت: بیمه تکمیلی، بیمه عمر، امکان استفاده ویژه از خدمات مراکز بهداشتی و درمانی، کالاهای بهداشتی، پزشک مستقر، ارزیابی دوره‌ای وضعیت سلامت

۵- مزایای رفاهی: مزایایی که در راستای بهبود سطح زندگی و رفاه مشمولان و خانواده‌هایشان به آنها اعطا می‌شود و شامل اقلام زیر است:

الف- تفریحی و ورزشی: اماکن و مراکز اقامتی، تفریحی، رفاهی، فرهنگی و ورزشی یا امکان استفاده از آنها

ب- انگیزشی و تشویقی: پاداش رضایت مردم، پاداش تشویقی

پ- حمایتی و هدایا: پرداخت‌های مناسبتی، تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه، بن خرید کالای داخلی

۶- مزایای جوانی جمعیت: مزایایی که در راستای تحکیم خانواده و افزایش جمعیت به مشمولان اعطا می‌شود و شامل پاداش ازدواج، پاداش فرزندآوری و کمک هزینه مهدکودک می‌شود.

۷- دستگاه اجرایی اصلی: وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقلی که عالی‌ترین مقام آن توسط یکی از رؤسای قوا منصوب می‌شود و نهادها، مؤسسات و سازمان‌هایی که زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری هستند.

۸- مؤسسه عامل: هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، صندوق‌های حمایتی و توسعه‌ای دولت که به حکم قانون یا مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده یا می‌شوند.

۹- شورا: شورای حقوق و دستمزد موضوع ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶.

۱۰- سازمان: سازمان اداری و استخدامی کشور.

ماده ۲- دستگاه اجرایی موظف است در اعطای مزایای جانبی به کارکنان خود به نحوی اقدام کند که در هر ماه، حداکثر مزایای جانبی اعطایی به مشمولان از چهار برابر حداقل مزایای مذکور در همان دستگاه اجرایی تجاوز نکند.

ماده ۳- اعطای مزایای جانبی به مشمولان، صرفاً در قالب انواع و اقلام مورد اشاره در ماده یک (۱) امکان‌پذیر است و پرداخت هرگونه مزایای جانبی خارج از انواع و اقلام یادشده در دستگاه اجرایی، به‌منزله تخلف از مفاد این مصوبه است. دستگاه‌های اجرایی مکلفند هزینه پرداختی بابت مزایای جانبی کارکنان خود را متناظر با انواع مزایای مندرج در جدول زیر تفکیک و سهم مقرر برای بودجه مزایای مذکور را نیز رعایت نماید.

جدول ۱- انواع مزایای جانبی

ردیفانواع مزایای جانبیموضوعسهم از کل بودجه مزایای جانبی
۱الف) معیشتیخوراک۳۰-۷۰ درصد
۲حمل و نقل
۳مسکن
۴بهداشت و سلامت
۵ب) رفاهیتفریحی و ورزشی۲۵-۵۵ درصد
۶انگیزشی و تشویقی
۷حمایتی و هدایا
۸ج) جوانی جمعیتتحکیم خانواده و افزایش جمعیت۵-۱۵ درصد

تبصره ۱- سهم انواع مزایای جانبی دستگاه اجرایی (بین حداقل و حداکثر تعیین شده برای سهم بودجه آنها) و نحوه اعطای انواع و اقلام مزایای مذکور به مشمولان ذی‌ربط در چارچوب مفاد این دستورالعمل و با رعایت سقف اعتبارات یا بودجه ابلاغی دستگاه اجرایی و سایر امکانات موجود، توسط شورای راهبری توسعه مدیریت دستگاه اجرایی اصلی حداکثر طی یک ماه تعیین می‌شود. شورای مذکور موظف است گزارش نحوه ضابطه‌گذاری در این زمینه را در سامانه مورد اشاره در ماده (۱۶) بارگذاری نماید.

تبصره ۲- دستگاه‌های اجرایی دارای موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف‌اند اعتبارات مرتبط با هزینه مزایای جانبی (موضوع فصل ششم بودجه- خدمات رفاهی) خود را متناظر با انواع مزایای مندرج در جدول فوق و با رعایت سهم مقرر برای بودجه مزایای مذکور تنظیم نمایند. چنانچه موافقت‌نامه پیش از ابلاغ این دستورالعمل تنظیم شده باشد، دستگاه اجرایی موظف است حداکثر طی یک ماه نسبت به اصلاح موافقت‌نامه و حسب نیاز، جابجایی اقلام یا فصول هزینه مربوط با رعایت مفاد این تبصره، اقدام نماید. اجرای ماده (۸) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور (موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۲۰۰۹/ت۶۱۲۶۶هـ مورخ ۱۰/۰۳/۱۴۰۲ هیئت وزیران) برای دستگاه‌های اجرایی موضوع این تبصره، الزامی است.

تبصره ۳- دستگاه‌های اجرایی فاقد موافقت‌نامه با سازمان مذکور مکلفند در تصویب بودجه مربوط در مراجع ذی‌صلاح (مانند مجمع عمومی یا هیئت امناء) به نحوی اقدام نمایند که اعتبارات مرتبط با هزینه مزایای جانبی کارکنان ذی‌ربط، متناظر با انواع مزایای مندرج در جدول فوق تفکیک و سهم مقرر برای بودجه مزایای مذکور نیز رعایت شود.

تبصره ۴- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است در تخصیص اعتبارات یا جابجایی اقلام و فصول هزینه برای پرداخت مزایای جانبی دستگاه‌های اجرایی، سهم تعیین شده برای انواع مزایای مذکور را رعایت نماید. در تخصیص اعتبارات هزینه‌ای مرتبط با مزایای جانبی، اولویت با مزایای معیشتی است.

ماده ۴- کمک هزینه غذای روزانه سیصد هزار (۳۰۰،۰۰۰) ریال صرفاً به مشمولانی که ساعات کاری روزانه آنها حداقل (۸) ساعت می‌باشد، قابل پرداخت است. در صورت ارائه مستقیم غذا در دستگاه اجرایی، پرداخت کمک هزینه غذا به مشمولان ممنوع است.

تبصره ۱- ارائه مستقیم غذا و اقلام خوراکی به همه مشمولان با شرایط مساوی در دستگاه‌های اجرایی بلامانع است. در توزیع اقلام خوارکی بین کارکنان، دستگاه اجرایی باید به‌گونه‌ای اقدام کند که ارزش ریالی مواردی که به کارکنان اعطاء می‌شود، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل بیست درصد (۲۰%) افزایش یابد.

تبصره ۲- هزینه غذای کار در ایام تعطیل و نوبت کاری شب مشمولان با تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی به‌عنوان هزینه‌های اداری قابل پرداخت است.

ماده ۵- کمک هزینه ماهانه ایاب و ذهاب به مشمولانی که از خدمات حمل و نقل سازمانی نظیر سرویس یا خودرو سازمانی استفاده نمی‌کنند، در تهران سه میلیون (۳،۰۰۰،۰۰۰) ریال و در شهرهای دارای پانصدهزار نفر جمعیت و بالاتر دو میلیون (۲،۰۰۰،۰۰۰) ریال، قابل پرداخت است. توزیع کارت اعتباری استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بدون محدودیت در دستگاه‌های اجرایی مجاز است.

تبصره ۱- دستگاه‌های اجرایی مستقر در کلان‌شهرها مجازند برای بهره‌برداری از خدمات حمل و نقل (سرویس رفت‌وآمد)‌ کارکنان خود نسبت به عقد قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل شهری غیردولتی اقدام کنند. سقف قرارداد مربوط می‌تواند حداکثر بیست درصد (۲۰%) بیش از عملکرد هزینه ایاب و ذهاب پرداختی به کارکنان در سال ۱۴۰۱ باشد.

تبصره ۲- دستگاه‌های اجرایی مکلفند برای مشمولانی که دارای معلولیت «شدید» و «بسیار شدید» هستند و همچنین جانبازانی که از حق پرستاری موضوع ماده (۲۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران برخوردار می‌باشند، کمک هزینه ماهانه ایاب و ذهاب را تا پنجاه درصد (۵۰%) افزایش دهند.

ماده ۶- حداکثر مبلغ کمک‌هزینه ماهانه مسکن در سقف اعتبارات ابلاغی دستگاه اجرایی، مطابق جدول زیر به مشمولان قابل پرداخت است. این کمک هزینه به مشمولانی که از مسکن سازمانی یا اماکن در اختیار دستگاه اجرایی استفاده می‌کنند، تعلق نمی‌گیرد:

جدول ۲- حداکثر مبلغ کمک هزینه مسکن

برای همه مشمولینبه ازای سرپرستی خانوادهبه ازای هر فرزند تحت تکفل
۱۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال

ماده ۷- بیمه‌های تکمیلی و عمر در همه دستگاه‌های اجرایی مطابق با سطح استاندارد خدمات بهداشت و سلامت که توسط شورای عالی بیمه مشخص می‌شود، برقرار می‌گردد. بدین‌منظور دستگاه‌های اجرایی مکلفند ضمن تعامل با شرکت‌های بیمه‌ای، خدمات یادشده را برای همه مشمولان مربوط فراهم نمایند. دستگاه‌های اجرایی می‌توانند سایر خدمات مرتبط با بهداشت و سلامت (شامل امکان استفاده از خدمات مراکز بهداشتی و درمانی، ارائه کالاهای بهداشتی، پزشک مستقر، ارزیابی دوره‌ای وضعیت سلامت) را به‌طور یکسان به کارکنان خود ارائه و سرانه هزینه پرداختی بابت این خدمات را برای همه کارکنان خود به عنوان مزایای بهداشت و سلامت، لحاظ نمایند.

ماده ۸- توزیع عادلانه امکانات و تسهیلات فرهنگی و رفاهی دستگاه‌های اجرایی (اعم از مجموعه‌ها و اماکن اقامتی، تفریحی، رفاهی، فرهنگی و ورزشی) بین همه مشمولان از طریق سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا)، براساس ضوابطی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل با همکاری سازمان و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌نماید، صورت می‌گیرد.

ماده ۹- ‌آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که میانگین رضایت مردم از عملکرد کارکنان آنها بر اساس اطلاعات ثبت شده در «سامانه سنجش رضایت مردم از کارکنان دولت» (موضوع ابلاغیه شماره ۲۴۲۵۳۸ مورخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۱ رئیس دفتر رئیس جمهور) طی یک دوره حداقل چهار ماهه «عالی» و «خوب» باشد، مجازند حداکثر دو بار در سال پاداشی تحت عنوان «پاداش رضایت مردم» به ترتیب تا سقف صد میلیون (۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و پنجاه میلیون (۵۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به کارکنان خود پرداخت نمایند. دوره‌های زمانی موضوع این ماده نباید با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند. پرداخت این پاداش به مشمولان در دستگاه اجرایی منوط به تأیید نتایج سامانه مذکور توسط سازمان است.

ماده ۱۰- دستگاه‌های اجرایی که عملکرد کلی آنها بر اساس مجموع امتیاز مکتسبه در شاخص‌های عمومی و اختصاصی سال ۱۴۰۱ (موضوع بخشنامه شماره ۹۴۹۱۲ مورخ ۲۳/۱۱/۱۴۰۱) در سطح «عالی» و «خوب» ارزیابی شده‌باشد، مجازند یک‌بار در سال، پاداشی تحت عنوان «پاداش تشویقی» تا صدمیلیون (۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به هر یک از کارکنان خود پرداخت نمایند.

ماده ۱۱- پرداخت‌های مناسبتی در سقف مبالغ مندرج در جدول زیر به مشمولان قابل پرداخت است.

جدول ۳- حداکثر مبالغ پرداخت‌های مناسبتی

ضوابط اجرایی پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی
ضوابط اجرایی پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی

تبصره ۱: مبالغ جدول شماره (۳) در ازای مسئولیت سرپرستی خانواده و فرزندان به مشمولینی که از کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد برخوردار هستند، پرداخت می‌شود.

تبصره ۲: پرداخت‌های مناسبتی موضوع ردیف‌های (۴) و (۹) در همه دستگاه‌های اجرایی الزامی است.

ماده ۱۲- سقف انواع تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه قابل پرداخت به مشمولان از هر محل و تحت هر عنوان، مطابق با سقف مصوب شورای پول و اعتبار در سال ۱۴۰۲ برابر با سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال است. سقف موضوع این ماده در اعطای تسهیلات مذکور به کارکنان بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و شرکت‌هایی که از منابع داخلی خود برای این منظور استفاده می‌کنند نیز لازم‌الرعایه است.

تبصره ۱: نحوه بازپرداخت تسهیلات موضوع این ماده در بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و شرکت‌هایی که از منابع داخلی خود برای این منظور استفاده می‌کنند، بر اساس ضوابط داخلی و با تایید بالاترین مقام اجرایی دستگاه و در سایر دستگاه‌های اجرایی، وفق توافق منعقده با مؤسسات عامل تعیین می‌گردد. مشمولانی که در اجرای آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌های دولتی و غیردولتی و مؤسسات اعتباری (موضوع بخشنامه شماره ۰۲/۶۳۹۸۸ مورخ ۲۲/۰۳/۱۴۰۲ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) از تسهیلات قرض‌الحسنه برخوردار می‌شوند، مجاز به استفاده از تسهیلات موضوع این ماده نیستند.

تبصره ۲: تسهیلات موضوع این ماده در محاسبه سقف مقرر در ماده (۲) لحاظ نمی‌شود؛ لکن در هر دستگاه اجرایی حداکثر مبلغ تسهیلات پرداختی موضوع این ماده به مشمولان نباید از چهار برابر حداقل تسهیلات مذکور در همان دستگاه اجرایی تجاوز نماید.

ماده ۱۳- حداقل مبلغ پاداش ازدواج و پاداش فرزندآوری (تشویق موضوع ماده (۲۰) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) مطابق جدول زیر به مشمولان قابل پرداخت است.

جدول ۴- مبالغ پاداش ازدواج و فرزندآوری

موضوعحداقل مبلغ پاداش ازدواج/ پاداش فرزندآوری
ازدواجبیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
تولد فرزند اولپانزده میلیون (۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال
تولد فرزند دومسی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
تولد فرزند سومچهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
تولد فرزند چهارمپنجاه میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال
تولد فرزند پنجم و بالاترشصت میلیون (۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال

ماده ۱۴- کمک هزینه ماهانه مهدکودک صرفاً برای بانوان مشمول در دستگاه‌های اجرایی فاقد مهدکودک به ازای هر فرزند زیر شش سال ماهانه حداکثر برابر دو میلیون و پانصد هزار (۲،۵۰۰،۰۰۰) ریال قابل پرداخت است.

ماده ۱۵- کارکنان دارای قراردادهای مبتنی بر قانون کار شاغل در دستگاه‌های اجرایی به لحاظ بهره‌مندی از مزایای موضوع این دستورالعمل تابع ضوابط و مقررات مربوط به خود می‌باشند و صرفاً آن دسته از اقلام مزایای جانبی که مابه‌ازای آنها در ضوابط و مقررات مذکور پیش‌بینی نشده‌است، قابل اعطاء به آنان می‌باشد.

ماده ۱۶- دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به ثبت کامل اطلاعات مربوط به اعطای مزایای جانبی موضوع این دستورالعمل اعم از نقدی و غیرنقدی، دقیقاً مطابق با انواع و اقلام موضوع ماده (۳) در سامانه ثبت حقوق و مزایا (موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور) اقدام نمایند.

تبصره ۱- برای ثبت مزایای جانبی نقدی (شامل اقلام: کمک هزینه غذا، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه مسکن، پاداش رضایت مردم، پاداش تشویقی، پرداخت‌های مناسبتی، تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه، پاداش ازدواج، پاداش فرزندآوری و کمک هزینه مهدکودک) در سامانه مذکور، دستگاه اجرایی باید در هر ماه مبلغ ریالی پرداختی بابت هر یک از اقلام فوق‌الذکر برای هر یک از مشمولان را ذیل همان عنوان برای مشمولان مربوط درج نماید.

تبصره ۲- هرگونه پرداخت وجه به مشمولان بابت مزایای جانبی غیرنقدی (شامل اقلام: ارائه مستقیم غذا، ارائه مستقیم اقلام خوراکی، خودرو سازمانی، سرویس رفت و آمد، کارت اعتباری استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مسکن سازمانی یا اماکن در اختیار دستگاه اجرایی، بیمه تکمیلی، بیمه عمر، امکان استفاده از خدمات مراکز بهداشتی و درمانی، کالاهای بهداشتی، پزشک مستقر، ارزیابی دوره‌ای وضعیت سلامت، اماکن و مراکز اقامتی، تفریحی، رفاهی، فرهنگی و ورزشی یا امکان استفاده از آنها، بن خرید کالای داخلی) در دستگاه‌های اجرایی ممنوع است. برای ثبت مزایای جانبی غیرنقدی در سامانه مزبور، دستگاه اجرایی باید در هر ماه مبلغ ریالی هزینه‌ای را که بابت برخورداری هر یک از مشمولان از آن مزایا پرداخت می‌کند، ذیل همان عنوان برای مشمولان مربوط درج نماید.

تبصره ۳- آن دسته از مزایای جانبی که دستگاه اجرایی بابت آنها هزینه‌ای متحمل نمی‌شود (مانند اماکن اقامتی و تفریحی خودگردان یا مسکن سازمانی) در سقف موضوع ماده (۲) و در مجموع دریافتی مشمولان لحاظ نمی‌شود. دستگاه اجرایی موظف است ضمن برآورد هزینه‌ واقعی بهره‌مندی از این مزایا، معادل ارزش ریالی هزینه واقعی و یا مابه‌التفاوت هزینه واقعی و هزینه پرداختی توسط کارکنان را در سامانه مذکور ذیل عنوان «مزایای بدون هزینه» برای مشمولان برخوردار از آن مزایا، ثبت نماید.

ماده ۱۷- میزان برخورداری مشمولان از انواع مزایای جانبی به تناسب مدت خدمت تمام وقت آنها (به میزان ساعات کاری مقرر در ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری) در دستگاه اجرایی است. اعطای مزایای موضوع این دستورالعمل (غیر از تسهیلات موضوع ماده (۱۲)) به مأموران توسط دستگاه محل مأموریت امکان‌پذیر است. دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند به بانوان مشمول در مدت استفاده از مرخصی زایمان برای فرزندان سوم و بیشتر، همه مزایای جانبی به غیر از کمک هزینه غذا و کمک هزینه ایاب و ذهاب را اعطا نمایند. میزان برخورداری کارکنان شاغل در مشاغل آموزشی از مزایای جانبی نقدی که مشمول آن هستند، متناسب با تعداد ماه‌هایی است که به طور کامل و تمام وقت خدمت می‌نمایند.

تبصره: تسهیلات موضوع ماده (۱۲) با رعایت سقف مندرج در این ماده و با توافق دستگاه اجرایی مبدأ و مقصد، صرفاً از یک دستگاه اجرایی به مأموران قابل پرداخت است.

ماده ۱۸- در مواردی که اعطای مزایای جانبی در دستگاه اجرایی با محدودیت مواجه است، اولویت مشمولان در برخورداری از مزایای مذکور (در شرایط مساوی و پس از اعمال سایر اولویت‌های مورد اشاره در مواد فوق)، بر مبنای نمره ارزشیابی عملکرد مشمولان تعیین می‌شود.

ماده ۱۹- تاریخ اجرای این مصوبه، از ابتدای سال ۱۴۰۲ است. برای آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که طی مدت اجرای این مصوبه، عملکرد آنها در زمینه بهره‌وری با تأیید سازمان ملی بهره‌وری مطلوب شناخته می‌شود، مبلغ یا سقف اعطای انواع مزایای جانبی در سقف اعتبارات دستگاه اجرایی، قابل افزایش است. میزان و نحوه این افزایش با پیشنهاد مشترک سازمان و سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب شورا تعیین می‌شود.

تبصره ۱- برخوردای از افزایش موضوع این ماده در مورد آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که از بودجه عمومی استفاده نمی-کنند، با پیشنهاد دستگاه اجرایی پس از اخذ تأییدیه لازم از سازمان ملی بهر‌ه‌وری و تأیید سازمان و سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب شورا، امکان‌پذیر است.

تبصره ۲- در موارد خاص، مبالغ، سقف‌ها و نحوه اعطای مزایای موضوع این دستورالعمل با تصویب شورا قابل تغییر است.

ماده ۲۰- مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی است. همچنین ذی‌حسابان، مدیران امور مالی، حسابرسان و بازرسان قانونی ازجمله سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی کشور مکلف‌اند ضمن نظارت بر رعایت مفاد این دستورالعمل و درج مراتب در گزارش‌های حسابرسی و بازرسی قانونی، تخلفات صورت‌گرفته را به مراجع ذی‌صلاح اعلام نمایند.

ماده ۲۱- هرگونه تخلف از جانب دستگاه اجرایی در اعطای مزایای جانبی و همچنین عدم ثبت کامل، دقیق و به‌موقع اطلاعات مربوط در سامانه مورد اشاره در ماده (۱۶) منجر به اعمال محدودیت در اعطای مزایای جانبی آن دستگاه اجرایی بر اساس مصوبه شورا خواهد شد. مفاد این دستورالعمل در شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی لحاظ می‌شود.

در اجرای حکم شماره ۱۰۰۱۴۰ مورخ ۳/۹/۱۴۰۰ رییس‌جمهور محترم (موضوع تفویض اختیار مربوط به تأیید مصوبات و تصمیمات شورای حقوق و دستمزد) مفاد این مصوبه، تأیید می‌شود.

محمد مخبر- معاون اول رییس‌جمهور

دانلود فایل اصلی ابلاغی

مشاهده در مجموعه مقررات کاربردی (ص ۵۹۱)

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

49 دیدگاه

  1. با سلام و احترام؛
    بازبینی چند نکته بسیار مهم به نظر می رسه.
    اولا اینکه برای ایجاد انگیزه برای فرزند آوری مبلغ ۱۵۰۰ هزار تومان به ازای فرزند اول و … به نظر می رسه نه تنها انگیزه رو افزایش نمی ده، بلکه ضد انگیزه برای فرزند آوری است.
    دوما تبعیض در پرداخت مردان و زنان که همیشه بوده، الان با این مدل پاداش بیشتر دادن به مردان به دلیل سرپرست بودن و کفالت فررندان، نه تنها به تحکیم خانواده کمک نمی کند که باعث میشه تبعیض بیش از پیش موجب آزار بانوان تلاشگر ما باشه.
    سوم اینکه کمک هزینه مهد کودک ۲۵۰ هزار تومانی به نظر خود شما منطقی است؟
    ممنون میشم این موارد رو بررسی بیشتری بفرمایید.

    1. دولت فقط به فکر کارمندای خودشه،کارگرا تو هیچ کدوم ازبرنامه هاشون نیستن.خوش بحال کارمندای دولت.جالب اینجاست که کارمنداشون همیشه گریانند، بیاید حقوق کارگرهارو هم بدید به کارمنداتون

      1. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی جامعه، زنان و مردان ما با هم بار مشکلات زندگی رو بر دوش می کشن. این خیلی غیرمنصفانه اس که برای خانم ها پاداش کمتری قائل بشیم. انگار بانوان تلاشگر ما پولشون رو پس انداز می کنن و اصلا هیچ خرجی نمی کنن. این به نظر غیر منصفانه و عادلانه اس.من خودم یه آقا هستم و خانمم کارمنده. بهتر بود برای زن و شوهرهایی که هر دو کارمندن ، جوری میشد که فقط به یکیشون تعلق بگیره. نه اینکه برا آقایون بیشتر باشه.

  2. سلام
    این بخشنامه چقدر ابهام داره
    اونجایی که گفته مثلا برای عید مبعث یک میلیون بعد تقسیم کرده که برای سرپرست و اینا . اون یک میلیون اولیه به همه تعلق میگیره و اگه سرپرست خانوار بود و چند تا بچه هم داشت بهش اضافه میشه؟ یا بخشی از اون یک میلیون به کارمند تعلق میگیره؟
    اگه تسهیم بشه و بعد پرداخت که به بانوان متاهل چیزی تعلق نمیگیره
    کمی بعیده با این وضع داغون مالی دولت بخواد مثلاْ به یک مرد با 3 تا بچه 1.900عیدی بده . به نظرم عین خودزنیه :)))))

  3. سلام به گردانندگان ناعدالتخانه , بازم مثل همیشه بازنشستگان شده‌اند خار چشم مقننین و برنامه ریزان که نمی‌خواهند دیده شوند چون فکر می‌کنند صاحب خزانه هستند.
    حیف جوانی خود را در میان آتش و جنگ هدر دادیم تا ازخدا و خلق بیخبران مرفه عنان دولت را پدست گیرندو چشم دیدن پایین دستی را نداشته باشند.

  4. عرض سلام و ادب
    ما که جزو کارمندان بهداشت هستیم نه کارانه درست حسابی داریم (۳۰۰ تومن )نه اضافه کار ( ۲۰۰ تومن )نه عیدی داریم نه حق بازرسی درست حسابی داریم ( ۹۰ تومن ) نه حق فنی داریم نه وام کم درصد اصلا وام نمیدن همش میگن قرعه کشی بین خودشون میفته ، هیچ چی نداریم دیگه انگیزه هم نداریم
    حق لباس ۳۰۰ تومن حق مسکن حق …………..
    همشو باهم جمع کنی ۲ تومن نمیشه

    1. بازنشسته محترم اولا یکجا سنوات و مرخصی را گرفته اند ضمنا در ازای کدام کار مفید بازنشستگان بایستی رفاهیات بگیرند؟

  5. سلام نکات مهم در این ضوابط دیده می شود :
    1- تبعیض بیشتر بین دریافتی زنان و مردان کارمند دیده می شود ، در حالیکه زحمت فرزندان به عهده مادران است ولی ضمن اینکه حق عائله و اولاد به زنان متاهل از قبل تعلق نمی گرفت، حالا به تبع همان قانون نادرست و بسیار ظالمانه، رفاهیات بانوان کارمند نیز به شدت کمتر از مردان خواهد شد و به نظر میرسد دولت نگاه درستی به زنان ندارد و فقط انتظار فرزند آوری دارد

    2- دستگاهها که به کارمندان خود وام قرض الحسنه نمی دهند به نظر میرسد مجددا دولت امسال هم قصد دارد به کارمندان بانکها 300 میلیون وام برای 1402 بدهد و برای انهایی که قبلا وام کم بهره گرفتند محدودیتی قرار نداده و برای انهایی که نگرفتند نیز منابعی مشخص نکرده است !

    3- در مورد رفاهیات کارکنان بازنشسته دستگاهها که قبلا در پیش نویس ها بود، تبصره ای دیده نشد!

    4- در این ضوابط به عملکرد کارمندان اهمیت داده نشده است !

    1. اینا برای یکسری وزارت خانه و ارگان خاص و شهرهای خاص هست من معلم که ۲۹ سال خدمت کردم و در شهرستان و مناطق مختلف بودم تا حالا نه حق مسکنی نه هیچ مزایای رفاهی جز اون حقوق ساده که تو حکم است و کلی از آن را هم بابت مالیات و صندوق بازنشستگی و…. کسر میکنند چیزی دریافت نکردم.

  6. سلام
    من موندم ما که تو وزارت بهداشت کار می‌کنیم احتمالا وزارت بهداشت جز دستگاه های اجرایی نیست که این مزایا رو نمیگیره من کارشناس بهداشت و برادرم که پرستار هیچ کدوم از این مزایا رو تو این چند سال نگرفتیم. خیر سرمون کارمند رسمی هم هستیم. با حقوق 10 تا 12 تومن چطور الان میشه زندگی کرد فقط اجاره خونه من تو تهران ماهی 7 تومن برای یه واحد 60متری میدم.
    قابل پیگیری هست یا نه؟

    1. دوست عزیز بسیاری از ما کارمندان دولت ۷تومن حقوق می گیریم و اینها برای اینه که برسیم به اون ده دوازده تومن شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون آیا مایلید تازه‌ها و مقررات مهم برای شما ارسال شود؟
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها