آزمون تعیین صلاحیت
آزمون وکالت

اعلام زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ کانون‌های وکلای دادگستری

شناسنامه قانون- نایب رییس کانون وکلای خراسان از تعیین زمان تقریبی آزمون وکالت ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش اختبار وکیل حسن حسن زاده نایب رییس کانون وکلای خراسان و نماینده کانون خراسان در صندوق حمایت دراستوری اینستاگرام خود از برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ در فاصله زمانی بیست بهمن تا اوایل اسفند خبر داد.

این وکیل دادگستری اعلام کرد:

زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰

بر اساس تصمیم شورای اجرایی اسکودا زمان برگزاری آزمون سال ۱۴۰۰ کارآموزی کانون های وکلای دادگستری در فاصله زمانی بیست بهمن تا اوایل اسفند برگزار  خواهد شد.

تاریخ دقیق و جزییات بیشتر متعاقبا اعلام می‌شود.

در این جلسه که در تاریخ ۲۲ مهر ماه در محل اتحادیه و به صورت حضوری و بر خط برگزار گردید، دستور همایش بوشهر نیز مورد تصویب قرار گرفت.

کلیات اساسنامه موسسات حقوقی و دستورالعمل صدور گواهی وکالت تخصصی نیز مورد تصویب قرار گرفت تا در دستور همایش بوشهر قرار گیرد.

در این جلسه اعضای کمیسیون ورزشی اسکودا نیز با رای مخفی انتخاب گردیدند.

آیا مواد درسی و شرایط داوطلبان آزمون وکالت ۱۴۰۰ تغییر می‌کند؟

با تصمیم کانون‌های وکلای دادگستری مبنی بر عدم اجرای آیین‌نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، به نظر می‌رسد شرایط پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه برای داوطلبان آزمون وکالت ۱۴۰۰ اعمال نشود.

با تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری (مصوب ۱۴۰۰/۴/۲ رئیس وقت قوه قضاییه) و در نظر گرفتن شرایط جدید برای داوطلبان آزمون وکالت، از جمله اضافه شدن دو درس حقوق اساسی و متون فقه، و افزایش سن داوطلبان به ۲۴ سال تمام، هیات عمومی اسکودا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا زمان اصلاح این آیین نامه و تغییر مواردی که مغایر با استقلال کانون وکلاست، آیین‌نامه جدید لایحه استقلال را قابل اجرا نمی‌داند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

خاطر نشان می سازد که نهاد مستقل وکالت به عنوان نهادی قانونمدار، مجوزی برای اجرای مقرره مخالف با قانون نداشته و انتظار دارد با یک رویکرد تعاملی نسبت به اصلاح این موارد در اسرع وقت با نظر کانون های وکلا اقدام لازم صورت گیرد تا مالا آیین نامه قانونی، توسط کانون های وکلای دادگستری قابلیت اجرا پیدا کند.

به این ترتیب تغییرات شرایط آزمون و داوطلبان برای آزمون سال ۱۴۰۰ که در آبان برگزار می‌شود نیز فعلاً منتفی است.

نهایتاً برای جزییات بیشتر و دقیق‌تر در این‌خصوص باید منتظر اطلاعیه‌های بعدی اسکودا بود.

تغییرات شرایط آزمون وکالت در آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا

بر اساس آیین‌نامه جدید، علاوه بر معیار ظرفیت، حد نصاب علمی نیز برای قبولی در آزمون وکالت پیش‌بینی شده است و حداقل نمره قبولی در آزمون، شصت درصد از کل نمره آزمون است و پذیرش افراد بدون کسب نمره لازم، ممنوع است. همچنین پذیرش داوطلبان مشمول ماده ۵۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه، منوط به کسب حداقل هشتاد درصد از حداقل نمره قبولی در کانون محل تقاضا است.

داوطلب کارآموزی در موقع ثبت‌نام در آزمون باید بیست‌وچهار سال کامل شمسی داشته باشد.

منابع سؤالات آزمون، دروس حقوقی در حد مقطع کارشناسی و شامل: حقوق اساسی، حقوق تجارت، حقوق کیفری، حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، اصول و مبانی استنباط و متون فقهی در حد تحریرالوسیله امام خمینی (ره) است.

تاریخ پایان خدمت یا معافیت داوطلبان مرد باید قبل از تاریخ ثبت‌نام آزمون ورودی باشد.

قبول‌شدگان در آزمون و سایر متقاضیان پروانه وکالت و کارآموزی، باید یک فرم تقاضانامه را پر کنند که در آن موارد زیر نیز اعلام شود:

تصریح به نداشتن پیشینه مؤثر و غیر مؤثر کیفری و محکومیت انتظامی و در صورت داشتن چنین سابقه‌ای، ذکر نوع جرم و تخلف ارتکابی، حکمی که صادر شده، مجازاتی که تعیین شده و وضعیت اجرای آن؛ تصریح به وجود یا فقدان هر نوع پرونده مفتوح کیفری در مراجع قضایی و تصریح به سلامت روان.

بیشتر بخوانید:

طبق مصوبه شورای اجرایی اسکودا، آزمون ورودی کارآموزی وکالت ۱۴۰۰ که قرار بود ۷ آبان ماه برگزار شود، به دلیل تقارن زمانی با اعلام نتایج آزمون ۹۹ و امور اجرایی مربوط به آن، به تعویق افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام