مجموعه طرح‌ها و لوایح

طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

شناسنامه قانون- طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در جلسه علنی روز دوشنبه ۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ به صورت عادی اعلام وصول شد.

طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

‌ماده ۱- ادامه تحصیل کارکنان رسمی و غیر رسمی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در دوره های روزانه و شبانه دانشگاهها و موسسات اموزش عالی دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی ممنوع است و این قبیل کارکنان صرفا مجاز به ادامه تحصیل در دوره های مجازی و غیرحضوری دانشگاهها و موسسات اموزش عالی در ساعات غیراداری هستند.

تبصره ۱: ادامه تحصیل اعضای رسمی هیات علمی دانشگاهها و موسسات اموزش عالی و فرهنگیان رسمی در شرایط غیراداری در قالب ماموریت تحصیلی سالیانه در دوره های روزانه، شبانه، حضوری، علاوه بر دوره های غیرحضوری و مجازی بلامانع است.

تبصره ۲: در صورت اخذ مرخصی اداری سالیانه، ادامه تحصیل در دوره های روزانه برای پرسنل اداری دستگاههای اجرایی ماده ۵ قانون مدیرت خدمات کشوری بلامانع است.

ماده ۲- فعالیت دانشگاه پیام نور در دوره های روزانه، شبانه، حضوری و نیمه حضوری تعطیل و این دانشگاه صرفا مجاز به برگزاری دوره های مجازی و غیرحضوری به زبان فارسی و زبانهای زنده دنیا می باشد.

تبصره ۱- فعالیت دانشگاه پیام نور صرفا در مرکز کشور ادامه پیدا میکند.

تبصره ۲- کلیه ساختمانها و امکانات دانشگاه پیام نور به قیمت کارشناسی روز محاسبه و در مراکز استانها در اختیار دانشگاه فرهنگیان و در شهرستانهای غیر از مرکز استان در اختیار دانشگاه فنی و حرفه ای، یا دانشگاه آزاد اسلامی، و یا سایر واحدهای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم قرار گرفته و قیمت ان در همان سال و یا سالهای بعدی پس از به روز شدن به این دانشگاه پرداخت خواهد شد.

تبصره ۳- نیروی انسانی رسمی و غیر رسمی دانشگاه پیام نور در شهرستانها اعم از هیات علمی رسمی و قراردادی و یا نیروی اداری که مازاد بر نیاز این دانشگاه در مرکز کشور است و یا تمایلی به انتقال به پایتخت ندارند باتوجه به تمایل خود افراد با ابلاغ وزارت علوم به یکی از دانشگاههای فنی و حرفه ای و یا دانشگاههای فرهنگیان و یا سایر دانشگاههای وابسته به وزارت علوم و یا وزارت آموزش و پرورش منتقل می شوند. دانشگاه مقصد بدون هیچ عذری مکلف به پذیرش این افراد است.

تبصره ۴- دانشگاه پیام نور با استفاده از هیات علمی کیفی باقیمانده و جذب هیات علمی جدید و یا اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها، واحد خود در مرکز کشور را به اخرین دست اوردهای فناوری اطلاعات مجهز نموده و اقدام به برگزاری دوره های مجازی و غیرحضوری داخلی وخارجی به زبان فارسی و سایر زبانهای دارای متقاضی می نماید. هیچ دانشگاهی حق ندارد مانع همکاری اعضای هیات علمی خود در برگزاری دوره های داخلی و خارج از کشور دانشگاه پیام نور شود. واحدهای تدریس شده توسط اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها در دانشگاه پیام نور به عنوان حق التدریس در سقف مجاز محسوب شده و هزینه ان با احتساب یک بالاسری ابلاغی وزارت علوم توسط دانشگاه پیام نور به هیات علمی و دانشگاه مربوطه پرداخت خواهد شد.

تبصره ۵- کلیه واحدهای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم از جمله دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه فرهنگیان مستقر در شهرستانها و خارج از کشور و نیز سفارتخانه های ایران در خارج از کشور مکلفند با تعرفه توافق شده بین دانشگاه پیام نور و این دانشگاهها و سفارتخانه ها و یا تعرفه ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم دانشگاه پیام نور در شهرستانها وخارج از کشور، قرارداد منعقد نموده و با دانشگاه پیام نور همکاری نمایند.

ماده ۳- کلیه مراکز علمی و کاربردی دولتی در داخل و خارج از کشور، تعطیل و امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی این مراکز در شهرستانها بصورت بلاعوض به دانشگاههای فنی و حرفه ای و یا سایر دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، در آن شهرستان واگذار میشود.

ماده ۴- دانشگاه ازاد اسلامی مکلف است برای اجتناب از هزینه های اضافی و کاهش هزینه واحدهای زیانده، رشته محلهای با داوطلب ناکافی را بصورت موقت تعطیل و هیات علمی این رشته محل ها در شهرستانهای زیانده را به واحدهای دیگر با اولویت واحدهای همجوار مامور و یا منتقل نمایند.

ماده ۵- پذیرش دانشجو در دوره های فراگیر و مجازی پیام نور در مقاطع مختلف صرفا بصورت غیرحضوری و مجازی مجاز بوده و شورای گسترش حق محدودیت پذیرش در این دوره ها را ندارد.

ماده ۶- از تاریخ تصویب این قانون، شورای گسترش حق صدور مجوز تاسیس دانشگاه پیام نور و علمی و کاربردی دولتی در هیچ شهرستانی را ندارد. ایجاد مراکز دانشگاه ازاد اسلامی در بخشها نیز ممنوع است. جابجایی مراکز دانشگاههای غیردولتی از یک شهرستان به شهرستان دیگر بلامانع است. تاسیس مراکز دانشگاهی فنی و حرفه ای و فرهنگیان در شهرستانهای واجد شرایط به روال گذشته منعی ندارد.

ماده ۷- در صورت نرسیدن دانشجو به حدنصاب در کلاسهای حضوری در هرکدام از دانشگاههای مجری دوره های حضوری، با تعریف مجازی درس، کسری دانشجو از سایر دانشگاهها جذب خواهد شد. این دانشگاهها موظند نسبت به اعلام لیست دانشگاههای قابل قبول خود برای میزبانی دروس و تبادل دانشجو در دروس مجازی را اعلام نمایند.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

11 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام