لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار
شناسنامه قانون- لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار طی نامه شماره ۲۱۱۸۱۹ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
نامه شماره ۲۱۱۸۱۹/۶۰۷۹۲ مورخ ۱۴/۱۱/۱۴۰۱
جناب آقای دکتر قالیباف
رییس محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام، “لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار” که به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور در جلسه ۲۹/۱۰/۱۴۰۱ هیئت وزیران با قید دو فوریت به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی به پیوست تقدیم میشود.
سید ابراهیم رئیسی- رییس جمهور
مقدمه توجیهی:
با عنایت به ضرورت تمرکز سیاستگذاری، راهبری، برنامه ریزی، نظارت و ساماندهی امور مرتبط با حوزه بازرگانی و تنظیم بازار کالا و خدمات و حمایت از حقوق مردم در ارتباط با بازرگانی داخلی، لایحه زیر با قید دو فوریت برای انجام تشریفات قانونی تقدیم میشود:
لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار
ماده واحده- به دولت اجازه داده میشود به منظور تمرکز سیاستگذاری، راهبری، برنامهریزی، نظارت و ساماندهی امور مرتبط با حوزه بازرگانی و تنظیم بازار، نسبت به ایجاد “سازمان بازرگانی و تنظیم بازار” که در این قانون به اختصار “سازمان” نامیده میشود، زیر نظر مستقیم رییسجمهور و با استفاده از امکانات، نیروی انسانی، ساختار و تشکیلات موجود در دستگاههای اجرایی و بر اساس اساسنامهای که تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به تصویب هیئت وزیران میرسد با رعایت موارد زیر اقدام نماید:
۱- سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران به همراه تمامی امکانات، تعهدات، وظایف و مأموریتها، ساختار و نیروی انسانی و اموال منقول و غیرمنقول آنها و کلیه وظایف و مسئولیتهای حوزه بازرسی بازار، به ترتیب از وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی منتزع و به سازمان ملحق میشوند.
۲- سازماندهی ساختار سازمان با استفاده از ظرفیت موجود ساختاری فعلی و بدون هر گونه توسعه تشکیلاتی به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور خواهد رسید.
۳- از تاریخ تصویب این قانون، تمامی وظایف و اختیارات موضوع بند (الف) ماده (۱) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی -مصوب ۱۳۹۱- به سازمان منتقل میشود.
۴- انتزاع و انتقال سایر دستگاههای زیرمجموعه وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با هدف تمرکز سیاستگذاری، راهبری، برنامهریزی، نظارت و ساماندهی و با تأکید بر رویکرد تجمیع، ادغام و کاهش تشکیلات و ساختارهای دستگاههای اجرایی مذکور با تصویب هیئت وزیران مجاز است.
۵- به منظور رصد و پایش بازار کالا و خدمات با رویکرد استقرار حکمرانی داده و با هدف پیشبینی نیازهای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان مکلف است باهمکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای اجرایی متولی نسبت به ایجاد پیشخوان (داشبورد) مدیریتی با تأکید بر ایجاد ارتباط بین سامانههای موجود در حوزه زنجیره تأمین، تولید و توزیع، با اولویت کالاهای اساسی و نهادههای اولیه تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ اقدام نماید.
فایل لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار
?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname