کتاب استخدامی
مجموعه طرح‌ها و لوایح

متن جدید طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه

طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

شناسنامه قانون- با رأی آوردن تقاضای رسیدگی خارج از نوبت گزارش کمیسیون اجتماعی پیرامون طرح ساماندهی کارکنان دولت بر اساس تبصره (۱) ماده (۱۰۰) آیین‌نامه داخلی مجلس، متن کامل این طرح، با اصلاحات نهایی در رفت و برگشت با کمیسیون اجتماعی منتشر شد.

گفتنی است، این طرح به «طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» تغییر عنوان داده است.

طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

‌ماده واحده- ‌‌از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، به کارگیری نیروی انسانی برای انجام وظایفی که قبل از تصویب این قانون در قالب شرکتی، حجمی، طرح های عمرانی و سایر عناوین مشابه به کارگیری می‌شده‌اند، در تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها، صرفاً از طریق انتشار آگهی عمومی، برگزاری آزمون و طی مراحل گزینش به صورت متمرکز در کل کشور و در قالب قرارداد کار معین با دستگاه مربوطه بدون محدودیت مقرر در تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و سایر محدودیت های مشابه در قوانین و مقررات دیگر دستگاه‌ها، بر اساس آیین‌نامه‌ای که ظرف مدت سه ماه به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، خواهد بود.

‌تبصره ۱- ‌سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است استانداردهای کمی و کیفی مشاغل و نیروی انسانی مورد نیاز موضوع این قانون را ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.

‌‌تبصره ۲- دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف حداکثر شش‌ماه از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، با نیروهای شاغل در دستگاه‌های مربوطه که در قالب طرح‌های عمرانی، حجمی، شرکتی و سایر عناوین مشابه که مشغول به کار بوده و دارای حداقل دو سال سابقه خدمت می‌باشند، از طریق سنجش صلاحیت‌های شغلی، قرارداد کارمعین منعقد نمایند.

‌تبصره ۳- ‌سوابق تمام وقت اعم از دولتی و غیردولتی آن دسته از کارکنانی که در دستگاه‌های موضوع این قانون استخدام یا به‌کارگیری می‌شوند، مشروط به پرداخت کسور مربوط، براساس دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به عنوان سابقه جهت بازنشستگی لحاظ می‌گردد.

تبصره ۴- ‌تخلف از مفاد این قانون جرم بوده و مسئول ذی‌ربط به مجازات مصرح در ماده (۵۹۸) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و انفصال از خدمات دولتی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

‌تبصره ۵- اجرای احکام این قانون در خصوص دستگاه‌هایی که مستقیماً زیر نظر مقام معظم رهبری است منوط به اذن معظم‌له می‌باشد.

تبصره ۶- ایثارگران از شمول احکام این قانون مستثنی بوده و تابع قوانین و مقررات خاص خود می‌باشند.

تبصره ۷- سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است گزارش اجرای این قانون را تهیه و هر شش ماه یکبار به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره ۸- ‌از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، ماده (۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ذیل آن نسخ می‌گردد.

دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه:

کلیه دستگاه‌های اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی‌فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آنها، ستاد اجرائی و قرارگاه‌های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

153 دیدگاه

  1. مجلسیان محترم هم برای تبدیل وضعیت به استخدام رسمی ایثارگران عزیز و هم تبدیل وضعیت به قرارداد معین شرکتی های زحمتکش طی سال قبل و جاری طرح های جامع موثری تصویب کردند که جمع زیادی از کارکنان دولت از آن منتفع گردیده و خواهند گردید.
    سوال این است:
    آیا عدالت شغلی ایجاب نمیکرد که طبق وعده های مکرر قبلی مسئولان گرامی و انتظارات طبیعی ایجاد شده در ذینفعان و به جهت برقراری مساوات نسبی ، به وعده ی بی فرجام تبدیل وضعیت بی آزمون از قراردادی به پیمانی نیروهای با سابقه ی دولت در پستهای فعلی که مشاغلشان مورد نیاز مستمر بوده و هیچ بار مالی اضافه و افزایش بوروکراسی اداری به دنبال نداشته ، نیز مجدانه مصوب و اجرایی می گردید و خُلف وعده نمیشد؟
    آیا ایجاد اندکی حاشیه ی امنیت شغلی برای کسانیکه خود را متعهد به خدمت به این آب و خاک کهن میدانند اینقدر کار سختیست ؟!

  2. اینجور در حق پرسنل قراردادی انجام‌کار معین ظلم میشه. اسمی از تبدیل وضعیت این قشر اصلا نیومده. گناه قراردادی ها چیه که باید بعد از سالها خدمت حقشون ضایع بشه

  3. سلام
    واقعا تکلیف قراردادی ها چی می سه؟
    نیروهای شدکتی و حجمی تبدیل وضعیت می شن به قراردادی پس نیروهای قراردادی چی ؟

    1. این همه سال به ما شرکتی ها ظلم شد و شما سکوت کردید .الان میخوان یه کاری بکنن برا ما فکر خودتون افتادین؟

  4. با سلام
    این طرح بسیار کلی گویی کرده و بسیار ناقص است
    باید با جزئیات بیشتری طرح را تصویب کنند. همچنین در این طرح هیچ موردی برای ارتقاء شغلی و استخدامی کارکنان قراردادی نیامده که ظلم بسیار آشکاری است در حق قراردادی ها
    در صورتیکه اکثر کارکنان قراردادی تحصیلکرده و با سابقه هستند

  5. خب اینجوری که قرارداد شرکتی خیلی بهتر از کار معین هست . نیست ؟ به نظر به نفع دولت هست . بعنوان مثل عیدی کارگری به کارمندی تبدیل میشه! و جدا از اون به نظر با تبدیل قرار داد شرکتی به معین شاهد کاهش حقوق نیرو باشیم !!!؟

    1. خیر به نفع شرکت تامین نیروی انسانی هست .
      چون دولت پول به شرکت میده ولی اون نصفشو میزاره تو جیبش و نصفشو میده به کارگر بدبخت .

    2. دقیقا این بلا سرما اومده و درخواست برگشت به قراردادی هستیم. چون ۱۵ سال سابقه ما حذف شد و فقط برای بازنشستگی لحاظ کردند. یعنی با تبدیل وضعیت حقوق ما برابر نیرویی که الان وارد شده شد و حدود ۴.۵ میلیون کم شد عیدی و پاداش هم آخر سال نمی گیریم.

      تبدیل وضعیت باید با لحاظ سابقه صورت می گرفت که نامردی کردنپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *