آزمون تعیین صلاحیت
مجموعه طرح‌ها و لوایح

تأسیس صندوق های ذخیره دانشگاهیان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و درمان

تأسیس صندوق های ذخیره دانشگاهیان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای ۳۳ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان در جهت استفاده از منابعی که ماهانه از حقوق فرهنگیان کسر و معادل آن نیز دولت اختصاص می دهد برای سرمایه گذاری در امور تولیدی و خدمات و کمک به افزایش قدرت خرید فرهنگیان تجربه موفقی است که چند سالی از شروع آن گذشته و علاوه بر ارتقا قدرت خرید فرهنگیان، منجر به افزایش حجم سرمایه گذاری در کشور شده است.

هرچند این منابع از حقوق سایر کارکنان دولت هم برداشت و معادل آن هم دولت اختصاص می‌دهد ولی واریز این مبالغ به حساب پس‌انداز باعث شده تا از این منابع در سرمایه‌گذاری استفاده درستی به عمل نیاید. در صورتی که در وزارتخانه‌های بهداشت و درمان وآموزش پزشکی و علوم و تحقیقات و فناوری که از وزارتخانه‌های پر تعداد کشور به حساب می‌آیند، صندوق‌هایی با عنوان صندوق ذخیره دانشگاهیان در هر وزارتخانه شکل بگیرد و این مبالغ از طریق این صندوق ‌ها در زمینه‌های کاری این وزارتخانه ‌ها سرمایه گذاری شود نه تنها منجر به افزایش نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص ملی شده و باعث افزایش اشتغال، درآمد و کاهش تورم می گردد، حل بسیاری از معضلات وزارخانه های مذکور را نیز حل می کند.

اگر این وزارتخانه ‌ها این صندوق‌ها را داشتند اعضای هیات علمی و کارکنان آن‌ها مشکلی بنام مسکن نداشتند. این صندوق‌ها امکان خرید زمین برای احداث مجتمع های مسکونی و رفاهی را دارند. کمک به تاسیس برجهای فناوری در کنار دانشگاه‌ها و کمک به رشد شرکتهای دانش بنیان برای فعالیت علمی و فناوری بخشی از فعالیت این صندوق‌ها خواهد بود. علاوه بر این‌ها پاسخگویی به اشتغال فرزندان کارکنان از این طریق نیز امکان پذیر می شود.

برای تحقق این اهداف، این طرح تقدیم می گردد.

جعفر قادری – حجت اله فیروزی – ابراهیم عزیزی شیراز – احمد محرم زاده یخفروزان – فرهاد طهماسبی
– هاجر چنارانی – کیومرث سرمدی واله – صدیف بدری – علی اکبر بسطامی – علیرضا سلیمی – حسین
حق وردی – جلال محمودزاده – فاطمه رحمانی – انور حبیب زاده بوکانی – رسول فرخی میکال –
سیدجواد حسینی کیا – قاسم ساعدی – بهروز محبی نجم آبادی – علیرضا ورناصری قندعلی – مجتبی
بخشی پور – جعفر راستی – علیرضا عباسی – یعقوب رضازاده – مجید نصیرائی – محمدرضا رضائی
کوچی – محمدتقی نقدعلی – کیوان مرادیان کوچکسرائی – جواد نیک بین – مهدی طغیانی – موسی
احمدی – سیدموسی موسوی – حسن همتی – احمدحسین فلاحی همدان

عنوان طرح:

تاسیس صندوق های ذخیره دانشگاهیان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

ماده واحده- هر یک از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با استفاده از منابع پس‌انداز شده ناشی از دودرصد (%۲) کسرشده از حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان و مبالغ اختصاص داده شده توسط دولت قبل و بعد از تصویب این قانون، نسبت به تاسیس صندوق ذخیره دانشگاهیان وزارتخانه خود اقدام نمایند.

تبصره- وزارتخانه های مذکور مکلفند به صورت مجزا اساسنامه این صندوق ‌ها را حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و برای تصویب به هیات وزیران ارسال نمایند. هیات دولت مکلف است حداکثر دوماه پس از وصول اساسنامه پیشنهادی نسبت به تصویب اساسنامه پیشنهادی نسبت به تصویب اساسنامه هر کدام از صندوق ‌ها اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام