شیوهنامه چگونگی تشکیل و تکمیل پروندههای بیمه بیکاری
شیوهنامه چگونگی تشکیل و تکمیل پروندههای بیمه بیکاری (ابلاغی اردیبهشت 1395 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
مقدمه
تشکیل و تکمیل پرونده و رعایت اصول آن یکی از مهمترین اقدامات کارشناسان حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری است که موجب ایجاد وحدت رویه در ارای قوانین و مقررات مربوطه میگردد، به همین منظور شیوهنامه تشکیل پرونده مقرریبگیران بیمه بیکاری با عنایت به قانون بیمه بیکاری و مقررات مربوط به آن؛ تدوین میگردد.
فصل اول- شرایط استحقاق مقرری بیمه بیکاری (مشاوره)
درخواست کنندگان استفاده از مقرری بیمه بیکاری میبایست دارای شرایط زیر باشند:
1- کارگر مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی و کار کشاورزی باشند.
2- مشمول قوانین استخدام کشوری، لشکری و سایر قوانین و مقررات خاص استخدامی نباشد.
3- کارگر کارگاههای خانوادگی که انجام کار آنها منحصراً توسط صاحب کار و همسر و خویشاوندان نسبی درجه یک از طبقه اول وی انجام میگیرد، نباشد.
4- بیکاری، بدون میل و اراده باشد.
5- کارگر، بیمه شده اجباری باشد.
6- لیست 3% حق بیمه بیکاری کارگر توسط کارفرما ارسال شده باشد.
7- کارگران شاغل در کارهای با ماهیت دایم و مستمر قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه (کارگر دایمی یا در اثناء قرارداد) یا 12 ماه (کارگر اتمام قرارداد) سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
8- تابعیت ایرانی داشته باشد.
9- بازنشسته و ازکارافتاده کلی نباشد.
10- آماده به کار باشد.
11- ظرف 30 روز پس از بیکاری برای ارایه درخواست مقرری بیمه بیکاری خود را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارایه نموده باشد.
یادآوری 1: مراجعه بعد از 30 روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا 3 ماه امکان پذیر خواهد بود.
یادآوری 2: چنانچه متقاضی در آخرین روز مهلت 30 روزه برای ارایه درخواست مراجعه نماید و مدارک مورد نیاز را همراه نداشته باشد؛ برای ارایه مدارک فقط یک روز کاری فرصت دارد.
فصل دوم- مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری
مدارکی که برای تشکیل پرونده از متقاضی دریافت بیمه بیکاری رفته می شود به شرح ذیل میباشد:
در این مرحله لازم است مدارک با اصل آنها تطبیق داده شود.
الف) مدارک عمومی