کتاب استخدامی
قوانین و بخشنامه‌های تأمین اجتماعی

اصلاح بندهای ۱، ۴، ۷ و ۹ بخشنامه شماره ۱۵ مشترک فنی و درآمد موضوع: نحوه انتقال حق بیمه

اصلاح بندهای ۱، ۴، ۷ و ۹ بخشنامه شماره ۱۵ مشترک فنی و درآمد موضوع: نحوه انتقال حق بیمه (بخشنامه شماره ۵۳۵۵/۱۴۰۳/۱۰۰۰ مورخ ۱۵/۷/۱۴۰۳ سازمان تأمین اجتماعی)

معاون محترم/ مدیر کل محترم ستادی/ مدیر کل محترم تأمین اجتماعی استان…

احتراماً؛ نظر به اینکه در اجرای مفاد بند “ذ ماده ۲۸” قانون برنامه هفتم پیشرفت چنین مقرر گردیده: «مدت خدمت وظیفه عمومی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی موضوع تبصره (۱) ماده (۱۴) قانون کار مصوب ۲/۷/۶۸ و همچنین مشترکان سایر صندوق ها با درخواست بیمه شده بر اساس حکم حقوقی زمان واریز در مورد کارمندان و آخرین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در مورد مشمولان قانون کار یا میانگین مبالغ مذکور حسب مورد طی یک سال قبل از زمان درخواست، هر کدام بیشتر باشد در سوابق بیمه ای آنان محاسبه می‌گردد. مبنای پرداخت حق بیمه، معادل درصدهای تعیین شده در هر صندوق با کسر درصد حق بیمه مربوط به درمان است. مشارکت دولت بابت سهم کارفرمایی در پرداخت حق بیمه مذکور معادل حداقل دستمزد، مطابق قوانین و مقررات موجود و مازاد آن به طور کامل بر عهده بیمه شده است»، بر همین اساس تغییراتی در شناخت مشمولین، نحوه محاسبه و تجدید محاسبه حق بیمه مربوطه ایجاد و مفاد بند ۱ بخشنامه شماره ۴۸۳۶/۱۴۰۰/۱۰۰۰ مورخ ۱۰/۶/۱۴۰۰ (موضوع متن جایگزین بند ۴ بخشنامه شماره ۱۵ مشترک فنی و درآمد و تذکر ۱ ذیل آن) و بندهای ۱، ۷ و ۹ بخشنامه شماره ۱۵ مشترک فنی و درآمد (تنقیح و تلخیص) به شرح ذیل اصلاح و جایگزین می‌گردد:

اصلاح بندهای ۱، ۴، ۷ و ۹ بخشنامه شماره ۱۵ مشترک فنی و درآمد

۱- قوانین و مقررات مرتبط:

الف- ماده ۹۵ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴

ب- قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب ۳۰/۱/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی

ج- قانون استفساریه قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب ۲۸/۳/۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی

د- بند “ذ ماده ۲۸” قانون برنامه هفتم پیشرفت

۴- نحوه احتساب مدت خدمت نظام وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبر حق علیه باطل بیمه شدگان مشمول و شرایط احراز آن:

مستند به قانون صدرالذکر و همچنین قانون استفساریه قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب ۲۸/۳/۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی، کلیه بیمه‌شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی (شامل بیمه شدگان اجباری، گروه‌های خاص بیمه‌ای با ماهیت اختیاری، دریافت کنندگان مقرری بیکاری و ….) که در زمان درخواست بیمه پرداز می‌باشند، با دارا بودن حداقل یک سال پرداخت حق بیمه نزد سازمان مشمول مقررات این قانون خواهند بود.

۷- چگونگی محاسبه حق بیمه:

به موجب قانون صدرالذکر، مبنای پرداخت حق بیمه موردنظر معادل درصدهای تعیین شده در هر صندوق با کسر درصد حق بیمه مربوط به درمان است. بر همین اساس حق بیمه مربوطه مطابق فرمول ذیل محاسبه می‌گردد:

کل مبلغ حق بیمه =

نرخ حق بیمه (با کسر درصد حق بیمه مربوط به درمان) * مدت خدمت * دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه زمان تقاضا یا میانگین دستمزد طی یکسال قبل از زمان درخواست (هر کدام بیشتر باشد)

که از این میزان، مشارکت دولت بابت سهم کارفرمائی در پرداخت حق بیمه مذکور معادل حداقل دستمزدف مطابق قوانین و مقررات موجود و مازاد آن به طور کامل بر عهده بیمه شده خواهد بود.

تذکر ۱: منظور از دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه زمان تقاضا برای بیمه شدگان متقاضی شاغل در کارگاه‌ها، آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت حق بیمه ارسالی از سوی کارفرما (مطابق ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی و ضوابط مربوطه) می‌باشد. مشروط بر اینکه از ۲ ماه قبل از ارائه درخواست بیشتر نگردد. لیکن در خصوص بیمه شدگان با ماهیت غیراجباری، پرداخت حق بیمه زمان تقاضا الزامی می‌باشد.

تذکر ۲: در صورت واریز حق بیمه سهم بیمه شده به صورت یکجا یا پرداخت هر قسط در مهلت تعیین شده و تأیید آن در سیستم بانک درآمد، سیستم به طور هوشمند و متناسب با پرداختی‌های صورت گرفته از سوی بیمه شده، مبلغ بدهی سهم دولت را محاسبه و در گزارش وصولی ماهانه درآمد اعمال خواهد نمود.

۹- نحوه تجدید محاسبه:

الف- برای افرادی که حق بیمه متعلقه را به صورت یکجا و خارج از مهلت مقرر پرداخت نموده و یا اساساً پرداخت نمی نمایند، پس از اخذ درخواست مجدد، میزان حق بیمه بر اساس بند ۷ محاسبه و مبلغ حق بیمه پرداختی خارج از مهلت از آن کسر می گردد.

مبلغ تجدید محاسبه سهم متقاضی = 

مبلغ حق بیمه پرداختی خارج از مهلت – (سهم دولت – کل مبلغ حق بیمه)

ب- برای آن دسته از متقاضیان که حق بیمه متعلقه سهم خود را تقسیط، لیکن برخی از اقساط را در خارج از مهلت‌های مقرر پرداخت و یا تعدادی از اقساط مربوطه را پرداخت نمی‌نمایند، چنانچه پس از اعمال فرمول جابجایی اقساط پرداختی با مبالغ یکسان (که این امر به صورت سیستمی انجام می‌پذیرد)، اقساطی خارج از مهلت و یا پرداخت نشده باقی بماند، در یان صورت میزان حق بیمه بر اساس بند ۷ محاسبه و اقساط مورد نظر مطابق فرمول زیر تجدید محاسبه می‌گردد:

مبلغ تجدید محاسبه سهم متقاضی:

جمع مبالغ اقساط پرداخت شده در خارج از مهلت – [ مجموع تعداد اقساط پرداخت شده خارج از مهلت و تعداد اقساط پرداخت نشده * تعداد اقساط مقرر قبلی ÷ (سهم دولت – کل مبلغ حق بیمه) ]

تذکر: در خصوص آن دسته از متقاضیانی که درخواست احتساب سوابق مدت خدمت نظام وظیفه و حضور در جبهه خود را در سنوات گذشته مطابق ضوابط مورد عمل ارائه نموده، لیکن به دلیل عدم پرداخت حق بیمه مربوطه در مهلت مقرر (اعم از یکجا یا تقسیط) سوابق مورد نظر ایجاد نگردیده و در زمان تقاضای مجدد در زمره مستمری بگیران سازمان باشند (اعم از بازنشسته، ازکارافتاد، بازمانده)، به منظور حفظ حقوق این قبیل افراد، پذیرش درخواست تجدید محاسبه آنان بلامانع می‌باشد. ضمناً دستمزد ملاک محاسبه حق بیمه و لحاظ آن در فرمول‌های مندرج در قسمت الف و ب این بند (حسب مورد)، بر اساس آخرین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه قبل از برقراری مستمری یا میانگین دستمزد طی یکسال قبل از برقراری مستمری (هر کدام بیشتر باشد) پس از اعمال افزایش‎‌های مربوط به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا زمان تقاضا، مشروط بر اینکه از مبلغ مستمری دریافتی سال تقاضا کمتر نباشد، خواهد بود. بدیهی است در خصوص متقاضیان فاقد ارتباط بیمه‌ای با سازمان، شرط بیمه پردازی در زمان ارائه درخواست تجدید محاسبه لازم‌الرعایه می‌باشد.

مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات مکلف است در اسرع وقت با همکاری شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین و حوزه تخصصی معاونت بیمه‌ای، نسبت به طراحی و ساخت نرم افزار اصلاحی مربوطه و پیاده سازی آن در واحدهای اجرائی اقدام نمایند.

مسئول حسن اجرای مفاد این بخشنامه، مدیران کل، معاونین، رؤسای ادارات امور بیمه شدگان، وصول حق بیمه، مستمری‌ها، نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی و امور مالی استان‌ها و مسئولین مربوطه در شعب خواهند بود.

میرهاشم موسوی- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *