کتاب استخدامی
مقررات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

اساسنامه سازمان های همیاری شهرداری های استان‌ها

اساسنامه جدید سازمان های همیاری شهرداری های استانها ابلاغ شد

خبر مورخ 13 اردیبهشت 1399

جانشین رییس و معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور از ابلاغ اساسنامه جدید سازمان های همیاری شهرداری های استانها جهت اجرا به استانداریهای سراسر کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور، مسعود نصرتی با بیان این مطلب گفت: اساسنامه جدید سازمان های همیاری شهرداری های استانها پس از بررسی های کارشناسی صورت گرفته با محوریت دفتر حقوقی و امور قراردادهای سازمان و تایید موضوعات اصلاح شده توسط دفاتر ذیربط با موافقت وزیر محترم کشور جهت اجرا به استانداریهای سراسر کشور ابلاغ شد.

وی ابراز امیدواری نمود که با توجه به رعایت موارد قانونی و حقوقی در اساسنامه جدید، با کاهش مشکلات قانونی سازمان های همیاری شهرداری های استانها، شاهد افزایش فعالیتهای آنها در جهت رونق شهرداریهای کشور باشیم.

خلاصه ای از مفاد اساسنامه قبلی سازمان های همیاری شهرداری های استان ها:

هدف و نوع سازمان :

سازمان با توجه به وظایف اساسی شهرداریها در تأمین نیازمندیهای شهری و تأسیسات مورد نیاز عمومی با هدف کمک به خودکفایی شهرداریهای عضو از طریق تجمیع امکانات و سرمایه های کوچک و پراکنده آنها و اهتمام در کاهش اتکای اعضاء به عوارض جهت اداره امور شهر و شهرداری و افزایش توان مالی شهرداریهای عضو از طریق ایجاد درآمدهای ناشی از تولید ، فعالیت های اقتصادی، خدماتی بر طبق اصول بازرگانی و با شخصیت حقوقی مستقل تأسیس و برابر مفاد این اساسنامه اداره می گردد و می تواند به کلیه عملیات و معاملات مالی و تجاری و بازرگانی اعم از صادرات و واردات و قبول نمایندگی شرکت ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی داخلی و خارجی و قبول پیمانکاری اعم از آنکه بطور مستقیم و غیر مستقیم به تمام یا هر یک از موضوعات این اساسنامه مربوط باشد رأساً یا به نمایندگی از طرف شهرداریهای عضو مبادرت نماید .

موضوع سازمان :

سازمان می تواند با رعایت مقررات موضوعه و کسب مجوز های مورد نیاز به اقدامات ذیل مبادرت کند .

 

الف – پشتیبانی شهرداریهای عضو از طریق :

۱/الف- ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه امور اداری و مالی و خدماتی در صورت احراز شرایط لازم وفق دستورالعملهای وزارت کشور با انعقاد قرارداد .

۲/الف- ارائه آموزش های مورد نیاز کارکنان شهرداریهای عضو ، در صورت احراز شرایط لازم برای آموزش وفق دستورالعملهای وزارت کشور با انعقاد قرارداد .

۳/الف- ارائه خدمات طراحی و مشاوره فنی با دریافت سطح لازم از دفتر فنی وزارت کشور یا سازمان برنامه و بودجه در صورتی که سازمان مستقلی برای این امر بصورت وابسته به شهرداریهای استان ایجاد نشده باشد ، با انعقاد قرارداد .

۴/الف- ارائه خدمات حسابرسی در صورت احراز شرایط لازم برای این امر وفق دستورالعملهای وزارت کشور جهت حسابرسی قانونی شهرداریها توسط وزارت کشور موضوع بند ب ماده ۴۴ آئین نامه مالی مصوب سال ۱۳۵۹ ، با انعقاد قرارداد .

۵/الف- ارائه خدمات رایانه ای در صورت احراز شرایط لازم .

 

ب – اقدامات عمرانی از طریق :

۱/ب- انجام عملیات پیمانکاری در رشته کارهای عمومی نظیر زیرسازی و یا روسازی راه و خیابان ، زیرسازی راه آهن و عملیات ساختمانی مترو ، باند و محوطه فرودگاه ، پل ،‌تونل ، دیوار ساحلی ،‌ محوطه سازی بندر و ساحل ، شمع کوبی و سپر کوبی ، ساختمان کانال و نهر و زهکشی ، بند ، سیل برگردان ، تسطیح و آماده سازی اراضی برای مصارف گوناگون و کارهای مشابه .

۲/ب- انجام عملیات پیمانکاری در رشته تأسیسات شهری مانند آب و فاضلاب ( اعم از سطحی یا منازل یا صنعتی ) ، گاز شهری ، برق رسانی ، مخابرات ، انتقال آب ، ساختمان تأسیسات آبگیری و تصفیه خانه های آب و فاضلاب و تله سیژ و تله کابین و کارهای مشابه .

۳/ب- انجام عملیات پیمانکاری در رشته ابنیه مانند ساختمان ابنیه عمومی ، مسکن ، ابنیه درمانی و بهداشتی ، ابنیه آموزشی و فرهنگی و ورزشی ، ترمینال های مسافری با عملکرد درون شهری و برون شهری ، ایستگاههای آتش نشانی و امداد ،‌میادین میوه و تره بار و خرید و فروش مایحتاج عمومی ، پارکینگ های سطحی و طبقاتی و احداث پارک ها و باغهای شهری و گردشگاه های کوهستانی و جنگلی و ساحلی .

۴/ب- انجام عملیات پیمانکاری در رشته تأسیسات گرم کننده و خنک کننده ، برقی ، بیمارستانی ، آزمایشگاهی و کارهای مشابه .

۵/ب- انجام عملیات پیمانکاری در رشته اختصاصی نظیر تزریق سیمان با مواد دیگر ، حفر چاه عمیق ، لایروبی ، سد سازی ، مخازن بتونی و فلزی .

 

ج – اقدامات تولیدی از طریق :

۱/ج- احداث کارگاهها و کارخانجات تولید و استحصال انواع مصالح معدنی و ساختمانی و فرآورده های بتونی و اسفالت و نظائر آن .

۲/ج- احداث کارگاهها و کارخانجات تولید انواع کالاها و فرآورده های کشاورزی مرتبط با نیازمندیهای شهری و شهرداری و ایجاد واحدهای کشت و صنعت .

۳/ج- احداث کارگاهها و کارخانجات تولیدات صنعتی و معدنی مرتبط با نیازمندیهای شهری و شهرداری و فعالیت در خصوص اکتشاف و بهره برداری معادن و راه اندازی مجتمع های صنعتی .

د – فعالیت در امور ماشین آلات و وسائط حمل و نقل از طریق :

۱/د- تأمین ماشین آلات سبک و سنگین و عمرانی مورد نیاز شهر و شهرداریها از طریق ایجاد و تأسیس بانک ماشین آلات عمرانی برای پشتیبانی عملیات عمرانی و حمل و نقلی آنها بصورت اجاره .

۲/د- ارائه خدمات تعمیرگاهی و سرویس و نگهداری ماشین آلات و وسائط نقلیه .

۳/د- تهیه ونصب ماشین آلات سردخانه ای و کشتارگاهی و انبارداری .

 

هـ – فعالیت در امور حمل و نقل مسافر و بار و خدمات ایرانگردی و جهانگردی از طریق :

۱/هـ – ارائه خدمات ایرانگردی و جهانگردی با تأسیس دفاتر و اقامتگاه ( نظیر هتل ، متل، مهمانسرا و کمپ ) با کسب مجوز لازم .

۲/هـ – تأسیس و اداره مرکز و یا مؤسسه حمل مسافر و بار درون شهری و برون شهری با انواع وسائط اعم از زمینی ، هوایی ، دریایی با کسب مجوز لازم .

و – فعالیت در امور بازرگانی از طریق :

۱/و- خرید و فروش و واردات و صادرات انواع کالا و مواد مورد نیاز شهر و شهرداریها .

۲/و- قبول نمایندگی بازرگانی شرکت های بازرگانی داخلی و خارجی .

۳/و- اقدام و مشارکت در تأسیس و راه اندازی بازارچه های مرزی .

۴/و-خرید و فروش انواع ماشین آلات عمرانی و وسائط حمل و نقل موتوری مورد نیاز شهر و شهرداری.

۵/و- اقدام و مشارکت در راه اندازی نمایشگاههای بازرگانی .

۶/و- اقدام و مشارکت در راه اندازی و بهره برداری مناطق آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی در قالب مقررات موضوعه .

۷/و- اعطاء وام به شهرداریهای عضو و سازمان های وابسته و تابعه آنها در قبال اخذ سود و تضمین کافی و یا مشارکت در طرح های درآمدزای شهرداریها .

 

ارکان سازمان :

ارکان سازمان به شرح ذیل است :

الف – شورای سازمان

ب- هیأت مدیره

ج – مدیر عامل

د- حسابرس ( بازرس )

 

شورای سازمان که منبعد شورا نامیده خواهد شد مرکب خواهند بود از :

۱- استاندار به عنوان ریاست شورا و در غیاب وی معاون امور عمرانی استانداری بعنوان نایب رئیس و دبیر شورا

۲- مدیر کل دفتر فنی استانداری

۳- مدیر کل دفتر امور شهری و روستایی بعنوان مسئول دبیرخانه شورا

۴- مدیر عامل سازمان همیاری شهرداریهای استان و در غیاب وی نماینده وزارت کشور

۵- شهرداران شهرداریهای عضو ، بعنوان نمایندگان قانونی سهام شهرداریها

هیأت مدیره مرکب از سه نفر با عضویت معاون امور عمرانی استانداری بعنوان عضو ثابت و رئیس هیأت مدیره و در صورت عدم پذیرش وی یکی دیگر از معاونین استاندار بانتخاب استاندار و دو نفر عضو اصلی تشکیل می شود . اعضاء اصلی و یک نفر عضو علی البدل هیأت مدیره توسط شورا برای مدت سه سال انتخاب می گردند . حکم انتصاب اعضاء هیأت مدیره و عضو علی البدل توسط ریاست شورا ( استاندار ) صادر خواهد شد .

 

نحوه انتخاب و خاتمه دوره خدمت مدیر عامل :

مدیر عامل سازمان از افراد ذیصلاحیت که علاوه بر داشتن مدارک علمی و تخصصی ( حداقل لیسانس ) دارای تجربیات کافی در مسائل مربوط به شهر و شهرداری و مالی و ساختمانی و یا مدیریت باشد ، توسط رئیس شورا برای خدمت تمام وقت از بین اعضاء اصلی و یا علی البدل هیأت مدیره سازمان ( در صورتیکه مغایر مقررات موضوعه نباشد ) و یا خارج از سازمان برای مدت سه سال به شورا معرفی و در صورت انتخاب با حکم رئیس شورا منصوب می گردد.

رئیس شورا ، مدیر عامل را به وزارت کشور معرفی و مدیر عامل بلافاصله پس از معرفی شروع بکار می کند . مشخصات کامل مدیر عامل می بایستی همراه با فرم معرفی نامه ارسالی از وزارت کشور به وزات کشور اعلان شود.

 

مدیر عامل از جمله دارای وظایف و اختیارات زیر است:

۱- اجرای مصوبات شورای سازمان و هیأت مدیره که منطبق با مفاد اساسنامه بوده و اقدام در اداره امور سازمان و کوشش در جهت پیشبرد اهداف آن .

۲- اعمال مدیریت صحیح بر کلیه امور سازمان و حفاظت اموال و دارائیهای آن .

۳- تهیه و ارائه طرحهای جامع و کلی و نیز اجرائی در امور سازمان به هیأت مدیره .

۴- تهیه آئین نامه مالی و معاملاتی سازمان و ارائه به هیأت مدیره برای بررسی و پیشنهاد آن به شورا جهت تصویب .

۵- تهیه آئین نامه های داخلی و دستورالعمل ها و ضوابط مورد نیاز سازمان و پیشنهاد به هیأت مدیره برای بررسی و پیشنهاد آن به شورا جهت تصویب .

۶- تهیه و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارشهای مالی و عملیاتی سازمان جهت بررسی و طرح در هیأت مدیره و تسلیم به شورا .

۷- تهیه و تنظیم بودجه ، اصلاح متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه برای تسلیم به هیأت مدیره در مواعد مقرره و اجرای مفاد آنها پس از تصویب با رعایت آئین نامه های سازمان .

۸- مدیر عامل مکلف است برنامه و بودجه سال بعد سازمان را منتهی تا روز اول دیماه هر سال تهیه و پیشنهاد نماید تا پس از تأیید هیأت مدیره به شورای سازمان تسلیم گردد و شورا موظف است رسیدگی به بودجه را تا پانزدهم بهمن ماه خاتمه دهد و بودجه پس از آنکه مورد تصویب شورا قرار گرفت یک نسخه جهت اطلاع وزارت کشور ارسال خواهد شد و در مورد متمم و اصلاح بودجه و تفریغ بودجه نیز طبق تشریفات فوق عمل می شود .

۹- مدیرعامل مکلف است هرسال تفریغ بودجه همان سال را منتهی تاپایان خردادماه سال بعد تهیه و پیشنهاد نماید تاپس از تایید هیأت مدیره و حسابرس (‌بازرس‌) به تصویب شورای سازمان برسد، بطوریکه بیلان عملیات مالی و تفریغ بودجه سازمان حداکثر تاپانزدهم مرداد ماه سال بعد مورد تصویب شورای سازمان قرارگرفته باشد.

۱۰- مدیرعامل مکلف است منتهی تاپانزدهم هرماه صورتحساب درآمد و هزینه عملکرد یک ماهه سازمان را به هیأت مدیره تسلیم نماید.

۱۱- مدیرعامل هرشش ماه یکبار موظف به تهیه و تسلیم صورتهای مالی و دارایی و دیون سازمان و ارائه آن به هیأت مدیره میباشد.

۱۲- نمایندگی سازمان دربرابر ادارات، مؤسسات دولتی و خصوصی

۱۳- امضاء کلیه اسناد و اوراق مالی تعهدآور، قبولی، تعهد، ظهرنویسی، پرداخت و واخواست اوراق تجاری، وصول مطالبات، پرداخت دیون و انجام هرگونه معامله اعم از خرید، فروش، اجاره، استیجاره تغییر و تبدیل و فسخ قراردادها، رهن گذاشتن اموال منقول و غیرمنقول سازمان دربرابر دیون، اجرای اسناد لازم الاجراء برحسب مورد پس از تصویب هیأت مدیره و یا درقالب اختیارات تفویض شده به وی به اتفاق مدیرمالی سازمان همراه با مهر سازمان براساس مقررات مفاد اساسنامه نقش مهرسازمان می‌بایستی به تصویب هیئت مدیره رسیده و توسط هیأت مدیره به شورا و سایر مراجع معرفی گردد.

تبصره: مدیرمالی به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیأت مدیره باحکم رئیس هیأت مدیره منصوب و زیرنظر مدیرعامل با رعایت صرفه و صلاح سازمان مقررات این اساسنامه و آیین نامه‌های مصوب انجام وظیفه نموده و بردرآمد و هزینه سازمان نظارت مستقیم داشته و نسبت به تنظیم دفاترقانونی براساس روش دفترداری دوطرفه و ثبت حسابها اقدام و نظارت می‌نماید. مدیرعامل و مدیرمالی ذیحساب مشترک سازمان میباشند.

درصورتیکه مدیرمالی انجام خرجی را به خلاف قانون و مقررات تشخیص دهد. مراتب را با ذکرمستند قانونی مربوط کتبا” به مدیرعامل اعلام میکند. مدیرعامل پس از وصول گزارش مدیرمالی چنانچه دستورخودرا منطبق با قوانین و مقررات تشخیص داده و مسئولیت قانونی بودن دستور خود راکتباٌ با ذکر مستند قانونی بعهده بگیرد و مراتب را به مدیرمالی اعلام نماید. مدیرمالی مکلف است وجه سند هزینه مربوط را پس از ضمیمه نمودن دستور کتبی متضمن قبول مسئولیت مذکور پرداخت و مراتب را باذکر مستندات قانونی به رئیس هیأت مدیره و حسابرس (بازرس‌) گزارش نماید.

۱۴- همکاری با هیأت مدیره درتهیه طرح تشکیلات اداری سازمان و واحدهای تابعه متناسب با نیازهای سازمان و حجم کار ودرآمد و برنامه سالانه جهت ارائه به شورا.

۱۵- تهیه و تنظیم هرگونه مقررات و دستورالعملهای لازم برای پیشبرد امورسازمان.

۱۶- تقسیم کار صحیح بین کارکنان و ایجاد هماهنگی بین واحدهای تابعه و اتخاذ تصمیمات انضباطی درباره کارکنان سازمان براساس مقررات موضوعه.

۱۷- عزل و نصب کارکنان و اعطای مرخصی و ترفیعات براساس مقررات موضوعه سازمان و خلع ید و انعقاد قرارداد با اشخاصی که مسئولیت اموراداری سازمان را به عهده دارند.

۱۸- پیشنهاد استخدام پرسنل مورد نیاز سازمان براساس تشکیلات مصوب و مفاد اساسنامه و همچنین پیشنهاد میزان حقوق و مزایا و یا پاداش پرسنل به هیأت مدیره وفق مقررات و آیین نامه‌های مالی و اداری و استخدامی سازمان.

۱۹- مدیرعامل میتواند به منظور تسریع درامورجاری قسمتی از اختیارات خودرا با حفظ مسئولیت به هریک از مسئولان دیگر سازمان با تصویب هیأت مدیره تفویض نماید.

بدیهی است مسئولیت حسن اداره امور وحفظ دارایی سازمان کماکان به عهده مدیرعامل خواهد بود.

۲۰- مدیرعامل حافظ منافع سازمان بوده و نمایندگی هیأت مدیره را با رعایت مفاد اساسنامه خواهد داشت.

۲۱- انجام سایر اموری که طبق مفاد اساسنامه و آیین نامه‌های مصوب صرفاٌ به عهده مدیرعامل میباشد.

۲۲- کلیه مکاتبات سازمان با امضای مدیرعامل و مهرسازمان درغیاب او به امضای جانشین وی که با اطلاع هیأت مدیره تعیین میشود و مهرسازمان معتبر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام