ارتقای کارکنان

درخواست ابطال مصوبه تعجیل در ارتقاء طبقه مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته

درخواست ابطال مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در خصوص تعجیل در ارتقاء طبقه مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته (دادامه شماره ۲۴۰ مورخ ۴/۵/۱۴۰۰ هیئت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری)

کلاسه پرونده: ۰۰۰۰۶۵۸

موضوع: ابطال تبصره ۶ بند الف ضوابط نحوه ارتقای کارمندان در طبقات و رتبه‌های جدول حق شغل مصوب ۱۳۸۹؍‍۰۶؍۱۵ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی (موضوع بخشنامه شماره ۵۵۵۸۸؍ ۲۰۰ مورخ ۲۷؍۱۰؍۱۳۸۹ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور)

تاریخ رأی: دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰

شماره دادنامه: ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۲۴۰

هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری  

* شاکی : آقای سجاد کریمی پاشاکی

* طرف شکایت:  هیات وزیران

*  مـوضـوع شکایت و خواسته: ابطال تبصره ۶ بند الف ضوابط نحوه ارتقای کارمندان در طبقات و رتبه‌های جدول حق شغل مصوب ۱۳۸۹؍‍۰۶؍۱۵ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی (موضوع بخشنامه شماره ۵۵۵۸۸؍ ۲۰۰مورخ ۲۷؍۱۰؍۱۳۸۹ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور)

شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ ۱۵؍۶؍۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (۱) ماده (۶۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ضوابط نحوه ارتقای کارمندان در طبقات و رتبه‌های جدول حق شغل را به موجب بخشنامه مذکور تصویب و ابلاغ نموده است که شاکی به تبصره ۶ بند الف آن اعتراض داشته و تقاضای ابطال آن را نموده است . 

* متن مصوبه مورد شکایت : 

الف- نحوه ارتقای کارمندان در طبقات جدول حق شغل…..

تبصره ۶- شاغلین مشاغل کاردانی و بالاتر و یا همترازان آنها که در مناطق کمتر توسعه یافته موضوع فهرست تصویب نامه شماره ۷۶۲۹۴؍۳۶۰۹۵ هـ مورخ ۱۰؍۴؍۱۳۸۸و استان‌های خراسانی شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و ایلام، خدمت می‌نمایند، به ازای هر یک سال سوابق تجربی (از تاریخ ۱؍۱؍۱۳۸۸ به بعد)، از یک سال تعجیل (کسر سال به نسبت)، در ارتقای طبقه برخوردار می‌شوند.

ج) خلاصه دلایل شاکی برای ابطال مصوبه : برابر ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، کلیه مشاغل مشمول این قانون براساس عواملی نظیر اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسؤولیت ها، سطح تخصص و مهارت های مورد نیاز به یکی از طبقات جدول یا جداول حق شغل اختصاص می یابند. در این ماده هیچ گونه امتیازی به شاغلین مناطق کمتر توسعه یافته اعطا نشده است. همچنین به موجب تبصره ۱ ماده مذکور ارتقاء به رتبه های بالاتر به عواملی نظیر ابتکار و خلاقیت، میزان افزایش مهارتها، انجام خدمات برجسته، طی دوره های آموزشی و میزان جلب رضایت ارباب رجوع براساس ضوابطی که متناسب با ویژگی های مشاغل به تصویب شورای توسعه مدیریت می رسد موکول شده است و هیچ کدام از عوامل مذکور دلالت بر اعطاء امتیاز به مناطق کمترتوسعه یافته ندارد و طرف شکایت خارج از حدود اختیارات خود، امتیازاتی که توسط قانون گذار به رسمیت شناخته نشده را به شاغلین اعطاء کرده است که این امر مغایر ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ۱ آن و نیز در حکم تبعیض ناروا موضوع بند ۹ اصل سوم قانون اساسی محسوب می شود.

چ) خلاصه پاسخ طرف شکایت : بر اساس مفاد تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ، قانونگذار تعیین ضوابط مربوط به رتبه های شغلی برای مشاغل مختلف بر اساس عوامل مختلف متناسب با ویژگی های شغل که صرفا برخی از آنها را (نظیر ابتکار و خلاقیت، میزان افزایش مهارت، انجام خدمات برجسته، طی دوره های آموزش و میزان جلب رضایت ارباب رجوع) در این ماده ذکر شده است را بر عهده شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی قرار داده است و شورای مذکور هم در راستای اجرای تکلیف تعیین شده، ضوابط نحوه ارتقای کارمندان در طبقات و رتبه های جدول حق شغل (موضوع بخشنامه شماره ۲۰۰؍۵۵۵۸۸ مورخ ۱۳۸۹؍۱۰؍۲۷) را تهیه و ابلاغ نموده است.  بر اساس قسمت اخیر بند (۱) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، فهرست مناطق کمتر توسعه یافته در هر دوره برنامه پنج ساله توسعه کشور با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران می رسد. توزیع نامتعادل امکانات و خدمات بین مناطق، و همچنین حفظ و نگهداشت نیروی انسانی متخصص و متعهد در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم از خدمات، ضرورت توجه به کارمندان شاغل در این مناطق را اجتناب ناپذیر نموده است و در همین راستا شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به موجب بند (۳) و (۵) ماده (۱۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری واجد اختیار قانونی جهت تصویب ضوابط صدرالاشاره می باشد.

* پرونده در هیأت تخصصی استخدامی مطرح و مورد رسیدگی قرارگرفت و بر اساس نظر اتفاق آراء اعضای هیات تخصصی مقرره مورد شکایت قابل ابطال تشخیص داده نشد و بنابراین با استعانت از خداوند متعال و به استناد بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در مورد آن به شرح زیر رأی صادر می شود. 

رأی هیات تخصصی استخدامی

با توجه به اینکه اولاً عوامل تعیین طبقات شغلی کارکنان دولت که در ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ذکر شده است جنبه تمثیلی داشته و منوط به تعیین ضوابطی شده است که باید توسط شورای توسعه مدیریت تعیین شود ، ثانیاً موضوع تعیین عوامل موثر بر تعیین طبقه شغلی کارمندان موضوعی متفاوت با مدت توقف آنها در هر یک طبقات شغلی می باشد و کاهش مدت توقف در طبقات شغلی شاغلین مناطق محروم مغایرتی با حکم قانوگذار ندارد ، بنابراین و من حیث المجموع مصوبه مورد شکایت مغایر با قانون یا خارج از حدود اختیارات نبوده و قابل ابطال تشخیص داده نمی شود و رأی به رد شکایت صادر می شود. این رأی مستند به بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر و ظرف بیست روز پس از صدور، از سوی ده تن از قضات یا رئیس محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض می باشد.

رضا فضل زرندی- رئیس هیات تخصصی استخدامی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments